علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با «فردا»:

افزایش مالیات پاشنه آشیل دولت می‌شود

کد خبر: 1116620

علی‌محمد نمازی گفت: اکنون اعتراضات صنفی گسترش یافته است و دولت باید حواسش باشد که با بودجه سال آینده از پس مطالبات مردم برآید.

افزایش مالیات پاشنه آشیل دولت می‌شود

گروه سیاست سایت فردا: بودجه 1401 با نقدهای زیادی همراه شده است؛ نقدهایی که بیشتر مهم‌ترین ایراد بودجه را تحت فشار قرار دادن بیش از پیش مردم می‌دانند.

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلیگر سیاسی، درباره ابعاد بودجه 1401 به «فردا» گفت: «بودجه کنونی غیرواقعی است و درآمدهایی خیالی در آن تعریف شده است. واقعیت این است که در بسیاری از موارد هزینه‌ها و درآمدها با یکدیگر هم‌خوانی ندارند و به نوعی گرچه انقباضی است اما انقباضیِ ناعادلانه‌ای است».

او ادامه داد: «دولت اگر می‌خواهد مذاکرات وین طولانی بشود، باید بودجه سه‌چهارم می‌داد و زمانی که مذاکرات به سرانجام می‌رسد بودجه‌ای تازه برای ایام باقی‌مانده سال ارائه می‌کرد زیرا اگر تحریم‌ها رفع شود، میلیاردها دلار پول به کشور سرازیر می‌شود، صادرات نفت با گشایش همراه می‌شود و هم نفت بسیار بیشتری می‌فروشیم و هم نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست، مشکلات واردات رفع می‌شود و نیز امکان سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها فراهم می‌شود و پول ملی با ارزش می‌شود و در این شرایط اصلا نحوه نگارش بودجه تغییر می‌کند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و احیانا تحریم‌های آمریکا تشدید شود و شاید اروپا هم ایران را تحریم کند حتما صادرات نفت به شدت با مشکل روبه‌رو می‌شود و هم نمی‌توانیم به میزان مقرر در بودجه نفت بفروشیم و هم هر بشکه را به قیمت 60 دلار نخواهیم فروخت و عجیب است دولت در نگارش بودجه به راحتی از کنار همه این احتمالا عبور کرده است».

او مطرح کرد: «انقباضی‌کردن بودجه در جای خود خوب است اما نه اینکه افزایش حقوق کارکنان دولت را 20 تا 25 درصد افزایش داده‌اند یا ردیف بودجه‌هایی عجیب برای نهادهایی در نظر گرفته شده که واقعا نیازی نیست به این نهادها این میزان بودجه داده شود. اکنون اعتراضات صنفی گسترش یافته است و دولت باید حواسش باشد که اگر نتواند با بودجه سال آینده از پس مطالبات مردم برآید، ممکن است مسائلی امنیتی در کشور به وجود آید».

نمازی در پایان گفت: «دولت 73درصد درآمد خود را بر مالیات بسته است که حتما این میزان حاصل نمی‌شود زیرا بخشی از این مالیات‌ها در سال آینده دست دولت می‌رسد و از طرفی مردم توان پرداخت مالیات بیشتر را ندارند و در صورت آنکه بنا بر اخذ مالیات بیشتر شود، حتما شاهد اعتراضات همه بخش‌های جامعه از طبقه فرودست گرفته تا متوسط و برخوردار خواهیم بود و تردید نکنید افزایش مالیات پاشنه آشیل دولت می‌شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها