نامزد اصلاح‌ طلبان یک زن است؟

کد خبر: 1062371
نامزد اصلاح‌ طلبان یک زن است؟
ورود «ناسا» به فاز مصادیق
جواد امام : جبهه اصلاحات از این هفته وارد مصادیق می شود و قطعا در دستورکار معرفی زنان و مردان توانمند قرار می گیرد ،محمدرضا خاتمی از ظرفیت های ما پس از گزینه های حذفی است
 
 
وضعیت انتخاباتی اصلاح طلبان همچون اصولگرایان چندان مشخص نیست . بعد از انصراف  سیدحسن خمینی از رقابت ها شاید دچار یک سردرگمی جدی شده‌اند. معلوم نیست که با نامزد حداقلی وارد می‌شوند، سراغ غیر اصلاح‌طلبان مثل لاریجانی یا ظریف می‌روند  یا این که با معرفی فردی مثل مصطفی تاجزاده دست به انتحار خواهند زند. در این بین،«محمود صادقی»، نماینده مجلس دهم، در خصوص روند ورود به مصادیق در نهاد اجماع ساز برای انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: اصلاح‌طلبان در قالب نهاد اجماع ساز هنوز به مرحله تعیین مصداق نرسیده اند. پیش بینی می‌شود این هفته رفته رفته بحث کاندیداها مطرح شود و تصویر روشن تری خواهیم داشت. درباره کاندیدا شدن سید حسن خمینی نیز بحثی در جبهه اصلاحات مطرح نشده بود.به گزارش برنا، این نماینده پیشین مجلس در خصوص اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر قهر با صندوق رای گفت: من دیدگاه بینابین را ترجیح می دهم اگر جناحی قصد سیاست ورزی دارد نمی تواند پنجره های فرصت را ولو به صورت حداقلی و دریچه ای و منفذی به روی خود ببندد، اصلاح طلبی باید یک پا در جامعه و یک پا در قدرت داشته باشد تا به حیات خود ادامه بدهد. وی تاکید کرد: دوری از عرصه سیاست رسمی عملا به تضعیف یک جریان سیاسی می انجامد. باید تلاش کرد و به همان مقدار که امکان حضور در قدرت است فرصت پیگیری ارزش های اصلاح طلبی را که به معنای اصلاح وضع موجود است دنبال کرد.
نامزد اصلاح‌ طلبان یک زن است؟
در همین بین برخی از اصلاح طلبان اما حرف از معرفی نامزد زن  نیز می‌زنند. به نوشته فردانیوز؛آن هم درحالی که خودشان به خوبی واقف هستند که نه شورای نگهبان تاکنون یک زن را تایید صلاحیت کرده و نه زنان فعال سیاسی در چارچوب احزاب موجود آن قدر آبدیده شده‌اند که اکنون مهیای ریاست جمهوری باشند. با این وجود قصد ندارند که از چنین اقداماتی دست بردارند و شاید هم به دنبال آن هستند که از این طریق سرمایه اجتماعی خود را به تکاپو بیندازند. به هرحال، این طور که به نظر می‌رسد معرفی یک نامزد زن از سوی این جریان قطعی است. مصداق این مدعا اظهارات جواد امام ،عضو نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان است که به «برنا» می‌گوید: «دستور کار جبهه اصلاحات از این هفته وارد مصادیق می شود و قطعا در دستورکار، معرفی زنان و مردان توانمند قرار می گیرد و حتما ضرورت دارد در این عرصه به زنان پرداخته شود. ما زنان توانمند داریم ولی باید امکان حضور فراهم شود. در نهایت هم اکنون محمدرضا خاتمی از ظرفیت های اصلاح طلبان پس از گزینه های حذفی است.» شاهد دیگر نیز اظهارات اخیر آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان است که همین دیروز اعلام کرد براساس مصوبه این نهاد، حضور دست‌کم یک زن در میان کاندیداها الزامی است. او گفته بود «فارغ از این که شورای نگهبان به چه شکل و شیوه‌ای عمل می‌کند اما این نگاه در این دوره وجود دارد.» این اقدام به ثمر بنشیند و طلسم تایید صلاحیت شدن زنان را بشکند یا نه، معلوم نیست اما اصلاح‌طلبان انگار تصمیم خود را گرفته‌اند و قصد دارند که با این اقدام تا جایی که می‌توانند به بدنه رای خود یا حداقل نیمی از این بدنه که زنان هستند، امید تزریق کنند. برای همین هم اظهارات مذکور مورد توجه رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. مثلا روزنامه «اعتماد» در شماره پنج شنبه خود با عنوان «خیز زنان برای ریاست جمهوری» نوشته است: «درخواست برای حضور زنان در این انتخابات در حالی گسترده‌تر شده و شاید بتوان گفت به عنوان یکی از موضوعات مهم در دستورکار اصلاح‌طلبان قرار دارد که چندی پیش معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس ‌جمهوری نیز اعلام کرد: «شورای نگهبان تاکنون نگفته که زنان نمی‌توانند نامزد شوند؛ پس کلمه رجل محدودیتی از نظر جنسیت ندارد. زنان شایسته و توانمند هم در انتخاب و دخالت در سرنوشت خود و استفاده از این حقی که با فداکاری، ایثار و خون شهدا به دست آمده، بهره ببرند که اگر چنین نکنند بعدها برای ما فقط شرمندگی و سرخوردگی می‌ماند. » به نظر می‌رسد زنان حضوری متفاوت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو داشته باشند؛ چرا که علاوه بر اصلاح‌طلبان، حتی برخی اصولگرایان نیز به این باور رسیده اند و بعید نیست دست‌کم یک زن  اصولگرا را  به  نام‌نویسی  تشویق  کنند.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها