بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ اصلاح‌طلبان و راه‌های پیش‌‌رو/ جهرمی به محکمه می‌رود

کد خبر: 1051778

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ اصلاح‌طلبان و راه‌های پیش‌‌رو/ جهرمی به محکمه می‌رود

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» برجام را مهم‌ترین محور سخنان دیروز رهبری تشخیص داده و برای پوشش سخنان ایشان از عبارت «عمل طرف مقابل را ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد» استفاده کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین خبر داده که «آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات بابت عذرخواهی‌نکردن از قالیباف به محکمه می‌رود» همچنین با تیتر «‌‌پروژه اصولگرایان علیه وزیر» می‌نویسد: «اصولگرایان به‌دنبال انتقام از آذری‌جهرمی هستند. نقد وزیر ارتباطات به رئیس مجلس گویا برای آنها خیلی گران تمام شده است. آنها که او را تهدید کرده بودند اگر از قالیباف عذرخواهی نکند، او را به مجلس می‌کشانند؛ حالا خبر از تشکیل پرونده قضائی علیه او داده‌اند. آذری‌جهرمی قبلا بابت عدم اعمال فیلترینگ بر اینستاگرام و برخی موارد دیگر از جمله شکایت تعدادی طلبه احضار شده بود. گویا در آزادی بیان و نقد فقط برخی چهره‌ها یا وابستگان به جریانی خاص مصونیت دارند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصولگرا هر‌روز مملو از فضاسازی و حمله و هتاکی به دولت، شخص رئیس‌جمهوری و... است اما دیده نشده که احدی احضار شود، اما یک نقد بر سفر رئیس مجلس منجر به شکل‌گیری پرونده قضائی می‌شود.»

شرق 30 بهمن

«اعتماد» دو وجه از سخنان دیروز رهبری را تیتر یک کرده است. آنجایی که به برجام پرداخته و از ضرورت عمل در برابر عمل گفتند و آنجایی که به انتخابات پیش‌رو اشاره داشته  از ضرورت برگزاری انتخابات پرشور گفتند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی نیز وضعیت انتخاباتی جریان متبوع خود را بررسی کرده و از همه راه‌هایی که پیش رو دارند می‌نویسد. در این گزارش آمده است: «اصلاح‌طلبان حالا می‌توانند بار دیگر با حمایت از گزینه‌هایی چون لاریجانی و حتی ظریف - البته درصورتی که این دو و به‌ خصوص دومی عزم کاندیداتوری کنند-  دست به تکرار تجربه ائتلاف بزنند. تجربه‌ای که البته چنانچه اشاره شد، چندان هم موفق نبود. آنها همچنین می‌توانند بر مشی تماما اصلاح‌طلب خود اصرار کنند و تنها در شرایطی از مردم برای رای دادن به کاندیدایی مشخص دعوت کنند که آن کاندیدا، اصلاح‌طلبی تمام‌عیار باشد که هم معیارهای اصلاح‌طلبان را دارا باشد، هم معیارهای دشوار شورای نگهبان را. راهبردی که البته لزوما به حضور کامل در انتخابات نمی‌انجامد اما نمی‌توان انکار کرد که این هم نوعی مشارکت در انتخابات است. مشارکتی مشروط مبتنی بر نحوه عملکرد نهاد ناظر بر انتخابات در بررسی صلاحیت کاندیداها. ضمن آنکه اصلاح‌طلبان چنان‌که پیش از این‌ بارها گفته و در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز در عرصه عمل نشان دادند، حتی اگر از کاندیدایی مشخص حمایت نکنند، به ‌نحوی دیگر دست به مشارکت می‌زنند و به بیان دیگر، عدم‌ حمایت از کاندیدا، به ‌معنای تحریم  انتخابات   نیست.»

اعتماد  30 بهمن

«آفتاب یزد» که چند روز قبل در مطلبی با عنوان:«مکرون؛ ساده یا همدست آمریکا» نوشته بود «آنچه در نیویورک اتفاق افتاد باید به‌صورت بسیار روشن برای مردم توضیح داده شود» اظهارات دیروز روحانی را به خودش گرفته و ضمن عکس یک کردن آن صفحه مروبطه از روحانی به خاطر اینکه آفتاب یزد می‌خواند تشکر کرده است.

همچنین کنایه‌ای دارد به سخنان دیروز واعظی که مدعی بود برخی از مردم به خاطر عملکرد مثبت شریعتی در خوزستان طی نامه‌ای به روحانی خواستار ماندن او در استانداری شده‌اند، این روزنامه می‌پرسد «آقای واعظی کدام مردم برای ماندن شریعتی در خوزستان نامه نوشتند؟!»

این روزنامه اصلاح‌طلب سخنان دیروز رهبری را در یکی از تیترهای کناری دیده و تیتر یک خود را به وضعیت اقتصادی اختصاص داده است. آفتاب یزد با تیتر «اجاره کارت ملی برای یک لقمه نان گرم» می‌نویسد: « این روزها بازار ارز با موج جدید افزایش قیمت‌ها مواجه شده که عوامل مختلف در آن نقش دارند. سالانه برای هر نفر معادل ۲ هزار یورو تعلق می‌گیرد و افراد متقاضی می‌توانند با ارائه کارت ملی، ارزهای مورد نظر خود را تحویل بگیرند.بر اساس گزارش میدانی افرادی که برای خرید سهمیه مراجعه می‌کنند به ۲ گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول افرادی هستند که به امید کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند.به‌نظر آن‌ها چشم‌انداز قیمت ارز، صعودی است و به همین دلیل اقدام به خرید کرده‌اند.گروه دوم افرادی که جلو صرافی‌ها صف می‌کشند و پول لازم برای خرید ۲ هزار یورو را ندارند، اما دلالان آن‌ها را اجیر می‌کنند تا اقدام به خرید کرده و در مقابل، دستمزد دریافت کنند.»

آفتاب یزد 30 بهمن

«آرمان ملی» از سخنان رهبری «عمل در برابر عمل» را به عنوان تیتر انتخاب کرده و در عکس یک امروز گفت‌و‌گوی خود با حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی را منعکس کرده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*ایران طبق مصوبه مجلس قرار نیست از پروتکل الحاقی خارج شود بلکه مقرر شده است که اقدامات داوطلبانه خود را در خصوص بازدیدها و سایر موارد متوقف کند.

*. آژانس مسئول گفت‌وگو درخصوص مسائل فنی است و این نیز یک مساله فنی است و بعید به نظر می‌رسد حامل پیامی سیاسی باشد مگر اینکه با اهداف ازپیش‌تعیین‌شده این سفر را تدارک دیده باشد تا اهداف سیاسی نیز در آن جای گیرد. یکی دیگر از گفت‌وگوهای قطعی در این سفر چگونگی اجرای توافقات میان ایران و آژانس است زیرا ایران خواستار انجام تغییراتی در توافقات گذشته است.

*ایران اگر اقدامات داوطلبانه خود را متوقف کند قطعا با واکنش تند طرف‌های غربی مواجه خواهد شد و باید راه‌حلی پیدا کرد که کار به این مرحله از تقابل نرسد. اقدامات رادیکال چاره کار نیست و منجر به تجدیدنظر طرف مقابل در حد انتظار نخواهد شد.

آرمان ملی 30 بهمن

«وطن امروز» تاکید رهبری بر اینکه طرف غربی در برجام باید این بار عمل کند را عکس و تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا همچنین در یادداشتی با عنوان «مجهولات مکشوف درباره گزینه اصلح» به بخش انتخاباتی سخنان ایشان پرداخته است. یونس مولایی در این یادداشت می‌نویسد: «تاکید ایشان بر تضمین آینده ایران در سایه روی کار آمدن دولتی «کارآمد، باایمان، باانگیزه، علاقه‌مند و پرکار» همچنین باعث می‌شود جریان‌های انقلابی تمرکز خود را بر شاخه‌های فرعی که بعضا باعث تغییر صورت‌مساله و فضای حاکم بر انتخابات می‌شود، نگذارند. گزاره کارآمدی به عنوان مهم‌ترین متغیر برای عبور از بحران‌های فعلی مشت خالی جریان غرب‌گرا را نیز در میان افکار عمومی باز می‌کند.  در نهایت منویات رهبرانقلاب را می‌توان تلنگری به نیروهای انقلابی برای پیدا کردن جامع‌ترین گزینه ممکن دانست؛ تلنگری که اگر به آن توجه جدی شود در ماه‌های آتی با انداختن نگاهی به کارنامه، برنامه‌ها و سابقه اجرایی هر کدام از گزینه‌های موجود، می‌توان نسخه راه‌گشا برای عبور از شرایط فعلی و شکست غرب‌گرایان را پیدا کرد.»

وطن امروز 30 بهمن

«کیهان» بخش انتخاباتی سخنان رهبری را برای پوشش در تیتر یک خود انتخاب کرده و تحت عنوان «علاج مشکلات کشور انتخابات پرشور و انتخاب نیروی مؤمن کارآمد» نوشته است: «رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در ارتباط تصویری با شماری از مردم تبریز، قیام تاریخی و فراموش‌نشدنی ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ را فقط گوشه‌ای از افتخارات فراوان مردم این خطه خواندند و با ‌اشاره به استمرار دشمنی سلطه‌گران به علت مخالفت ملت ایران با هنجارهای نظام سلطه افزودند: انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی داشته است که باید از آنها برای رفع نقاط ضعف و غیر قابل قبول همچون مشکلات معیشتی و فاصله طبقاتی استفاده کنیم.»

این روزنامه اصولگرا در بخش دیگری از صفحه نخست خود به نقل از سید حسن نصرالله تاکید کرد که «ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای و حجتی است برای تمام ملت‌های دنیا».

کیهان 30 بهمن

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه نخست خود را رهبری اختصاص داده و بخشی از سخنان ایشان را برای تیتر انتخاب کرده که دیگر روزنامه‌ها کمتر مورد توجه قرار داده بودند. این روزنامه اصولگرا تیتر زده که «عقب‌ماندگی‌ها تقصیر مسئولان و انقلابی عمل نکرده‌هاست».

جوان در گزارش دیگری نیز خبر داده که پیک چهارم کرونا از خوزستان آغاز شد. 

جوان 30 بهمن

«ایران» تصویری تمام قد از رهبری منتشر و به نقل از ایشان تاکید کرده که «عمل طرف مقابل در برجام را ببینیم ما‌هم عمل خواهیم کرد». این روزنامه دولتی در گزارش دیگری با عنوان «سال سخت» از یک سال مقابله با کرونا گزارش می‌دهد. 

ایران که صدای دولت است در یکی دیگر از تیترهای کناری خود به مساله حذف آگهی‌های دولتی از رسانه‌های مکتوب که خیلی سروصدا به پا کرد و حاشیه ساز شد، پرداخته و با عنوان «بازگشت آگهی‌های دولتی به مطبوعات» و نقل توییت  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ که نوشته بود « با حمایت آقای ‫(اسحاق) جهانگیری (معاون اول رئیس جمهوری) و نظر موافق هیأت دولت، الزام ارسال آگهی‌های دولتی به مطبوعات به قوت خود باقی ماند و ماده ۱۴ مصوب پیشین لغو و تبصره ۱ ماده ۱۳ هم درهمین راستا اصلاح گردید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لغو ماده ۱۴ آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) خبرداد و نوشت: الزام ارسال آگهی‌های دولتی به مطبوعات به قوت خود باقی ماند. از مدیران و همکاران مطبوعاتی، که همدلانه نگرانی‌های‌شان را منتقل کردند، سپاسگزارم.» آورده است: «همچنین چاپ و انتشار آگهی معاملات دستگاه‌های اجرایی در روزنامه‌های کثیرالانتشار با تصویب هیأت وزیران، مجاز اعلام شد.»

ایران 30 بهمن

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها