نمازی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

دولت باید تصمیم اقتصادی بگیرد

کد خبر: 1110121

علی محمد نمازی در گفت‌وگو با فردا به مشکلات اقتصادی موجود اشاره و تاکید کرد که وقتش رسیده دولت تصمیمات مشخص و موثری بگیرد.

دولت باید تصمیم اقتصادی بگیرد

گروه سیاست سایت فردا – وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم روز به روز بدتر می‌شود و زندگی سخت‌تر از قبل است. چشم مردم هم به دست و دهان دولتی که وعده حل مشکلات اقتصادی را داده بوده، مانده است. اگرچه هم مردم و همه رسانه‌ها می‌دانند که باید چند ماهی به دولت فرصت داد تا رشته کار را به دست بگیرد اما گذشت سه ماه از شروع به کار دولت و اوضاع وخیم اقتصادی مردم لزوم اقدامات سریعتر در این باره را افزایش می‌دهد. 

کارشناسان و تحلیلگران نیز در همین راستا تاکید می‌کنند که باید دولت هرچه سریعتر تصمیمات جدی بگیرد. مثلا علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «فردا» از وضعیت موجود و تعلل دولت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی انتقاد کرده و می‌گوید: «اولویت اول این دولت سیاست خارجی و برچیده شدن تحریم‌ها بود که اکنون به نظر می‌رسد ممکن است به این زودی محقق نشود. اولویت دوم هم ساماندهی و به وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن معیشت خانوارها بود که به نظر نمی‌رسد تصمیم در این زمینه گرفته شده باشد.»

وی افزود: «توجه کنند یا نکنند؛ سختی‌های معیشت، بیکاری، سرخوردگی جوانان و ناامیدی مردم کار را به جای خطرناکی کشانده است. فقط امیدواریم زمانی توجه نکنند که که کار از کار گذشته باشد.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «وضعیت کشور را از هر جنبه که نگاه کنیم، تاسف آور است. نقدینگی که نزدیک چهار هزار هزار میلیارد تومان نزدیک شده ، تورم که 60 درصد را رد کرده و رو به بالا هم است به خصوص در اقلام خوراکی که مردم به خصوص قشر آسیب‌پذیر در تامین آن مشکل دارند. ظرفیت خیلی از مراکز خالی مانده و تولید کاهش پیدا کرده است. تولید ناخالص ملی در این سه ماه گذشته منفی‌تر شده، سرمایه گذاری کاهش یافته و مشکلات حتی در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی هم رو به افزایش است. به هرجای کشور که نگاه کنیم مشکلات بسیار است و آستانه تحمل مردم حداقل 50 درصد آنها که زیر خط فقر یا نزدیک آن هستند، کاهش یافته است.»

وی افزود: «در این شرایط نیاز داریم که دولت تصمیمات مشخص به خصوص در حوزه اقتصاد بگیرد و اعلام کند. ما فقط صحبت شنیده‌ایم. با گفتن اینکه ما سفره مردم را به برجام گره نمی‌زنیم که مشکلی حل نمی‌شود. نخواهد هم شد تا وقتی که روابط خارجی ایران درست نشده و تحریم‌ها لغو نشود.»

نمازی گفت: «البته یک بخشی از مشکلات هم مربوط به سردرگمی است که در تیم اقتصادی دولت مشاهده نمی‌کنیم. ضمن اینکه آقای رئیسی و تیمی که با او به قوه مجریه آمده‌اند اطلاع کمی از وضعیت این قوه دارند. طبیعی هم است، آقای رئیسی در قوه قضاییه که کارها با دستور قضات پیش می‌رود، کار کرده و تجره اندوخته است. درحالی که در قوه مجریه بیش از هر چی به تحمل، پاسخگویی و شفاف کار کردن داریم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «در واقع یکی از عواملی که سبب می‌شد دولت بدون لغو تحریم‌ها هم اقدامات موثر اقتصادی و ... داشته باشد، شناخت واقعیت‌ها بود که متاسفانه دولت از این شناخت محروم است. نکته بعد هم همین سردرگمی دولت در بخش اقتصاد است. همین که ما یک وزیر داریم، یک معاون اقتصادی ، یک مشاور اقتصادی و تاکید می‌کنیم همه این ها زیر نظر معاون اول کار کنید خودش مشکل ساز است. مسئول اصلی در اقتصاد کشور وزیر است . قبلا اصلا معاون اقتصادی نداشتیم. اصلا نقش هر کدام از این ها چیست؟ این سردرگمی به نظر من از عوامل مهمی است که اجازه نمی‌دهد دولت به تصمیم برسد. به خصوص که این چهار نفر افراد همفکری هم نیستند. ضمن اینکه خود وزیر اقتصاد از مجلس آمده و در کار اجرایی نبوده است. آقای مخبر و رضایی نیز همین طور.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها