«بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

تنها راه حل

کد خبر: 1113999

تمدید معافیت عراق برای واردات از ایران را می‌توان نشانه‌ای هرچند اندک از انعطاف طرف مقابل دانست.

تنها راه حل

گروه سیاست سایت فردا - تکلیف آینده برجام و مذاکرات احیای آن در گرو تصمیم طرفین مذاکره و مشخصا غربی‌ها است. ایران در طی رایزنی‌های هفته قبل همه حرف‌ها و خواست‌های خود را مطرح کرده و این آنها هستند که باید تصمیم بگیرند. اظهارات و مواضع‌شان نیز آنقدر ضد و نقیض است که حدس دقیقی نمی‌توان زد. با این حال برخی تحلیلگران خوشبین هستند.

حسن بهشتی‌پور از جمله همین افراد است که به «فردا» می‌گوید: «پیش‌بینی و تحلیل دقیقی نمی‌توان داشت زیرا ما متن پیشنهادی ایران  به اروپایی‌ها را ندیده‌ایم اما با توجه به اینکه طرف اروپایی صراحتا آن را زیاده‌خواهی نامیده، می‌توان گفت که دور اول مذاکرات عملا بی‌نتیجه مانده است.اگرچه قرار است این مذاکرات دور دوم هم داشته باشد، به نظر می‌رسد که این کار با مشکلات بسیاری مواجه است و دو طرف آمادگی حرکت به سوی یکدیگر را ندارند. این درحالی است که برای رسیدن به توافق باید از برخی خواسته‌هایشان بگذرند.»

این سخن او اما به معنی ناامیدی از ثمربخشی مذاکرات نیست زیرا در ادامه می‌گوید: «ظاهرا طرف ایرانی خواسته‌های خود را محکم مطرح کرده و طرف مقابل نیز حاضر نشده انعطاف خاصی از خود نشان دهد. به نظر من با وجود این شرایط مذاکرات ادامه خواهد یافت چون راه‌حلی غیراز مذاکره وجود ندارد. در عین حال پیش‌بینی می‌کنم که مذاکرات طولانی در پیش باشد. شاید هم دو طرف در آینده انعطاف‌هایی را نشان دهند.»

او اخبار منتشر شده درباره تمدید معافیت عراق برای واردات برق از ایران توسط آمریکا را به فال نیک گرفته و نشانه انعطافی هرچند اندک از سوی آنها می‌داند. بهشتی‌پور می‌گوید: «این را می‌توان انعطاف کوچکی تلقی کرد که نشان می‌دهد مایل هستند بالاخره راه‌حل‌هایی را پیدا کنند. اما این کافی نیست و اصل قضیه این است که آمریکا حداقل بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند. شاید چنین اقدامی‌ می‌توانست فضا را مثبت کند اما فعلا هر دو طرف خیلی محکم بر سر خواسته‌ها و مواضع خود ایستاده‌اند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در عین حال عدم توافق و عدم احیای برجام را بی‌هزینه نمی‌داند و با اشاره به واکنش بازار و نرخ دلار به وضعیت کنونی مذاکرات، از ارتباط اقتصاد و سیاست می‌گوید. به اعتقاد او اینکه  «گفته می‌شود که نباید اقتصاد را به مذاکرات گره بزنیم، گزاره درستی نیست».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها