«فردا» گزارش می‌دهد

تشبیه‌های حاشیه ساز

کد خبر: 1091947

برخی افراد و رسانه‌ها در روزهای اخیر سیدابراهیم رئیسی را به چهره‌های مشهور و محبوبی در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر تشبیه کرده‌اند. تشبیه‌هایی که با واکنش‌ها و حواشی همراه بود.

تشبیه‌های حاشیه ساز

گروه سیاست سایت فردا – رئیسی نیامده تا شبیه کسی باشد؛ نه روحانی، نه احمدی‌نژاد، نه حتی رجایی و هیچ فرد دیگری. او خودش است و تلاش برای خود بودن را می‌توان از اقدامات و مواضعش فهمید. شاهدش نیز همان که با اصرار به مستقل بودن وارد انتخابات شد و حتی زیر پرچم اصولگرایی هم قرار نگرفت. با این حال شاهدیم که برخی اصرار دارند او را به جریان یا افرادی منتصب یا تشبیه کنند. این رویکرد با نیت سوء یا مغرضانه هم نیست اما بعضا حواشی به دنبال دارد. مثلا همین اظهار نظر اخیر غلامعلی حداد عادل که به بهانه هفته دولت، دولت رئیسی را به دولت رجایی تشبیه کرده و گفته بود که مردم با دیدن رفتارهای سید ابراهیم رئیسی، یاد شهید رجایی می‌افتند.  بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه نیز گفته بود: «خداوند را شاکریم که دولتی سرکار آمده که شبیه ترین دولت پس از انقلاب به دولت شهید رجایی است». پیش از آن نیز «کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری وی را «مالک اشتر» خوانده بود.

این گفته‌ها با حواشی و واکنش‌هایی هماره شد. مثلا حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز به «خبرآنلاین» گفت: «امکان دارد افرادی که دولت فعلی را به این و آن تشبیه می‌کنند  متملق و چاپلوس باشند و برای اینکه بخواهند برای خودشان جایگاه پیدا کنند، یک حرف‌هایی بزنند که نه مصلحت آقای رئیسی در آن است و نه مصلحت جامعه. واقعیت این است که آقای رئیسی عمرش را در حوزه قضا گذاشته، از سوی دیگر فرد تحصیلکرده‌ای است، هم دکترای دانشگاهی و هم تحصیلات حوزوی دارد. رئیسی فرد مدبری است، هم در آستان قدس و هم قوه قضائیه سوابق کاری روشنی دارد، واقعاً پیشینه کاری ایشان را کسی تا به حال به این صورت نداشته است.»

فقط این نبود و روزنامه جمهوری اسلامی نیز در واکنش به اظهارات اخیر حداد عادل، نوشت: «برای ما افراد به نام خود و با عمل به وظیفه، حرمت می‌یابند. این کارنامه هاست که به نام‌ها هویت می‌دهد نه مشابهت سازی ها. رجائی اگر به برندی معتبر در حوزه مسئولیتی جمهوری اسلامی تبدیل شده است به خاطر نگاه و شخصیتِ ویژه و صادقش بود. اگر کسانی می‌خواهند در نگاه مردم چنان عزیز شوند باید اول از همه خود را به نقد بگذارند که رجائی سلوکی چنین مؤمنانه داشت».

این روزنامه افزوده است: « نقد پذیری ارزشی انسانی، اخلاقی، ایمانی و راهبردی است. کسانی که به این ارزش، خود را غنی سازی می‌کنند می‌توانند به شکافت هسته توانایی برسند و ظرفیت‌های خود را شکوفا کنند. همچنین با شناخت نقاط ضعف خود برای برطرف کردن آن، برنامه‌ای عملیاتی و زمان‌مند بنویسند. به این روش هرکس با شناسنامه خود تعریفی محترم خواهد یافت بی‌آنکه نیاز باشد جناب حداد عادل، رئیس‌جمهور رئیسی را با رجائی مشابه‌سازی کند.»

روزنامه «اعتماد» نیز این تعریف و تمجیدها را نشانه «ماه عسل اصولگرایان» دانسته و در گزارشی سعی کرده همراهی طیف‌های اصولگرا را با اشاره مواضع قبل از انتخابات برهم بزند. در این راه از هیچ کاری هم دریغ نمی‌کند. 

این رویکرد منتقدان دولت درحالی است که طیف‌های مختلف اصولگرایی اکنون و با روی کارآمدن دولت رئیسی به ایجاد تغییر در مدیریت و وضعیت کشور امیدوار شده و دل بسته‌اند. روی نقش و همراهی مجلس هم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. حال اگر برخی دست به تشبیه‌هایی می‌زنند که شاید از نظر برخی دیگر زیاده‌روی و آسیب‌زا باشد، دلیل نمی‌شود برای انتقاد از آنان، امید ایجاد شده به ایجاد تغییر را زیر سوال ببریم. منتقدان دولت اما به نفع‌شان نیست که این امر واضح را مد نظر قرار دهند لذا به هر بهانه‌ای شروع به فضاسازی می‌کنند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها