گلایه سردار جلالی به عملکرد دولت قبل

کد خبر: 1106215

رئیس پدافند غیرعامل کشور با حضور در ویژه برنامه تلویزیونی ایران پایدار در شبکه افق، درباره عملکرد پدافند غیرعامل در سال‎های اخیر توضیحاتی را بیان کرد.

گلایه سردار جلالی به عملکرد دولت قبل

سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور با حضور در ویژه برنامه تلویزیونی ایران پایدار در شبکه افق، توضیحاتی را درباره جایگاه پدافند غیرعامل در کشور، عملکرد این سازمان و ارتباط با دولت جدید مطرح کرد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه حصول اطمینان از امنیت کشور دربرابر انواع تهدیدات از وظایف پدافند غیر عامل است گفت: اگر تهدیدی در کشور صورت بگیرد بخش‌های دفاعی و‌کشوری هرکدام اقدامات مربوط به خود را انجام می‌دهند. در تقسیم کار بین ما و مدیریت بحران، تهدیدات طبیعی با سازمان مدیریت بحران و تهدیدات انسان ساخت با ما است.

وی ادامه داد: مقابله با اقدامات دشمنان به کمک فناوری‌هایی ک در آن دخیل هستند از وظایف ما است. برای مثال پانزده سال پیش تهدیدات سایبری نبود، اما الان وجود دارد. ما شکل قدیم تهدیدات را الان دیگر نداریم و شکل آن‌ها عوض شده است. آمریکایی‌ها در حال حاضر مدام ما را تحریم می‌کنند. در سال‌های پیش تهدید سایبری نداشتیم، اما الان داریم بنابراین ضمن اینکه شکل و ماهیت تهدید عوض شده عرصه آن‌ها نیز عوض شده و ما باید خود را با آن‌ها به روز و هماهنگ کنیم. رئیس پدافند غیرعامل اضافه کرد: نقش فرادستگاهی و حاکمیتی در اینجا خود را نشان می‌دهد و باید هماهنگ با بخش‌های مختلف کار پیش برده شود.

سردار غلامرضا جلالی گفت: طبیعتاً زیرساخت‌ها شکل‌شان تغییر می‌کند و دیگر رویکرد‌های قدیم ب ما پاسخ نمیدهند بنابراین ما مطالعاتی داریم ک چطور از فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از آن ضربه نخوریم. وقتی خروجی کار را با دنیا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم خوب و مفید بوده است.

رئیس پدافند غیرعامل در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه در ارتباط با موضوعات حاکمیتی با استقرار دولت جدید و فضای تازه برای کار و تلاش و خدمت و همچنین مفهوم ارزشمند ایران پایدار، این سازمان چطور از تمام ظرفیت‌های دولت جدید بهره‌مند می‎شود گفت: ما در دولت قبل با سوءتفاهم یا فهم نادرست از موضوع مواجه بودیم رییس جمهور قبلی یا بعضی دوستان فهم درستی از این موضوع نداشتند دولت تهدید و پدیده‌ها را انکار می‌کرد، اما با انکار مشکل حل نمی‌شود و موضوعات جنگ سایبری در تمام دنیا وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه این بی توجهی‎ها آگاهانه یا غیرآگاهانه بوده است بیان کرد: "من اسمش را میذارم سوءتفاهم یا فهم غلط علی رغم ادعا‌هایی که وجود داشت می‎گذارم. ما در دولت قبل از همکاری بسیار ضعیفی برخوردار بودیم و در شورای عالی فضای مجازی با اینکه عضو بودیم، اما در جلسات دعوت نمی‌شدیم و برای اولین بار در دولت جدید از ما دعوت شد. برای ستاد ملی کرونا هم همینطور بود با اینکه ما روی تهدیدات زیستی از ده سال پیش کار می‌کردیم.

سردار جلالی در اعتراض به عملکرد دولت قبل توضیح داد: در ایام اولیه کرونا موضوع مخالفت اصلی دولت با قرنطینه مطرح می‌شد. در تمام دنیا بحث قرنطینه در هنگام آلودگی مطرح می‎شود، اما دوستان در دولت قبل انکار می‌کردند و می‌گفتند قرنطینه کاربرد ندارد در صورتیکه دیدیم کشور‌های موفق این کار را کردند.

وی در ادامه گفت: در دولت جدید این فهم وجود دارد من با رئیس جمهور صحبت کردم دید خوبی نسبت به این قضیه دارند و با وزرا که صحبت می‌کنیم حس‌میکنیم نگاه کاملا متفاوت است و امیدواریم بتوانیم کار ارزشمندی انجام دهیم. ما سراغ دولت قبلی هم رفتیم چندین بار، اما فهم واحدی نسبت به موضوع به دست نمی‌آمد احساس می‌کردیم نگاهشان به موضوع سیاسی است نه حکومتی.

رئیس پدافند غیر عامل با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری فرمودند پدافند غیر عامل ربطی به دور یا نزدیک بودن تهدید ندارد و همیشه باید آمادگی وجود داشته باشد. برای مثال اگه جایی کپسول آتش نشانی ندارد تذکر دادن به معنی اتفاق حتمی نیست بلکه به معنی پیش بینی و آمادگی است. ما از طریق رسانه‌ها تلاش می‌کنیم این تذکر و آمادگی را ب مردم بدهیم. برای آمادگی دربرابر تهدید نباید هیچ فرصتی را از دست بدهیم.

سردار جلالی در توضیحات خود درباره چگونگی وضعیت استان‎ها بیان کرد: ما استان‌ها را از سه سال گذشته به حدود ۵۰ شهر باای ۲۰۰ هزار نفر تقسیم بندی کرده‌ایم. ما باید بتوانیم تهدیدات خاص هر استان و ویژگی‌های آن را شناسایی کنیم و برای هر استان نقش جامع داشته باشیم. برای مثال در بهمن نودهشت حادثه‌ای در اهواز داشتیم، قطع برق به دلیل شرجی بودن و گرد و غبار و ما آنجا چیز‌هایی فهمیدیم راجع به تجهیزات ارتباطات و کمبود‌ها چرا که بعد از یکی دو روز مثل دومینو مشکلات خودشان را نشان می‌دادند.

ما این نقاط را در استان‌های مختلف پیدا کردیم بجز دو استان ک عقب‌تر هستند بقیه همه انجام شده. ما چشممان در استان‌ها باز است و در رصد داریم. اگر بیمارستان‌ها باید ژنراتور داشته باشند این در اولویت است و تمام موارد را به نوبت از طریق وزارت کشور به نتیجه می‎رسانیم./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها