«فردا» گزارش می‌دهد

آینده سیاسی مبهم روحانی

کد خبر: 1120037

نمازی یکی از فعالان اصلاح طلب در مورد اظهارات سلیمی نمین درباره علت عدم عضویت حسن روحانی در مجمع تشخیض گفت: بعید است که این اظهارات آقای سلیمی نمین درست باشد.

آینده سیاسی مبهم روحانی

گروه سیاست سایت فردا - آینده سیاسی حسن روحانی از جمله موضوعاتی است که در ماه‌های اخیر بارها مورد گمانه‌زنی قرار گرفته است. حتی قبل از پایان کار او در دولت این امر در دستور کارها رسانه‌ها قرار گرفته بود. ابهام در آینده سیاسی او اما بیشتر به خاطر عملکرد وی به خصوص در دولت دوم و نارضایتی‌های ایجاد شده بود. ضمن اینکه روحیه روحانی و آن تبختر که از وی سراغ داشتیم سبب می‌شد حضور وی در برخی جایگاه‌های مقدور به نظر نرسد. 

به هرحال دولت تمام شد و روحانی هم هیچ پستی نگرفت. داماد او اخیرا گفته بود که بیشتر وقتش را با خانواده می‌گذراند و این به معنی آن است که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم وارد عصر خاطره‌نویسی و حاشیه نشینی شده است.

پذیرش این سرنوشت برای فردی مثل روحانی که سال‌ها مسئولیت داشته و در جایگاه‌های مختلف انجام وظیفه کرده اما ساده نبود لذا ابهامات رفع نشد و بلافاصله بعد از انتشار خبر دیدار او با رهبری، گمانه‌ها افزایش یافت. 

برخی مثل عبدالرضا داوری سریعا برداشت کردند که روحانی پست جدید خواهد گرفت و مثلا رئیس مجمع تشخیص می‌شود! برخی دیگر هم مث فضائلی نوشتند که دیدار انجام شده یک دیدار معمولی بوده است. 

در این بین عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی به «انتخاب» گفت: «شنیده می‌شود که آقای روحانی مایل بودند به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه پیدا کنند اما رهبری فرموده‌اند که ایشان مجمع را قبول ندارند، حال چگونه می‌توانند در مجمع تشخیص مصلحت نظام منشا تاثیر و خدماتی باشند چراکه در دوران ریاست جمهوری‌شان علیرغم اینکه چندین بار من تذکر داده‌ام که در مجمع شرکت کنند اما به هیچ وجه این کار را نکردند.»

این سخن اما از سوی اصلاح‌طلبان که در هشت سال گذشته حامی و همراه روحانی بوده‌اند، بی‌پاسخ نماند. مثلا علی محمد نمازی،فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به آفتاب یزد گفت: « بعید است که این اظهارات آقای سلیمی نمین درست باشد. تا جایی که من می‌دانم دیدار آقای روحانی و مقام معظم رهبری یک دیدار غیر کاری و دوستانه بوده چرا که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، ایشان به دفتر مقام معظم رهبری مراجعه نکرده بودند و دیداری هم با مقام معظم رهبری نداشتند؛ تا جایی که من شنیدم از دفتر مقام معظم رهبری با ایشان تماس می‌گیرند و جویای حال ایشان می‌شوند و این موضوع منجر به دیدار آقای روحانی و مقام معظم رهبری شده است. از ابتدا هم ظاهرا تاکید بر این بوده که دیدار کاملا دوستانه و غیر کاری باشد و حتی وارد بحث‌های مهم سیاسی نشوند. با این اوصاف من بعید می‌دانم آقای روحانی چنین درخواستی از مقام معظم رهبری کرده باشند.»

او تصریح کرد:« با جو سازی‌هایی هم که در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی صورت گرفت، احتمال اینکه ایشان به ریاست مجمع منصوب شود بسیار کم است.یعنی ایشان درخواست عضویت در مجمع را مطرح نکرده‌اند و نمی‌خواهند که عضو شوند، به فرض اینکه عضو هم بشوند درصد ریاست ایشان بر مجمع بسیار پائین است. من فکر می‌کنم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آقای لاریجانی خواهند ماند و در صورت تغییر هم فکرمی کنم به سنت زمان آقای هاشمی باز خواهیم گشت که ایشان هم زمان هم رئیس جمهور بودند و هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام. بنابراین این خبر به طور کلی درست نیست.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها