خبر به روایت فردا؛

از سیستان و بلوچستان تا تهران؛ بی‌آبی، بی‌برقی و کرونا و عدم محدودیت‌های کافی

کد خبر: 1078133

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از سیستان و بلوچستان تا تهران؛ بی‌آبی، بی‌برقی و کرونا و عدم محدودیت‌های کافی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» در عکس یک امروز چند مساله بحران ساز این روزها را درهم آمیخته. از کرونا گفته و در عین حال به خاموشی‌هایی که دوباره شروع شده، اشاره می‌کند. عکسی از بازار تهران که دیروز خبر از تعطیلی آن آمد اما باز بود، انتخاب کرده و با تیتر « ویروس‌ هار برق‌های فرّار » می‌نویسد: « تقریبا تمام آن چیزی که سال‌ها به عنوان چالش کشور اعلام می‌شد یا کارشناسان نسبت به رخدادش هشدار می‌دادند، در این مدت بر سر کشور آمده؛ عدم کنترل کرونا در صورت نبود واکسن، توان تولید و راندمان پایین نیروگاه‌های برق و قطعی‌های مداوم در صورت افزایش مصرف برق در تابستان و استفاده رمزارزها از برق کشور. به نظر می‌رسد امروزه بیش از هر روز دیگری علاوه بر بار مشکلات اقتصادی، مردم باید جور مدیریت بحران ناکارآمد و عدم پیش‌بینی آینده توسط مسوولان را نیز به دوش کشند. »

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از گزینه‌های محتمل و قطعی کابینه دولت سید ابراهیم رییسی گزارش می‌دهد. در این گزارش با عنوان «یاران موافق» آمده است: « در ادامه تکمیل پازل کابینه، خبرهایی از حضور علی علی‌عسگری در دولت نیز به گوش می‌رسد. گفته می‌شود که او قرار است بر کرسی واعظی تکیه زده و به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری حضور داشته ‌باشد».

اعتماد 14 تیر

«شرق» در تیتر یک امروز خود مجلس و برخی از نمایندگان را متهم می‌کند به « ‌‌سهم‌خواهی ‌از پاستورنشین آینده»! و مدعی می‌شود: « مجلس از این یکدست‌سازی سیاسی در حالی حمایت می‌کند که صدای سهم‌خواهی از کابینه رئیسی چند روزی است از مجلس به گوش می‌رسد و عدم توفیق نمایندگان مجلس در این مسیر ممکن است بار دیگر این همدست‌سازی را بر هم زند که نتیجه آن ادامه چالش مجلس با دولت بعدی خواهد بود. نمایندگان مجلس که بارها نشان داده‌اند به پاستورنشینی علاقه بیشتری نسبت به بهارستان‌نشینی دارند، تا قبل از انتخابات در سودای کسب صندلی ریاست‌جمهوری تلاش کردند و اکنون به دنبال مناصب وزارت و معاونت ریاست‌جمهوری هستند». این اتهام‌زنی به مجلس درحالی است که بسیاری از نمایندگان در روزهای اخیر به تکذیب شایعات درباره سهم‌خواهی مجلس از دولت پرداخته‌اند و این موارد به قدری بوده که همین روزنامه نیز ناگزیر شده در گزارش خود به آن اشاراتی داشته باشد اما از آنجایی که قصدش تخریب مجلس و چسباندن وصله‌ای است که دلیلی هم برای آن ندارد، بی‌توجه به واقعیات مدعی می‌شود: « هرچند این سهم‌خواهی‌ها با انتقاداتی مواجه شده اما بهارستان‌نشین‌ها نشان داده‌اند جز خواسته خود به هیچ چیز دیگری اهمیت نمی‌دهند. بسیاری از نمایندگان مجلس که نام انقلابی را هم روی خود می‌گذارند، برخلاف توصیه‌های رهبری، نمایندگی را فرصتی برای خدمت به مردم حوزه‌های انتخابیه خود و کل مردم ایران نمی‌دانند و به آن به‌عنوان سکوی پرتابی برای حضور در دولت و مناصب اجرائی و وزارت می‌نگرند. در این بین نه فقط حق مردمی که پای صندوق‌های رأی رفتند پایمال می‌شود، بلکه ناکامی در رسیدن به پاستور به تنش سیاسی مجلس با دولت ختم خواهد شد.»

شرق 14 تیر

«ایران» که صدای دولت است هم از «پیک خاموشی‌ها» می‌گوید. این روزنامه در گزارشی که تیتر یک شده، با اشاره قطعی‌ها اخیر برق که با انتقادات گسترده مردم همراه است، نوشته است: « : حدود یک ماه آینده کشور از نظر آب و برق بویژه برق در شرایط اضطراری و ویژه ای قرار دارد. یک ماهی که چند روزی است با خاموشی‌‌های مکرر و حتی گسترده شروع شده و زنگ شرایط اضطراری به صدا درآمده است. حالا مسئولان می‌گویند که تنها امید می‌رود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم. در این باره روز گذشته نشستی خبری با حضور مدیرعامل توانیر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و سخنگوی صنعت برق برگزار شد و همین مسأله بخوبی نشان می‌دهد که چقدر شرایط پیک مصرف آب و برق کشور سخت شده است. در این نشست، مدیرعامل توانیر گفت: خوشبختانه در ۴۰ تا ۴۵ روز گذشته با وجود شرایط سختی که پشت سر گذاشته شد، با همکاری مشترکان بزرگ اعم از صنایع، کشاورزان، مصوبات هیأت وزیران و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بدون اعمال خاموشی عبور کردیم، اما در روزهای اخیر به دلیل موج گرما این مسأله اهمیت بیشتری پیدا کرده و همکاری مردم بیش از گذشته مورد درخواست است. »

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری از تغییر وضعیت کرونایی تهران گفته و با تیتر « پایتخت شلوغ در وضعیت قرمز! » می‌نویسد: « دیروز در اولین روز از تعطیلی کسب و کارهای غیر ضروری در شهرهای قرمز  ۱۶۵  جان دیگر راهی قبرستان‌ها شدند تا تعداد فوتی‌های کرونایی در ایران به عدد ۸۴ هزار و ۷۰۲ تن برسد! از دیروز همزمان با قرمز شدن ۹۲ شهر کشور تصمیمات جدیدی برای کنترل اوضاع وخیم شیوع ویروس هندی در کشور گرفته شد. این تصمیمات اما در سیستان و بلوچستان کمی متفاوت‌تر از دیگر استان‌ها بود. بانک‌ها و اغلب ادارات هم جز آن ۳۰ درصد کاملاً ضروری به صف تعطیلی‌های همگانی پیوستند تا بلکه در روزها و هفته‌های آینده که البته قول واکسیناسیون گسترده و بالای ۵۰ سال سن در این استان داده شده کمی از درد و رنج مردم کاسته شود! و این درحالی است که در استان‌های جنوبی دیگر از جمله هرمزگان هم وضعیت بشدت نگران‌کننده و بی‌سابقه توصیف شده و مسئولان محلی از افزایش تعداد فوتی‌های کرونایی خبر می‌دهند. با وجود اینکه هشدارها از آمدن ویروس هندی از مدت‌ها پیش آغاز شده بود اما ظاهراً ورود غیرقانونی از مرزهای شرقی دلیل این وضعیت شکننده است. تاکنون ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ دوز واکسن در کشور تزریق شده و با وعده مسئولان طی روزهای اخیر انتطار می‌رود تا روند کند واکسیناسیون که صدای اعتراض‌ها را بلند کرده است تندتر شود. اگرچه برخی منابع رسمی و غیر رسمی از رونق گرفتن تورهای خارجی از جمله سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن خبر داده‌اند. اما هزینه بالای این تورها و از طرفی مشخص نبودن شرایط تزریق و نوع واکسن همچنان برخی را برای منتظر ماندن در صف واکسیناسیون داخلی راضی به ماندن کرده است. در تهران نیز با تعطیلی بازار و مشاغل غیر ضروری دیگر (اگرچه انتظار می‌رفت پایتخت به روزهای اول قرنطینه در سال گذشته برگردد) چهره شهر بیش از آنکه نشان‌دهنده ترس و نگرانی برای افزایش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا باشد؛ تصویر یک شهر شلوغ و پرازدحام را در سیزدهم تیرماه نشان می‌داد. »

ایران 14 تیر

«آفتاب یزد» گفتگوی دارد با رئیس بیمارستان ولایت شهرستان راسک و اظهارات او درباره وضعیت سیستان و بلوچستان را «تکان‌دهنده» توصیف می‌کند. او می‌گوید:

*از هر ۱۰ تست ۸ تا مثبت می‌شود.

*بیمارستان‌های شهر زاهدان تخت خالی ندارند و بیماران در راهروها بستری هستند.

*وقتی آب آشامیدنی نباشد کرونا نمی‌تواند به دغدغه اصلی مردمان استان سیستان و بلوچستان بدل شود.

*قبرستان‌ها مملو از جمعیت شده‌اند و قطعی طولانی آب و برق نیز مشکلات را دو چندان کرده است.

*یک شهر با ۵۰ هزار نفر جمعیت دو پزشک عمومی دارد.

*بیمارستان سراوان متخصص عفونی ندارد.

*پرستاران بیماران کرونایی را ویزیت می‌کنند.

*روستائیان تا زمانی که حال‌شان بد نشود بیمارستان نمی‌روند چون برای یک روستایی هزینه دارد ۲۰۰هزار تومان باید کرایه دهد.

*وضعیت استان سیستان و بلوچستان از قرمز هم فراتر رفته است.

*بسیاری از مردم به دلیل محرومیت اقتصادی توان خرید ماسک ندارد.

*میزان رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰ درصد است.

*کسی بخواهد سی تی ریه انجام دهد باید ۱۵۰ کیلومتر تا ایرانشهر بیاید تا تست سی‌تی‌اسکن بگیرند.

آفتاب یزد 14 تیر

«آرمان ملی» نیز در شماره امروز خود بیش از سیاست به بحران‌هایی که امان مردم را بریده پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود با عنوان «بی‌آبـی و قطع بـرق؛ «قرمز» دوم» می‌نویسد: «همزمان با قطع ناگهانی برق در روزهایی که ایران با چالش کمبود آب مواجه است، روزهای سختی را برای مردم به‌وجود آورده» در حال نوشتن این مطالب بودم که ناگهان برق رفت. شنبه شب نیز قطعی برق گسترده در تهران و کرج، مردم را غافلگیر کرد و همین امر سبب شد که ساعت‌ها و بدون اعلام قبلی مردم در خاموشی به‌سر ببرند. سخنگوی صنعت برق کشور در این رابطه گفته متاسفانه دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند و ناچار شدیم بر اساس دستور ملی خاموشی برق را افزایش دهیم ... همزمان با بحران ناشی از کمبود برق، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیز گفت میزان ورودی آب سدها در سال جاری آبی نسبت به میانگین سال گذشته ۶۰ درصد و میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش داشته است. ... اما دلیل خاموشی‌ها به کمبود آب یا استخراج رمز ارز بازمی‌گردد؟‌ یک کارشناس انرژی در این رابطه می‌گوید: «همه موارد مذکور به همراه زیرساخت‌های صنعت برق به دلیل تحریم‌ها، سبب شده که کشــور با چالش منابــع انرژی برق روبه‌رو شود.» 

آرمان ملی 14 تیر

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به قدرت‌نمایی مجدد کرونا اختصاص داده و به دنبال پاسخ به این سوال است که ویروس سرکش چگونه مهار می‌شود؟ این روزنامه اصولگرا در گزارش تحلیلی خود می‌نویسد: « یکی از علت‌های این فراز و فرود و بالا و پایین شدن موج کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. ... در کنار انتظار و توقعی که از مردم برای همراهی بسیار موثر در رعایت شیوه‌نامه‌ها و کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری می‌رود، برخی اقدامات مسئولان مدیریت کنترل کرونا در کشور به ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز می‌تواند در زمره علل خاموش نشدن شعله کرونا در کشور قلمداد شود. ... نمونه بارز این موضوع، بی‌توجهی عجیب مسئولان ستاد ملی کرونا با محوریت رئیس‌جمهور به هشدارهای مکرر کارشناسان، رسانه‌ها و حتی وزارت بهداشت درخصوص خطر آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی در ابتدای امسال بود. ... یکی دیگر از نکات مهم در تصمیمات ستاد کرونا، ضعف در موضوع نظارت بر تصمیمات است به طوری که مثلا وقتی قرار است در شهرهای قرمز و نارنجی فعالیت برخی گروه‌های شغلی ممنوع شود، شاهد بی‌توجهی یا کم توجهی بسیاری از کسبه به این موضوع هستیم که هرچند با توجیهاتی همچون خطر برگشت چک به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما ضعف نظارت بر تخلف آنها مشهود است.»

کیهان 14 تیر

«جوان» امروز خیلی سیاسی نیست. در تیتر یک خود از دخترانه ماندن کنکور گفته و نوشته است: « اطلاعات آماری توزیع کارت ورود به جلسه این آزمون حاکی از آن بود که دختران باز هم پرتعدادترین داوطلبان این آزمون هستند و ۸۲۸ هزار و ۵۵۲ نفر از داوطلبان این ماراتن علمی را تشکیل می‌دهند. آمار پسران نیز ۵۳۹ هزار و ۳۷۹ نفر است.» البته «جوان» از بیشتر بودن تعداد داوطلبان دختر خوشحال نیست و می‌نویسد: « این پدیده اجتماعی، اما در کنار مزایا و فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدید‌هایی را هم با خود به همراه خواهد داشت و یکی از آثار این تفاوت قابل تأمل آماری بین دختران و پسران داوطلب تحصیلات دانشگاهی، آمار بالای بیکاری در میان دختران تحصیل‌کرده است. در کنار این‌ها دختران تحصیل‌کرده برای ازدواج هم با چالش‌های بیشتری مواجه‌اند. نیم‌نگاهی به آمار داوطلبان کنکور و همچنین آمار پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد دختران تحصیل‌کرده برای پیدا کردن همسری که تحصیلاتش هم‌تراز با خودشان باشد به چالش دچار می‌شوند.   چند سالی می‌شود توازن جنسیتی در بین داوطلبان و به تبع آن پذیرفته‌شدگان در کنکور ورودی دانشگاه‌های کشور تغییر کرده است. در حالی که به نظر می‌رسد پسران در سال‌های اخیر اقبالشان را به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای چند سال حضور در دانشگاه و درس خواندن و گرفتن مدرکی که دست آخر هم برای شاغل شدن به کارشان نمی‌آید، به همان مدرک دیپلم اکتفا کنند و هر چه سریع‌تر وارد بازار کار شوند. حالا دیگر برای اغلب آن‌ها محرز شده مدرک دانشگاهی چندان به کار اشتغال نمی‌آید و خیلی وقت‌ها بعد از گرفتن مدرک مهندسی و کارشناسی در نهایت باید به شاگردی دکان پدر یا حجره دایی و کارگاه عمو رفته و در سنین بیست و چند سالگی از صفر شروع کنند. حالا بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند چند سالی که می‌خواهند درس بخوانند را صرف تجربه در زمینه کسب و کار کنند. آموزش عالی و حضور در دانشگاه، اما همچنان برای دختران جذاب مانده و با عقب‌نشینی پسران از تحصیل در دانشگاه، دختران جای آن‌ها را پر کرده‌اند. »

جوان 14 تیر

«وطن امروز» خیلی به سیاست داخلی نپرداخته است اما از سیاست خارجی و چالش هسته‌ای می‌گوید. اشاره‌ای به گزارش واشنگتن‌پست دارد که می‌گوید «آمریکا در پیام ارسالی به ایران اعلام کرد حملات اخیر در عراق با هدف افزایش تنش نبوده است» و با تیتر «فرار بایدن!» می‌نویسد: « پیام واشنگتن به تهران و اطلاع دادن این نکته که حمله نظامیان آمریکایی به مقاومت به منظور عدم تشدید تنش بوده، با هدف منصرف کردن ایران و جبهه مقاومت از پاسخ متقابل انجام می‌شود، این در حالی است که پس از عملیات پنتاگون علیه مقاومت در عراق، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ملاقات با «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در کاخ سفید گفت: «من دستور حملات هوایی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را که مسؤول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند صادر کردم». بایدن همچنین گفت مصمم است با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه خواند، مقابله کند. جو بایدن حالا پس از این تهدیدها و خط و نشان‌های علنی برای ایران، در خفا در حال ارسال پیام‌های دیپلماتیک به تهران برای عدم پاسخ جبهه مقاومت است، البته به نظر می‌رسد تهران تاکنون پاسخی به پیام آمریکا نداده است و این برای کاخ سفید و پنتاگون نشانه خوبی نیست!»

 این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «نصرالله منجی لبنان» از استقبال لبنانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های «نصرنا بید نصرالله» و «ایران خلاص لبنان» از پیشنهاد تأمین سوخت این کشور توسط ایران خبر می‌دهد. در گزارش دیگری که عکس یک کرده نیز به ماجرای فرو ریختن برج ۱۳ طبقه شهرک سرفساید در فلوریدا، که ۱۰ روز پیش رخ داد و سرنوشت ۱۲۱ نفر از ساکنان آن همچنان نامشخص است، می‌پردازد.

وطن امروز 14 تیر

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها