تازه ترین خبر ربیعی از مذاکرات وین

کد خبر: 1078473

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله ای قرار دارد و نتایج این جلسات گفت

تازه ترین خبر ربیعی از مذاکرات وین

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله ای قرار دارد و نتایج این جلسات چه بوده گفت:

مذاکرات وین شاهد پیشرفت های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی در خصوص برخی موضوعات وجود دارد. هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقیمانده، لزوما به معنای بن بست در مذاکرات نیست. چارچوب مذاکرات بین المللی به گونه ای است که در صورت وجود اراده سیاسی از سوی همه طرف ها، مذاکرات تا زمان دستیابی به یک توافق که تامین کننده نظر همه طرف ها باشد ادامه خواهد یافت.

در خصوص مذاکرات وین نیز همینگونه خواهد بود. آنچه بدیهی است این است که جمهوری اسلامی ایران، هیچ توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران نباشد را نخواهد پذیرفت.

اصول و مواضع کلی مدنظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات به صورت صریح به طرف های مقابل منتقل شده است. چارچوب کلی این است که آمریکا باید ابتدا تحریم های خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحریم های آمریکا راستی آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته ای خود را از سر گیرد. البته پایداری تعهدات طرف خارجی هم برای ایران مهم است. نحوه اجرایی شدن این چارچوب - که  البته در خصوص کلیات آن درک مشترکی بین طرف ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقیمانده در مذاکرات است.

هدف مذاکرات وین، از ابتدا موضوع بازگشت آمریکا به برجام از طریق لغو تحریم های این کشور و بعد از آن اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها بوده است. پیش نویس همه متون مذاکراتی نیز در همین راستا تهیه و مورد مذاکره قرار گرفته است.

در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می شود و آقای دکتر عراقچی و دکتر صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است.

کمیته مذکور یک کمیته "میان بخشی" است و از مجلس شورای اسلامی ، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رییس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را بر عهده دارند./ پایگاه اطلاع رسانی دولت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها