ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

لاریجانی ظرفیت هاشمی شدن را ندارد

کد خبر: 1118966

ناصر ایمانی علی لاریجانی را یک ظرفیت سیاسی دانست اما کار او را برای تبدیل شدن به فرد موثری مثل مرحوم هاشمی یا حتی ایجاد یک جریان سیاسی جدید سخت توصیف کرد.

لاریجانی ظرفیت هاشمی شدن را ندارد

گروه سیاست سایت فردا - سیاست ورزی و آینده سیاسی علی لاریجانی در روزهای اخیر مورد توجه بوده است. به خصوص بعد از بگومگوهای مکتوب او با شورای نگهبان که رسانه‌ای هم شد و نشان داد که رئیس سابق مجلس از آن محافظه‌کاری که از وی سراغ داشتیم، فاصله گرفته است. این تصور ایجاد شد که او مایل است پا جای پای مرحوم هاشمی رفسنجانی گذاشته و در تعامل بیشتر با اصلاح‌طلبان از اثرگذاری بیشتری بر اتفاقات سیاسی کشور برخوردار شود. گمانه‌ای که برخی تحلیل‌گران آن را رد می‌کنند.

به عنوان مثال ناصر ایمانی، علی لاریجانی را یک ظرفیت سیاسی می‌داند اما معتقد است که کار او را برای تبدیل شدن به فرد موثری مثل مرحوم هاشمی یا حتی ایجاد یک جریان سیاسی جدید سخت خواهد بود.

او معتقد است که لاریجانی جای هاشمی رفسنجانی را نمی‌گیرد اما از سیاست ورزی هم کنار نخواهد رفت. وی در گفت‌وگو با «فردا» در این باره گفت: «برای صحبت از آینده سیاسی آقای لاریجانی باید به چند نکته توجه کرد. یک اینکه آقای لاریجانی به نظر من از مساله اصلی سیاست ورزی کنار نخواهد کشید، مثل آقای ناطق نوری. نکته دوم اینکه او در داخل مجموعه نظام خودش را تعریف خواهد کرد و هرگز با نظام جمهوری اسلامی فاصله نخواهد نگرفت».

وی افزود: «نکته سوم اینکه او به دلایل مختلف کنار اصلاح‌طلبان قرار نخواهد گرفت. البته ممکن است که داخل اصولگراها هم نباشد اما می‌تواند جریان دیگری تعریف شود اما در مجموعه اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرد».

ایمانی در پاسخ به اینکه بر این اساس احتمال دارد که لاریجانی را از این پس به عنوان یک منتقد جدی دولت و مجلس ببینیم؟ گفت: «بله، ممکن است که منتقد باشد؛ البته کمتر منتقد دولت خواهد بود. دقت داشته باشید که اینکه یک نفر از برخی رفتار دولت نقد کند، به معنی آن نیست که با کلیت آن مشکل داشته باشد و بگوید دولت به بیراهه می‌رود. ممکن است که از رفتار دولت در مواردی انتقاد کند و حتی اصولگرایان هم درباره برخی انتصابات، برخی تصمیمات دولت و ... نقدهایی دارند و می‌گویند، لاریجانی نیز همین طور. به نظر من اما او بیشتر منتقد مجلس خواهد بود و یکی از دلایل آن این است که مجلس را خوب می‌شناسد و ممکن است که بیشتر منتقد مجلس باشد».

این فعال سیاسی اصولگرا این که لاریجانی یک جریان جدید سیاسی ایجاد کند را هم محتمل دانست اما اینکه لاریجانی بتواند جایگاه شبیه جایگاه هاشمی رفسنجانی برای خود ایجاد کند را رد کرد. او گفت: «اینکه جا پای آقای هاشمی بگذارد خیلی محل بحث است. چون او به خاطر سوابق قبل و بعد انقلاب، همچنین روابط عمیقی که با روحانیون و سیاسیون و همه بخش‌های حکومت داشت، ظرفیت متفاوتی داشت. لاریجانی این ظرفیت را ندارد. در واقع کسی بعد از هاشمی این ظرفیت را ندارد. ضمن اینکه لاریجانی هم انتقاداتی به مشی هاشمی طی سال‌های گذشته داشته و هیچ وقت در تیم آقای هاشمی حساب نشده که الان بگویم می‌خوهد جا پای او بگذارد.»

وی در پاسخ به اینکه با این حساب لاریجانی چقدر شانس دارد که با یک تابلو جدید جدای از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان فعالیت سیاسی کند؟ گفت: «بالاخره یک ظرفیت سیاسی است اما اینکه چقدر مقبولیت سیاسی و اجتماعی و مردمی دارد محل بحث است. به نظر من این کار در برای او سخت خواهد بود. چون الان شرایط کشور به طور کلی به نحوی نیست که جریانات جدیدی بخواهند تابلویی بلند کنند و موفق شوند. حتی جریانات قدیمی مثل اصلاح‌طلبان هم فعلا در گاراژ هستند. لذا شرایط برای اینکه او یک حرکت تابلودار سیاسی راه اندازد، مساعد نیست و ممکن است که این کار برای او زمان ببرد».

ایمانی گفت: «ضمن اینکه مقبولیت او در بین جریانات سیاسی خیلی زیاد نیست. نباید انتظار داشته باشیم که مقبولیت مردمی هم خیلی داشته باشد اما به هر حال او یک پتانسیل سیاسی است و ممکن است که زمان برخی مسائل را تغییر دهد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها