«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

کد خبر: 1127400

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 این هفته از سرگفته خواهد شد و به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی پالس‌های خوبی می‌دهد، مثلا لغو برخی تحریم‌ها

چه خبر از وین؟

گروه سیاست سایت فردا - هیات‌های مذاکره کننده بعد از یک وقفه یک هفته‌ای و مشورت با پایتخت‌ها به وین برگشته و مذاکرات را از سر خواهند گرفت. در این مرحله که به گفته تحلیلگران و برخی مقامات غربی مرحله حساس و حتی نهایی تلقی می‌شود اما با ارسال پالس‌های مثبتی از سوی آمریکایی‌ها همراه شده است. بعد از دادن مجوزهایی به کره جنوبی برای پرداخت بدهی‌های ایران به سازمان ملل و بازگرداندن پول‌های بولکه شده ما، نوبت بازگرداندن برخی معافیت‌های مالیاتی رسیده است. 

این خبری است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا داده بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته که ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه می دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته ای در ایران رسیدگی کنند در عین حال، تا زمانی که تهران به تعهدات خود در قالب برجام بازنگردد، معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

درباره جزئیات این معافیت تحریمی اما باید گفت که شب گذشته رسانه‌های غربی خبر دادند‌ که دولت جو بایدن برخی از تحریم‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.  گویا این تحریم‌ مربوط به همکاری صلح‌آمیز کشورهای دیگر در برنامه هسته‌ای ایران بوده است. کشورهایی که در پروژه‌های هسته‌ای اراک یا فردو با ایران همکاری می‌کردند مشمول این تحریم می‌شدند. ترامپ این تحریم را همزمان با خروج از برجام امضا کرده بود تا مانع از گسترش توان هسته‌ای ایران شود. 

برخی معتقدند که چون آمریکا پس از برجام ۱۵۸۱ تحریم جدید علیه ایران تصویب کرده و  دیشب یکی از آنها را رفع کرده و ۱۵۸۰ تحریم  دیگر باقی مانده است، جای خوشحالی نیست. اما اگر در نظر داشته باشیم که این هم پالسی مثبت و نشانه تمایل و اراده طرف غربی برای به ثمر رسیدن مذاکرات است می‌توان - نه خوشحال - بلکه خوشبین شد. ضمن اینکه هیات مذاکره کننده ایرانی قطعا حواسش هست و هوشمندانه عمل می‌کند و این ابراز خوشبینی‌ها قطعا به معنی تغییر رویکرد تیم ایران نیست. 

به هرحال این اقدام طرف آمریکایی همزان است با تلاش برخی بازیگران منطقه‌ای مثل قطر برای ایفای نقش میانجی، همچنین با شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا (البته با شروط و شروطی) و همچنین گزینه توافق موقت که هنوز معلوم نیست از روی میز براداشته شده یا ممکن است که مورد نظر ایران قرار بگیرد؛ بر این اساس می‌توان گفت که دور هشتم مذاکرات برجامی در وین در حالی از سر گرفته خواهد شد که پالس‌های مثبتی از طرف غربی دریافت می‌شود. ایران نیز بارها اعلام کرده که اگر آنها مایل باشند و به خواسته‌های به حق ایران یعنی تضمین عدم خروج امریکا از برجام، لغو تحریم های برجامی و راستی‌آزمایی تن دهند، توافق در دسترس خواهد بود. شاهد آنکه همین چند روز قبل سخنگوی کمیسیون امنیت ملی کشورمان به نقل از علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران سخنی با همین مضمون را نقل کرد و گفت که شرایط برای رسیدن به یک توافق خوب آماده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها