گزارش یک توییت

حرف آخر ظریف و حرف همیشگی منتقدان

کد خبر: 1083764

ظریف در صفحه توییتر خود از مستند شدن نامه آخرش به دبیرکل سازمان ملل درباره عدم اجرای برجام توسط غربی‌ها خبر داده است.

حرف آخر ظریف و حرف همیشگی منتقدان

گروه سیاست سایت فردا – محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در توییتی نوشت که چندی پیش «آخرین و مهم‌ترین» نامه خود را درخصوص بدعهدی‌های غرب در قبال برجام به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است.

توییت ظریف

جالب آنکه آخرین و مهم‌ترین حرف او همان حرف همیشگی منتقدان برجام است. بدعهدی آمریکا و سایر غربی‌ها در واقع همیشه ترجیع بند انتقادات و هشدارهای دلسوزان نظام بوده است اما جناب روحانی در مقام رئیس جمهور و همکارانش در تیم دیپلماسی از ظریف گرفته تا معاونان همواره اصرار داشتند راهی غیر از مذاکره و در پی آن، توافق نیست. گفتن ندارد که توافق بر مبنای اعتماد صورت می‌گیرد و همین اعتماد سبب امضای برجام و بعد هم خروج طرف آمریکایی و به گفته ظریف، بدعهدی آنان شد. 

در همه این مدت توجهی به حرف منتقدان نشد و حالا  ظریف در صفحه توییتر خود می‌نویسد: «من در تاریخ ۲۰ ژوئیه یعنی در ششمین سالگرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در آخرین و مهم‌ترین نامه‌ام به دبیرکل سازمان ملل شش سال از [عدم] اجرای برجام توسط غرب را مستند کردم. این مطلب امروز به طور آنلاین منتشر شد و نسخه چاپی آن به زودی منتشر خواهد شد.»

البته از این موضع ظریف خیلی هم نباید تعجب کرد زیرا در آخرین گزارش برجامی که به مجلس ارائه کرد نیز تقریبا معلوم بود که در این خصوص زاویه‌هایی با حسن روحانی داشته است. نگاه روحانی معطوف به غرب بود و بر همین اساس طی این سال‌ها توجهی به چین نشد. شاهدش نیز ماجراهایی که در نتیجه بی‌توجهی مقامات ایرانی، در سفر رئیس جمهور چین پیش آمده و خیلی از قراردادها را به باد داد.

درست است که آن زمان آقایان ذوق‌زده از امضای برجام بودند و بعد هم با ورود شرکت‌های غربی متوجه آسیب این نگاه خود نشدند، اما حالا که دیگر بدعهدی غرب برای همه ثابت شده و ظریف نیز آن را مستند کرده است، می‌توان بهتر و دقیق‌تر آسیب بی‌توجهی به شرق و تمرکز بیش از اندازه بر غرب را درک کرد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها