غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

شفافیت یک جاده دوطرفه است و حتما تصویب خواهد شد

کد خبر: 1112262

منتظری گفت: شفافیت یک جاده دو طرفه است. یک نماینده تصمیم میگیرد که نظر خودش را نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت یک گزینه یا مثبت و منفی بودن نسبت به یک لایحه یا طرح ارائه دهد اما طرف دیگر جامعه هدف و افکار عمومی هم باید در این موضوع نماینده را کمک کنند.

شفافیت یک جاده دوطرفه است و حتما تصویب خواهد شد

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «صبح نو آنلاین» ضمن اشاره به طرح شفافیت آراء اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که اکثر نماینده ها قبل از حضور در خانه ملت در موردش با مردم صحبت کردند تحقق اصل شفافیت آرا بوده است که در مجلس در همان ماه های ابتدایی مطرح شد و اصل آن اجتناب ناپذیر است و قطع به یقین مجلس شورای اسلامی به این موضوع مهم خواهد پرداخت.

وی افزود: شفافیت آرا پیامدهای بسیار مهم و خوبی در پی دارد. در درجه نخست ضریب دقت در مواضع نمایندگان را افزایش می دهد. زمانی که برای ما محرز می شود که نتیجه انتخابمان برای همگان آشکار است ضریب دقت به عنوان رای دهنده افزایش پیدا می کند.

منتظری گفت: مزیت دوم اعتماد آفرینی است. مردم و افکار عمومی تمایل دارند که نوع نگاه و انتخاب نماینده را با ادله اقناعی ببینند و بشنوند. این موضوع سبب می شود که اعتماد مردم نسبت به قوانین و توانمندی نماینده افزایش پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: نکته سوم پیش بینی پذیری است. اصل پیش بینی پذیری باز هم در اعتماد سازی نقش مهمی دارد. ضریب اشتباهات و خطا ها را کاهش می دهد. درنتیجه نکته بعدی شفافیت این است که جلوی خیلی از برداشت های ناروا و نادرست گرفته شود. اگر در پرتو شجاعت، بصیرت و قاطعیت اصل شفافیت در مجلس تصویب شود کیفیت قوانین ما هم ارتقا پیدا می کند.

 

 شفافیت یک جاده دو طرفه است

او ضمن اشاره به مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح گفت: باید بررسی شود که چرا برخی نسبت به شفافیت نگاه خوشبینانه ای ندارد. شفافیت یک جاده دو طرفه است. یک نماینده تصمیم میگیرد که نظر خودش را نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت یک گزینه یا مثبت و منفی بودن نسبت به یک لایحه یا طرح ارائه دهد اما طرف دیگر جامعه هدف و افکار عمومی هم باید در این موضوع نماینده را کمک کند.

منتظری تاکید کرد: بدین معنی که نماینده در خصوص یک موضوع به یک جمع بندی رسید که باید پاسخ منفی دهد و این حق نماینده است و ما نباید او را مورد تخریب قرار دهیم. اگر تخریب و برچسب های ناچسب متوجه نماینده شود به همان نسبت میزان شفافیت اثر منفی میگذارد. این موضوع باعث می شود تا نمایندگان مجبور به خود سانسوری یا داشتن دو شخصیت متفاوت شوند که این اصلا موضوع مناسبی نیست.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی ابرازکرد: برخی از دوستان نسبت به طرح ابتدایی اشکالاتی را وارد دانستند که خداروشکر این موضوعات در کمیسیون رفع شده و به دستور کار آمده است اما گاهی موارد اولویت های در مجلس است که این به نظر هیات رئیسه بستگی دارد.

وی درانتها خاطرنشان کرد: کسی در مجلس با شفافیت مخالف نیست اما آن چیزی که سبب می شود برخی نمایندگان اعصای احتیاط به دست میگرند هجمه هایی است که به آن نماینده خواهد شد. این هجمه ها سبب می شود تا کار دشوار شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها