خبر به روایت «فردا»

از ارز 4200 تومانی تا یارانه 450 هزار تومانی/ هدیه جنجالی کره‌ای‌ها/ وعده‎‌های بورسی دولت

کد خبر: 1106744

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از ارز 4200 تومانی تا یارانه 450 هزار تومانی/ هدیه جنجالی کره‌ای‌ها/ وعده‎‌های بورسی دولت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» بررسی طرح حذف ارز 4200 تومانی توسط سران سه قوه را سوژه گزارشی کرده و با عنوان «دلار جهانگیری تا یارانه محسن رضایی» نوشته است: «دولت و مجلس می‌خواهند ارز 4200 تومانی را حذف کنند و با استناد به گفته‌های پورابراهیمی مابه‌التفاوت آن با دلار در بازار آزاد را به صورت کارت اعتباری به افراد بدهند. اگر فرض شود که دولت در نیمه دوم سال جاری نیز حدود 9 و نیم میلیارد دلار دیگر برای واردات کالاهای اساسی ارز تخصیص دهد و از سال آینده تخصیص آن را لغو کند، در این صورت حدود 80 هزار میلیارد تومان برای واردات کالاها هزینه کرده است. از سوی دیگر اگر میانگین نرخ دلار در بازار آزاد در نیمه دوم سال جاری نیز حدود 28 هزار تومان باشد، در این صورت 23 هزار و 800 تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد است. در این صورت دولت مجبور است حدود 19 میلیارد دلار ارز را بین افراد تقسیم کند (البته که فرض می‌شود مانند آنچه برای یارانه‌های نقدی رخ داد دولت به همه افراد این پول را می‌پردازد) که حدود 452 هزار و 200 میلیارد تومان؛ سهم هر فرد از این میزان پول حدود 5 میلیون و 400 هزار تومان در سال یا 450 هزار تومان در ماه است. این رقم همان چیزی بود که پیش‌تر محسن رضایی در مناظره‌های انتخاباتی از آن به عنوان یارانه نقدی برای افراد جامعه نام برده بود. البته که او در آن زمان گفته بود: «یارانه 450 هزار تومانی در مرحله اول برای 40 میلیون نفر است که حداکثر طی دو سال به 60 میلیون نفر خواهد رسید؛ چراکه منابعی آزاد خواهد شد.» 

اعتماد 11 آبان

«کیهان» «برنامه‌های دولت برای حمایت از بورس» را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده و نوشته است: «شاخص کل بورس که از ابتدای آبان ماه نزدیک به 100 هزار واحد کاهش یافته بود، بعد از نشست و برخاست مسئولان دولتی با حقوقی‌های بزرگ بازار و اعلام برنامه‌های حمایتی دولت، روز گذشته افزایش یافت تا سهامداران اندکی به بهبود اوضاع امیدوار شوند.» کیهان به نقل از محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نوشت: «دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به 50 سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد. از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم، سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.»

کیهان 11 آبان

«شرق» یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات اخیر یعنی انتصابات را سوژه گزارش کرده و در تیتر یک امروز خود با تیتر «‌انتصابات با سهم‌خواهی؟» نوشته است: «ند ساعت پس از آنکه لاله افتخاری گفت «روش رئیسی برای اداره کشور سیره ائمه معصومین‌(ع) است»،  فرزندش به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد. این اولین انتصاب پرحاشیه در دولت سیزدهم نیست و از زمان شروع ‌به ‌کار دولت جدید، انتصاب‌های فامیلی، گروهی و جناحی بدون درنظرگرفتن تخصص و تجربه لازم با چنان سرعتی انجام می‌شود که گویا شعار شایسته‌سالاری و ممنوعیت فامیل‌بازی اصولگرایان در زمان انتخابات اصلا مطرح نشده است. ... اینکه وزرا و مسئولان از میان گروه‌ها و ‌جناح‌های همفکر خود به‌‌دنبال مدیر، معاون و مشاور باشند، شاید غیرطبیعی نباشد، اما نمی‌توان صرف آشنایی و روابط حاکم مدیریت را به دست دوستان سپرد و غیر‌خودی‌های متخصص را از سیستم اداری و مدیریتی بیرون کرد. اعتماد عمومی از جانب این انتصاب‌ها بسیار صدمه خورده و رئیسی برای بازسازی این اعتماد شکننده کار دشواری در پیش خواهد داشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک امروز خود نیز با تیتر «‌معلق میان قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی» به گفت‌وگوی اخیر سعید حجاریان با «انصاف‌نیوز» و مسائلی که درباره روند طی‌شده در جبهه اصلاحات و از اشتباهات آنان گفته، پرداخته است.

شرق 11 آبان

«جوان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده سفیر سئول را «وقیح و حقیر» می‌خواند. کاری به این نداریم که تیتر توام با اهانت در روزنامه‌نگاری و کار و حرفه‌ای پذیرفه است یا خیر اما دلیل این تیتر ماجرا و حواشی اهدای ماسک از سوی کره به بیمارستانی در تهران است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «این بیشتر به یک توطئه می‌ماند که اثر تخریبی آن برای آبروی یک ملت بسیار سنگین‌تر از هر اقدام دیگری بود. گویا مدیران این بیمارستان از هیچ فهمی در حد یک فعال نوپای رسانه‌ای و سیاسی هم برخوردار نیستند که بفهمند با آبروی یک ملت دارند چه کار می‌کنند! کم‌ترین مجازاتی که برای این حقارت‌پذیری باید انجام شود، چیست؟! و کم‌ترین مجازاتی که باید برای سفیر متعفن کره‌جنوبی در نظر گرفت چیست؟! اخراج او از کشور هم نمی‌تواند پاسخی به این وقاحت باشد. سفیر کشوری که ۷ میلیارد دلار پول ایرانی‌ها را گروگان گرفته، با یک بسته ماسک در میدان خودنمایی می‌کند و چند ایرانی نا فهم هم به این تحقیر او کمک می‌کنند و ابزار آن می‌شوند، تا آن خسارت میلیاردی دوصد چندان شود! عکس این معرکه دلقک‌ها ضمیمه توئیتی بود که توئیتر سفارت کره‌جنوبی در تهران نوشته بود: «در جریان دیدار از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم ایران برای غلبه بر کووید-۱۹، جناب سفیر یون، ۲ هزار عدد ماسک (کی‌اف‌۹۴) را به بیمارستان اهدا نمودند.» آن سفیر حقیر و متعفن کره به درک! چرا وزارت‌خارجه تنها به این بسنده کرد که «به این ماجرا در حد طنز نگاه می‌کنیم!» این اتفاقاً بسیار گریه‌آور است!»

جوان 11 آبان

«آفتاب یزد» امروز در گزارشی به «استخدام‌های شائبه‌دار» پرداخته و نوشته است: « حواشی اخیر نشان می‌دهد مدیران دولت سیزدهم غافل از این هستند که انتصاب‌های فامیلی و رانتی چه ضربه جبران‌ناپذیری به بدنه دولت وارد می‌کند؛ از طرفی این نوع انتصاب‌ها با تحقق وعده عدالت محوری و شایسته سالاری که شعار دولت سیزدهم بود هم در تناقض است.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز «سهم مردم از ضررهای تحریم» را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «در دورانی که مجلس و دولت در ید و قدرتِ اصولگرایان است و اصلاح‌طلبان و میانه روها تقریباً جاه و جلالی در حوزه‌ی قدرت ندارند بد نیست یک بار برای همیشه، تکلیفِ کاسبان تحریم ها، مسبب خودتحریمی‌ها و عاملان فقیرتر شدن فقیرها و گره کور بر معیشت مردم اندازها مشخص شود آن هم وقتی منتقدترین رسانه‌های ضدمذاکره، برجام و FATF آشکاراترین حمایت‌ها را از دولت و مجلس به عمل می‌آورند. واقعیتی تلخ می‌گوید «کاسبان تحریم» وجود دارند این مسئله دیگر از حالت یک جدال سیاسی - جناحی خارج شده و مانند اسید سرمایه و زندگی مردم را متلاشی کرده است. تورم لجام گسیخته، بورس، گرانی و تنگی معیشت تنها یک سوی ماجرا است اما حضور کاسبان تحریم به اندازه‌ای مردم را عصبانی و تهی از اعتماد کرده است که صدها وعده‌ی رئیسی و هزاران وعده‌ی مخبر و محسن رضایی نمی‌تواند التیامی حتی لحظه‌ای بر آلام مردم گذارد آلامی که ریشه‌اش تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها است!»

آفتاب یزد 11 آبان

«وطن امروز» هدیه پرحاشیه کره‌ای‌ها را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «خیریه دزدها» نوشته است: «اهدای 2000 ماسک حتی در روزهای ابتدایی پاندمی کرونا نیز رفتاری توهین‌آمیز به حساب می‌آمد، چه برسد به این روزها که بیش از 20 ماه از همه‌گیری این ویروس در کشورمان گذشته است و ایران در مراحل پایانی واکسیناسیون عمومی قرار گرفته است. بر همین اساس، این اقدام و انتشار توئیتی در این باره از سوی حساب توئیتری سفارت کره‌جنوبی باید با واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی و چهره‌های سیاسی و اجتماعی کشورمان همراه شود. به بیان دیگر تغییر ریل دیپلماسی کشور نیازمند مخابره پیام‌های جدید به جهان است و تحمل چنین توهینی در این شرایط نمی‌تواند قابل اغماض و چشم‌پوشی باشد. دیپلماسی انفعالی دولت سابق به عنوان یکی از ویژگی‌های تثبیت شده در دولت روحانی شناخته می‌شود که دولت جدید و دستگاه سیاست خارجی نباید آن را به ارث ببرند. برخورد قاطع با این هتاکی و پیگیری رویکرد فعال برای آزادی سرمایه‌های گروگان گرفته شده کشورمان توسط دولت کره‌جنوبی انتظار بجایی است که از دستگاه دیپلماسی کشور می‌رود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده به زیان ایرانی‌های خریدار خانه در ترکیه طی یک سال خرید پرداخته و تیتر زده «قمارخانه ترکیه».

وطن امروز 11 آبان

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به وضعیت بازار سرمایه پرداخته و با تیتر «بورس با وعده‌های سبز همچنان قرمز!» نوشته است: «تصمیمات مسکنی و نسخه‌پیچی‌های آنی برای درمان جراحت ناشی از بحران‌های اقتصادی ایران در بازارسرمایه، امتحانی است که بارها مسئولان در آن شرکت کرده و هر بار هم بدترین نمرات را به‌جای گذاشتند. ابهام اصلی این است که در شرایط حاضر که بحران اقتصادی عمیق همه بخش‌های اقتصادی را فراگرفته و هر روز بخشی از دارایی‌های مردم و کشور را می‌بلعد چرا مسئولان به‌جای تصمیمات غیرشفاف و تاریخ مصرف‌دار به قبول این مشکلات در ابتدا و چاره‌اندیشی درباره آنها نیستند؟ چرا قبل از بررسی ریشه‌های مشکلات اقتصادی تصمیم کلی برای همه مشکلات می‌گیرند که حتما زمینه مختلفی دارند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین عکس یک خود را به گفت‌وگویی با جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت اختصاص داده است. جلالی‌زاده در این گفت‌وگو می‌گوید: «معتقدم که اگر اصلاح‌طلبان قدرت طلب در روی کار آمدن حسن روحانی و دولتش عجله نمی‌کردند و این دوره را به انتظار می‌نشستند هم مردم و هم مسئولان از آنها برای نجات کشور از وضع فعلی دعوت می‌کردند. اما متاسفانه اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب به خاطر اینکه 4 روز میز خود را حفظ کنند وارد قدرت شدند و موجب شدند که این‌همه خسارات و ضرر و زیان‌های بسیار به اصلاح‌طلبان وارد شود.»

آرمان ملی 11 آبان

«ایران» محمد مخبر را عکس یک کرده چون دیروز در جلسه تنظیم بازار را در یکی از میادین میوه و تره‌بار برگزار کرده بود. این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز به جلسه دیروز وزیر اقتصاد با مدیران بورسی و هلدینگ‌ها پرداخته و از تصمیم دولت برای بازگشت تعادل به بورس خبر می‌دهد. این روزنامه دولت در یادداشتی به قلم علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه آورده است: «آثار نشست روز گذشته وزیر اقتصاد با مدیران بورسی را می‌توان در دو بخش بررسی کرد. بخش نخست تأثیر روانی این نشست بربازار است. به هرروی این جلسه نشان می‌دهد دولت به فکر سهامداران است و برای آن برنامه دارد و برهمین اساس روزگذشته شاهد رشد 21 هزار واحدی شاخص بودیم. اما تأثیر این بخش کوتاه مدت است. بخش دوم آثار آن به اجرای برنامه‌هایی اختصاص دارد که وزیر اقتصاد درباره توقف قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی و عدم دخالت دولت دربازار از آن خبرداده است. واقعیت این است که مشکلات بازار سرمایه تنها با برگزاری یک نشست برطرف نخواهد شد. نخستین مشکل بازار عدم اعتماد به بازاراست. اعتماد شرط اول برای سرمایه‌گذاری است و حتی اگر بازار جذاب باشد و اعتماد نباشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد. این در حالی است که اعتماد بتدریج به دست می‌آید. متأسفانه دریکسال گذشته حمایت‌های دولت از بازار در حد حرف باقی ماند و حتی سوء استفاده‌هایی نیز از سهامداران شد. برهمین اساس، جلب اعتماد دوباره بازار دشوار و زمانبر است.»

ایران 11 آبان

«سازندگی» طرحی که هادی حیدری از ایران درودی نقش و هنرمند معاصر کشیده را برای جلد امروز انتخاب کرده و در گزارشی به قلم سمانه بابایی نوشته است: «ایران» خانم امروز به خاک سپرده می‌شود. ایران زنی را از دست داد که صرف نظر از آنکه هنرمندی بزرگ بود، انسانی برجسته بود و شاید همین خصوصیت‌ش این جنین او را محبوب افراد بسیاری کرد که شاید چیز زیادی از هنر ندانند اما او را دوست داشتند. ... او عاشق وطنش بود و دین خود را به خاک آبا و اجدادی‌اش ادا کرد و همین ماجرا آرامش می‌کرد و می‌گفت من با تمام وجودم سپاس‌مندی خود را به سرزمینی که همه چیز را به من آموخت، ابراز کرده‌ام. سوگند «ایران خانم» به «نور» بود که عاشق آن بود ...«ایران درودی» تحت تاثیر اشعار مولانا، سهروردی، بایزید بسطامی، عطار و دیگر عارفان بزرگ ایران بود و از آنجا که عنصر نور در تابلوهای او بسیار برجسته است، او را بانوی نور، بلو آینه لقب داده‌اند».

سازندگی 11 آبان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها