فردا گزارش می دهد؛

عیارسنجی دولت سیزدهم در 100 روزگی

کد خبر: 1108843

در برخی کشورها شاخص 100 روز نخست هر دولتی را یکی از ملاک های ارزیابی قرار می‌دهند، بر این اساس در روزهای اخیر کارشناسان حوزه های مختلف به اظهار نظر درباره عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی پرداختند.

عیارسنجی دولت سیزدهم در 100 روزگی

گروه سیاسی فردا: صد روز نخست هر دولتی را «مشت نمونه خروار» می دانند. براساس معیارهای مدرن حکومت داری، یک دولت در 100 روز نخست مشخص می کند چه برنامه هایی را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی می خواهد دنبال کند. هر چند شاید در برخی موارد و موضوعات ارزیابی ها دقیق از آب درنیاید اما می تواند یک نمای کلی از قطار حرکت دولت به ناظران بیرونی بدهد که در نهایت آیا دولتمردان می توانند به اهداف و شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل بپوشانند یا خیر.

نقاط قوت دولت رئیسی

از 12 مرداد 1400 تا به امروز چند ویژگی و شاخصه مهم را می توان برای دولت سیزدهم برشمرد. نخست آنکه این دولت توانست ظرف مدت کوتاهی واکسیناسیون سراسری را در حوزه مبارزه با کرونا عملیاتی کند، حال آنکه در دولت حسن روحانی وزارت بهداشت آنقدر کُند و لجوج رفتار می کرد که آمار تلفات رسمی به حدود هزار نفر در روز رسیده بود اما این دولت ثانیه ها را نیز غنیمت شمرد و بدون درنگ اقدامات لازم را برای واردات گسترده واکسن انجام داد و این روزها شاهد روند کاهشی تلفات هستیم و پیش بینی می شود تا آذرماه تعداد تلفات ناشی از بیماری کرونا به کمتر از 100 نفر در روز برسد.

از دیگر نقاط قوت این دولت سفرهای هفتگی رئیس جمهور به استان های کشور است و تاکنون 10 استان میزبان سیدابراهیم رئیسی بودند. ضمن آنکه رئیس جمهور از نزدیک در جریان مسائل، مشکلات و مطالبات مردم هر استان قرار گرفته است. در کل این سفرها با استقبال مردمی مواجه بود، هر چند منتقدانی هم دارد.

آن روی سکه

هرچند دولت رئیسی در حوزه مبارزه با کرونا و حضور مسئولان در جامعه و انجام دیدارهای چهره به چهره با مردم 180 درجه متفاوت از دولت روحانی عمل کرد اما در حوزه اقتصادی هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند، چراکه هر روز شاهد گران تر شدن کالا و خدمات در کشور هستیم. در حوزه اقتصادی در هفته جاری دو تن از نمایندگان مجلس تذکراتی به مسئولان دولتی دادند که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. به عنوان نمونه محمدحسن آصفری نماینده اراک به وزیر اقتصاد گفت «شما که وقتی نماینده مجلس بودی توئیت می زدی و راهکار برای سازماندهی بورس می دادی، خودت همان راهکارها را به اجرا بگذارد» یا شهاب الدین حسینی نماینده مردم تنکابن خطاب به تیم اقتصادی دولت گفت «چرا از بسته اقتصادی خودتان رونمایی نمی کنید؟ ما منتظریم.» به عبارت ساده تر این طور به نظر می رسد که دولت در حوزه اقتصادی هنوز نتوانسته به بسته مشخصی دست پیدا کند، هرچند اخیرا فراخوانی به اقتصاددانان کشور داد تا در جلسه ای دیدگاه های آنها را در موضوعات اقتصادی به ویژه کنترل تورم اخذ کند اما سئوال اینجاست که چقدر به این فکر افتاده است. ناگفته نماند که دولت در حذف ارز ترجیحی عزمش جزم است اما تبعات این اتفاق بر قیمت کالاهای اساسی به ویژه مرغ، گوشت و نان هنوز نامعلوم است.

سیاست خارجی مه‌آلود

در حوزه سیاست خارجی نیز گرچه دولت تصمیم خود را برای از سرگیری مذاکرات وین گرفته است اما درباره دستورکار جلسه هنوز هیچ توافقی وجود ندارد چون به نظر می رسد دولت رئیسی به کل رویکرد دولت روحانی را در مذاکرات قبول نداشته و می خواهد طرح نویی را دنبال کند، به همین دلیل هرچند آمریکایی ها دنبال پیگیری گفتگوها طبق روال چند ماه پیش هستند، دولت رئیسی نقطه آغاز مذاکرات را نقطه خروج آمریکا از برجام قرار داده است ضمن آنکه بایدن تمایلی به دادن تضمین برای ماندن در برجام ندارد. هر چند این مسائل در ظاهر ساده به نظر می رسند اما می تواند آینده مذاکرات را در هاله ای از ابهام قرار دهد.

دولت سیدابراهیم رئیسی روزگار سختی را می گذارند چراکه با مشکلات و بحران های به ارث رسیده فراوانی باید دست و پنجه نرم کند و از این رو بسیاری معتقدند چون وضعیت کشور در حالت عادی قرار ندارد، نمی توان 100 روز را ملاک دقیقی برای ارزیابی درنظر گرفت و باید به دولت سیزدهم وقت داد تا گام به گام کارها را پیش ببرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها