خبر به روایت «فردا»

نگران خوزستان / کارگزاران و آرزوی موفقیت برای دولت رئیسی / از گرانی تا شرایط جنگی

کد خبر: 1081302

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نگران خوزستان / کارگزاران و آرزوی موفقیت برای دولت رئیسی / از گرانی تا شرایط جنگی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» درحالی که اغلب روزنامه‌ها و رسانه نگرانی اوضاع خوزستان هستند، با تیتر «خوزستان در التهاب» از کنار آن گذشته و در عوض اصغر فرهادی را جلد کرده است! دریافت جایزه کن توسط فیلم «قهرمان» را بهانه کرده و با تیتر «سیاستمدار یا هنرمند؟» به او و رویکردش در مصاحبه‌های اخیر پرداخته است. اینکه برخی انتظار داشتند صدای اپوزیسون بشود و نشد. 

سازندگی 28 تیر

«جوان» سیدعباس عراقچی را عکس یک کرده و با تیتر «هشت سال» نشد، نوشته است: « هشت سال کشاکش نافرجام برای برجام، به دولت دوازدهم قد نداد و حالا دولت سیزدهم باید میراث‌دار توافق، یا مذاکره برای احیای توافقی باشد که خود در آن نقش چندانی نداشته است.» ناگفته نماند که جوان تنها رسانه‌ای نیست که این را می‌گوید و همین چند روز پیش رویترز نیز از توقف مذاکرات تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران خبر داده بود.

جوان 28 تیر

«آفتاب یزد» در حالی تیتر زده « «شهردار بازی» شورای ششم» که جریان متبوع خود در چها سال گذشته چند شهردار عوض کرد و هر بار نیز افتضاحی بدتر از دفعه قبل به بار آورد. این روزنامه اصلاح‌طلب اما حالا رویکرد طیف برنده در انتخابات را بررسی کرده و می‌نویسد: « اعضای منتخب شورای شهر تهران نام ۱۲ نفر را به عنوان گزینه‌های پایانی شهردار پایتخت معرفی کردند. این گزینه‌ها را بررسی کردیم و احتمال دادیم که گزینه اصلی میان این افراد نباشد! ... بارها در نوشتارها و تحلیل‌ها با این عبارت مواجه بوده‌ایم که شهردار تهران شدن دستِ کمی از ریاست جمهوری ندارد و این یعنی هر اتفاقی در این حوزه نمی‌تواند از نظر دور داشته شود، از جمله این که در انتهای این مسیر، شورای ششم تهرانِ بزرگ، شهرداری برگزیند که حتی نام وی در لیست بلندبالای ۴۱ نفره نیز نبوده چه رسد به لیست ۱۲ نفره‌ی نهایی!» 

آفتاب یزد 28 تیر

«آرمان ملی» در گفت‌وگوی با بهمن آرمان ریشه‌های بحران خوزستان را بررسی می‌کند. آرمان معتقد است که « آن چیزی که امروز در سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان در حال اتفاق است، قابل‌پیش‌بینی بوده و می‌شد جلوی آنها را گرفت. هنگامی که وزیر بهداشت در سیستان‌ و‌ بلوچستان بیمارستانی را افتتاح می‌کند که تاکنون سه بار افتتاح شده است، نمی‌داند در این استان با کمبود بیمارستان مواجه هستیم؟ این اتفاقات نشأت گرفته از مدیریتی است که مبتنی‌بر ایدئولوژی است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان « اعتراض، اعتراض است؛ چه مرکز نشین چه استان‌نشین» و به قلم امید کاجیان آورده است: « امروز در حالی سیل کرمان را در‌برگرفته است که بی‌آبی خوزستان را. این روزها خوزستان تشنه است اما تشنه توجه، نه تشنه قوه قهریه.  اخبار غم‌انگیزی از این استان شنیده می‌شود و البته جان‌باختن عده‌ای در اعتراضات استان. ... آنچه در تمامی اشکال اعتراضات مختلف معیشتی و صنفی و ... نمایان است، نحوه برخورد متفاوت مسئولان با این موضوع است؛ چرا گاه با اعتراضاتی مانند قطعی برق که درتهران ابعادش دیده می‌شود، تلاش می‌شود با اصلاح برخی امور ماجرا فیصله پیداکند و با رفع مشکل قطعی‌ها جریان به هر نحوی که هست مدیریت شود،  اما گاه در جاهایی دیگر که اصطلاحا دور از تهران است، این مسائل نادیده گرفته می‌شوند و صرفا به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده و با بغرنج‌شدن شرایط راه و روشی دیگر برای کنترل بر اوضاع درنظر گرفته شود.»

آرمان ملی 28 تیر

«شرق» عکس یک خود را به انتقاد از مخالفان برجام اختصاص داده است. از « تغییر مواضع برجامیان» گفته و مشخصا ذوالنوری را یکی از مخالفان دیروز و میوه‌چین امروز می‌خواند. دلیلش نیز این است که او قبلا برجام را آتش زده و حالا می‌گوید: «دولت جدید معتقد است جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد».

این روزنامه اصلاح‌طلب اما اصلا حاضر نیست دست از فضاسازی علیه مجلس بردارد. برای همین هم هر روز به نحوی به قوه مقننه، رویکردها و اقداماتش می‌تازد. امروز دوباره به طرح ساماندهی فضای مجازی که بارها درباره آن توضیح داده شده، پرداخته و نوشته است: « اصرار مجلس بر امنیتی‌سازی فضای اینترنت»!

شرق 28 تیتر

«ایران» که کمتر مطالب تولیدی قابل اعتنا – به خصوص در حوزه سیاست – دارد امروز دو مصاحبه خود با حسین مرعشی و غلامرضا مصباحی مقدم را عکس کرده است. مرعشی در این گفت‌وگو که با تیتر « برنامه عملیاتی برای اقتصاد، تیم هماهنگ و مسئول می خواهد» منتشر شده، می‌گوید: « هیچ دوره‌ای مانند اکنون کل کشور نیازمند موفقیت دولت نبوده و از همین رو توفیق دولت رئیسی آرزوی اصلاح‌طلبان است». این موضع از سوی کارگزارنی‌ها البته اصلا جای تردید ندارد. آنها دغدغه قدرت دارند و برای این کار اگر لازم باشد به اصلاح‌طلبان پشت کرده و با رئسی هم همراه می‌شوند.

مصباحی مقدم اما در مصاحبه‌ای که با تیتر « یکدستی و کارآمدی مؤلفه‌های مهم چینش کابینه است» منتشر شده، می‌گوید: « یکدستی حاکمیت طبعاً بر رویکرد هر سه قوه نسبت به هم و همکاری‌شان با یکدیگر اثر مثبتی دارد. این رویکرد همکارانه، چالش‌ها را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود کشور راحت‌تر اداره شود. طبیعتاً ادبیاتی که سران قوا در شرایط یکدستی حاکمیت نسبت به هم به کار می‌گیرند ادبیات طعنه زدن به یکدیگر نیست و این از نظر اجتماعی آثار مثبتی دارد. بله من هم قبول دارم که وقتی حاکمیت یکدست می‌شود تفاهم بیشتر است و کارها و تصمیمات سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و آنچه  مربوط به همکاری قوای مختلف و دستگاه‌های مختلف است نسبت به یکدیگر سریع‌تر سامان پیدا می‌کند.»

ایران 28 تیر

«کیهان» از گرانی خبر می‌دهد. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود با عنوان « شیب تند گرانی خودرو و مصالح ساختمانی برخلاف وعده کنترل قیمت‌ها» نوشته است: « در حالی که رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در روزهای ابتدایی سال جاری صراحتا وعده عدم افزایش قیمتها در ماه‌های پایانی دولت را دادند، اما این وعده چندان دوام نیافت و گرانی‌های سریالی در هفته‌های اخیر به مردم تحمیل شده که در جدیدترین موارد می‌توان به افزایش شدید قیمت سیمان، فولاد و خودرو طی روزهای گذشته‌اشاره کرد.»

واکنش کیهان به وضعیت خوزستان نیز آن است که نوشته: « به‌دنبال بحران بی‌آبی در خوزستان، تعدادی از مردم این استان در روزهای گذشته دست به اعتراض زدند که متأسفانه با تیراندازی ‌تروریست‌ها، اعتراضات آرام خوزستانی‌ها به کشته ‌شدن دست‌کم دو نفر انجامید.»

کیهان 28 تیر

«اعتماد» امروز هم مساله‌ای اجتماعی را عکس یک کرده است. «بازگشت به شرایط جنگی» تیتر گزارشی حول محور شرایط کرونایی کشور است که یادآور می‌شود «520 بیمار کرونا در پایتخت، پشت نوبت تخت خالی بیمارستانی هستند». 

این روزنامه اصلاح‌طلب برای پوشش اخبار خوزستان اما به «مرگ دومین جوان و گشایش خروجی دو سد» اشاره کرده و گفته که « هیات وزیران با اختصاص اعتبار برای حل تنش‌های آبی خوزستان موافقت کرد».

اعتماد در گزارش دیگری نیز « واکنش‌ها به دریافت جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن به اصغر فرهادی» را بازتاب داده و با این سوال که آیا مردم « قهرمان» را می‌بینند؟ نوشته است: « حسین معززی‌نیا منتقد سینما لحظاتی بعد از اختتامیه در واکنش به این موضوع نوشت: «فیلم قهرمان، کار جدید اصغر فرهادی به‌طور مشترک (با یک فیلم فنلاندی) برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن شد. این جایزه با وجود اینکه جایزه اصلی جشنواره نیست و مشترک هم داده شده، ولی به‌هرحال به اعتبار فیلم کمک خواهد کرد، باعث دعوتش به جشنواره‌های دیگر امسال خواهد شد تا به ‌تدریج در جشنواره‌های منطقه امریکای شمالی هم دیده شود و امکان رقابت در رشته بهترین فیلم غیرانگلیسی‌‌زبان را در مراسم‌های آخر سال پیدا کند. این باعث بالا رفتن شانس قهرمان برای حضور در فهرست نامزدهای اسکار هم خواهد شد، اما البته که برای قرارگیری در مجموعه فیلم‌های غیرانگلیسی‌‌زبانی که توسط اعضای آکادمی داوری خواهند شد باید ابتدا از سوی کشور سازنده به آکادمی معرفی شود و این بستگی به نمایش عمومی فیلم در سینماهای کشور و همچنین معرفی رسمی از سوی ایران دارد که با توجه به تغییر دولت و سرنوشت نامعلوم وزارت ارشاد آینده، فعلا وضعیت مبهمی دارد.»

اعتماد 28 تیر

«وطن امروز» به اعتراضات در خوزستان پرداخته است منتها از زاویه دید خود. این روزنامه معتقد است که «اعتراضات خوزستان یک بار دیگر ضرورت تغییر ریل مدیریت اجرایی کشور و تنظیم راهبردها برای توانمند‌سازی اقشار محروم را گوشزد کرد». برای همین با تیتر «بحران میراث روحانی» می‌نویسد: «در کنار ناکارآمدی مدیریت، تفکر محروم‌ستیز و حاشیه‌گریز حاکم بر دولت روحانی منجر به تشدید نارضایتی‌ها شده است نمایندگان خوزستان در مجلس درباره ماهیت سوءمدیریت در مسأله کم‌آبی استان ابراز نگرانی کردند؛ بوی فتنه می‌آید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) آبرسانی به ۴۷۱ روستای استان خوزستان را آغاز کرد» .

«فرهیختگان» هم ماجرای خوزستان را شیبه وطن امروز می‌بیند. این روزنامه با تیتر «تحویل ایران با صدها خوزستان» نوشته «وضعیت امروز خوزستان نمایی نزدیک از میراث دولت روحانی است». موضع و نگاه این روزنامه که درباره آن قضاوت نمی‌کنیم، به جای خود اما عکس مناسبی برای انتقال این معنا انتخاب کرده است. 

وطن امروز 28 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها