🔥30080

روانشناسی شخصیت | این 5 تا علامتو خودت یا هرکسی داشت یعنی کم هوش با درک ضعیف هست

روانشناسی شخصیت:


روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت عبارت است از علمی که به بررسی و تحلیل شخصیت انسان می‌پردازد.روانشناسی شخصیت یکی از مهم‌ترین مسائل روانشناسی است و لذا تحت بررسی‌های مختلف قرار گرفته است. در روانشناسی شخصیت تئوری پنج عاملی است. این تئوری می‌گوید که پنج عامل اصلی، شامل همبستگی، رفاه‌مندی، رویایی بودن، پشتکار و پا کشیدگی هستند. برخی از روانشناسان با تمرکز بر روانشناسی شخصیت، مثل فروید، اعتقاد دارند که تمامی اعمال انسان از طریق ناخودآگاه انجام می‌شوند. به علاوه، مؤلفه‌هایی مانند شهرت شخصیت، عزت نفس، خودشناسی و ارزشمندی نیز در روانشناسی شخصیت به بررسی و تحلیل می‌پردازند.

جهان ما پر است از آدم های مختلف با سطح هوش متفاوت. تقریبا همه دوست دارند ادعا کنند که باهوش هستند اما گاهی افراد بسیار باهوش به راحتی این صفت را کسب نمی‌کنند.
افراد کمتر باهوش عادت هایی دارند که باعث می‌شود به سرعت شناسایی شوند. در ادامه ۵ عادت که احمق ها را از افراد باهوش جدا می‌کند بررسی می‌کنیم.
۱. افراد کم هوش دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش می‌کنند

یک فرد باهوش، حرفه ای و اصیل هرگز اشتباهات خود را به گردن دیگران نمی‌اندازد. یک شخص واقعا باهوش کسی است که مسئولیت پذیر است و اشتباهات خود را جدی می‌گیرد. اما افراد با هوشِ پایین تمایلی به قبول مسئولیت اشتباهات خود ندارند و ترجیح می‌دهند به جای خود، دیگران را سرزنش کنند.

یک مطالعه عصب شناختی انجام شده توسط جیسون اس. موزر نشان داد که مغز افراد باهوش هنگام برخورد با اشتباهات واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. درواقع افراد باهوش می‌دانند که اشتباهات فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر در دفعات بعدی هستند.
۲. همیشه حق با احمق هاست

افراد کم‌هوش در درگیری ها و بحث‌ها در قرار دادن خود به جای دیگران و درک استدلال‌های آنها مشکل دارند. آنها همچنین از بررسی استدلال‌ها و احیانا تجدیدنظر در نظر خود کوتاهی می‌کنند.

نشانه بارز هوش، توانایی دیدن و درک مسائل از زوایای مختلف است. علاوه بر این، افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز می‌کنند.

در مقابل، افراد با هوشِ پایین با پافشاری بر دیدگاه خود، کاملا بی‌توجه به استدلال های صحیح طرف مقابل، می‌توانند تا ابد یک بحث را ادامه دهند.

آنها نمی‌توانند متوجه شوند که طرف مقابل از آنها شایستگی بیشتری دارد و باهوش‌تر است. در روانشناسی به این «اثر دانینگ-کروگر» می‌گویند که زمانی اتفاق می‌افتد که افراد کم‌صلاحیت، خود و توانایی‌هایشان را بیش از اندازه برآورد می‌کنند و مهارت‌ها و هوش دیگران را دست‌کم می‌گیرند. این اصطلاح توسط روانشناسان دیوید دانینگ و جاستین کروگر در سال ۱۹۹۹ ابداع شد. آنها در مطالعات تحقیقاتی خود متوجه شدند که ناآگاهی بیشتر از دانش منجر به اعتماد به نفس می‌شود.

البته این بدان معنا نیست که افراد باهوش همیشه به طور خودکار با دیگران موافق هستند اما آنها بادقت گوش می‌دهند و تمام استدلال های ارائه شده را برای تصمیم گیری خود می‌سنجند.
۳. افراد کم هوش به تعارضات با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند

البته، همه گاهی اوقات واقعا عصبانی می‌شوند. با این حال، برای افراد کم‌هوش، زمانی که اوضاع آن‌طور که می‌خواهند پیش نمی‌رود، پرخاشگری و عصبانیت یک واکنش معمول است. این افراد زمانی که احساس می‌کنند دیگر کنترل یک موقعیت را در حدی که می‌خواهند به دست ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاشگرانه برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کنند.

محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که رفتار پرخاشگرانه با ضریب هوشی پایین رابطه مستقیم دارد.
۴. احمق ها نیازها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرند

افراد باهوش معمولا در قرار دادن خود به جای دیگران بسیار خوب هستند. به این ترتیب، درک دیدگاه طرف مقابل برای آنها دشوار نیست.

با این حال، افراد کمتر باهوش به سختی می‌توانند تصور کنند که افرادی هم هستند که نسبت به یک موضوع تصور متفاوتی دارند و بنابراین نمی‌توانند با شما موافق باشند.

هر یک از ما هر از گاهی خودخواه هستیم، این کاملا طبیعی و انسانی است. مهم این است که بین نیاز به دنبال کردن اهداف و خواسته‌های خودمان و همچنین نیاز به احترام به احساسات هم‌نوعانمان تعادل برقرار کنیم.
۵. افراد کم هوش فکر می‌کنند از همه بهترند

افراد باهوش سعی می‌کنند به دیگران انگیزه بدهند و به آنها کمک کنند. آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا از اینکه تحت الشعاع قرار بگیرند اِبایی ندارند. آنها اعتماد به نفس سالمی دارند و به اندازه کافی باهوش هستند که توانایی های خود را قضاوت کنند.

اما افراد احمق تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آنها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت به پیش داوری ها پاسخ می‌دهند. این نشانه هوش نیست.

بسیاری از زیست شناسان بر این باورند که توانایی انسانی ما برای همکاری عامل اصلی تکامل ما بوده است. بنابراین شاید بزرگترین نشانه هوش، کنار آمدن و خوب پیش رفتن با دیگران باشد.

  • من یکی داشتم ولی خودم می‌دونم که کم هوش هستم

  • ابوالفضل

    من یک دستم ناقص یه پامم حدودیکسال بدلیل عفونت قطع کردن‌ عضوبهزیستی هستم عیدی که ندیدیم سهام عدالتم ندیدیم

  • احمق بودن با کم هوش بودن فرق داره اما

  • 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • ناشناس

    سلام به نظر من هوش ربطی چه کار های انجام میدیم خوب یا بد نیست متمرکز شدن روی مسئله ها کار های روزمره هست مشابه ان به مسئله‌ ای که در گیر ان هستیم. این هم میگذرد

  • ناشناس

    بستگی به محیط پرورش وجامعه انسانی دارد .شما یک گیاه را در خاک فاسد بکار رشدنمیکند همان گیاه را در خاک وآب وخوای مناسب پرورش بده .حتما فرق میکند.تغذیه محیط سیستم خای آموزشی توربینی تاثیر فوق العاده دارد .کسانی هستند در یکدوره هوش خیلی عالی داشتن ولی بخاطر محیط زندگی تباه شدن

  • هچکدام نگفتید ا رتباط هوش با حافظه چقدر میتونه مهم باشه.ا

  • ناشناس

    سلام من فاطمم
    بنظرم معنای باهوش جدا معنای عاقل با درک و فهم وشعور و خنگ و بی شعور همه جدا جدا هست
    مثلا کسی که تو مدرسه درسش خوبه یا واقعا باهوش یا خیلی درس میخونه ،از اونور اونیم که نمره خوبی نمیگیره وفعال کلاس نیست بمعنای خنگ بودنش نیست
    شاید خیلی ام باهوش باشه اما حوصله یا علاقه نداره
    تویه کار دیگه شاید رتبه اول رو بیاره

    دوما کسی که بارفهم و شعوره کاری به باهوش بودن و خنگ بودنش نداره
    مثلا پیر مردای قدیمی هیچ سواد ومدرکیم ندارن شاید موقع خودشونم شاگرد تنبل کلاس بودن امارفهم وشعورشون از یه دکتر هم بیشتر باشه

    اینا بنظرم یه چیز ذاتیه ربط به شخصیت داره نه هوش

  • بنظرم یک فرد باهوش از درک بالایی برخورداره از درک احساسات دیگران گرفته تا درک مسائل و با بقیه مردم کاملا متفاوته، مردم موقع برخورد با مسائل ذهنشون درگیر میشه و انواع احساسات منفی ب سراغشون میاد اما یک فرد باهوش هنگام برخورد با موانع و مشکلات بجای غصه خوردنو فکرو خیال دنبال راه حل میگرده چون میدونه ناراحتی براش سودی ندارهفقط وقت هدر میده و معمولا چندین راه حل پیدا میکنه و همیشه هم هر مشکلیو حل میکنه و مهمتر از همه ادعای باهوش بودن نداره و هیچوقت اینو رو نمیکنه و قصد ثابت کردنشو نداره، افراد باهوش درکارهاشون همیشه موفقن چون برخلاف بقیه مردم که ذهنشونو درگیر افراد دیگه میکنن تمرکزشونو میزارن رو کارهاشون و به مردم و حرف هایی ک میزنن ن اهمیتی میدن و ن فکر میکنن و درک میکنن ک اینها مانع پیشرفتن.

  • نیکان کیبوردر

    من این خصوصیات را نداشتم ولی برادر بزرگ ترم دارد ولی اون باهوش کلاس خودشون این مطلب به باهوش بودن یا کم هوش بودن ندارد اگر کم هوش ها درسشان را بهتر کنند باهوش میشوند

  • نیکان کیبوردر

    به نظر من باهوش بودن ربطی به این آزمون ندارد به نظر من اگر درس خود را بخوانی باهوش میشوی اگر یه نفر تمام این خصوصیات را داشته باشد به این معنا نیست که درسش بد است

  • ناشناس

    به نظربنده باهوش وزرنگ کسی هست که بتونه رضایت خداراجلب بکنه نه بنده خدا. همین

  • چون تیزهوشان درس میخونی یا درست خوبه دلیل نمیشه باهوش و با درک باشی .
    هوش مسئلش با نمره درسی که تو با خوندن مطلب میگیری فرق داره …

  • دختر کفشدوزکی ♥️😎

    من بیشتر وقتا که در واقع باید بگم هر روز دعوا میکنیم اون الان تیزهوشان میخونه فرزانگان هم هست ولی همه ادما دعوا میکنن و دلیل نمیشه بگیم اینجا همه خنگن😐😐😐😐😐😐😐😐منم پنجمی هستم و فکر کنم طبیعی باشه که اخلاق دعوایی داریم و فکر کنم مال سنمه😎😎😎😎❤️❤️❤️❤️❤️

  • منی که همشونو داشتم 😔😂😂

  • بیخیالل‌🤣من و بابام هر دوتامون 5 ویژگی رو داریم
    ولی خب بابام دکتره و من تیزهوشان درس میخونم پس فکر نکنم ربطی به آی کیو داشته باشه

    • هر آدم خنگی میتونه با درس خوندن زیاد دکتر بشه و بره تیزهوشان

      • نه عزیز. هوش هم در موفقیت اثرگذاره! دیگه اینطوری هم نیست که آدم خنگ صرفا با تلاش دکتر بشه

      • هوش متفاوته من خودمم درس عالیه تیزهوشان درس میخونم ولی هوش به خود ادم ربط داره

        • درس ربطی به هوش نداره. قضیه ی این دوتا جدا از همن کاملا.

    • این هوش هیجانی،خداراشکر من ندارم ولی خیلی از اطرافیانم دارند

  • میدونیم که منظورش آی کیو نبود
    ولی تقریبا همه آدما در نوجوانی رفتار هاشون تغییر می‌کنه و این 5 عامل رو دارن
    شاید آدمایی که در سنین جوانی و.. باشن هم بخاطر این بوده که نوجوانی شون کسی نبوده که راهنماییشون کنه پس تا اون زمان باهاشون بزرگ شده بعضی ها هم مادرزادی اینجوری هستن و این خیلی طبیعیه نمی‌فهمم چرا یعنی هوش کم🤡باید بفهمیم که همه مثل هم نمیشن

  • اذیت نکنید بزارید به بهانه باهوش شدن رفتار های خودمونو عوض کنیم.

  • دوستان به نظر من هر انسانی ویژگی ها و ضعف های دارد و اینکه یک انسان زود عصبانی میشود دلیل بر این نیست که اون کم هوش است یا چیز دیگر اون طرف حتماً دلیلی دارد برای عصبانی شدنش
    و این که یکی مدرسه نیز هوشان قبول میشه دلیل بر این نیست که اون مثلاً IQ200 بااین که یکی دیگر در مدرسه دولتی درس میخونه دلیل بر این نیست که اون کم هوشه بلکه یکی خیلی تلاش کرده درس ها رو بدون وقفه خوانده و دیگری خود را کامل وقف درس نکرده و گر نه هر کسی می‌تونه در مدرسه تیز هوشان قبول شه، هر کسی می‌تونه PHD بگیره حالا یکی بخاطر این که علمی به علم ش اضافه شه و یکی بخاطر مدرک، یکی بخاطر عشق و علاقه و یکی از سر اجبار

  • به نظر من این ازمون هرگز حقیقت رو اشکار نمیکنه چون قاعدتا رفتار انسان ها به ضریب هوشی شان مربوط نیست و اگر هم بود این مطلب غلط بود چون من ازمون ریون رو با ۲ غلط زدم و ازمون پدل هم بهم عدد ۱۳۸ داد ولی اینجا اکثرا رفتار هایی بودند که من داشتم و اگه ضریب هوشیم پایین بود که تیزهوشان قبول نمیشدم 🤷🤯

  • [☃️.Ѧ𝕣✞𝚒𝕟 ᶳ♬⚡️]

    فک کنم یه اشتباهی تو آزمون تیزهوشان بوجود اومده
    من واقعا اسکلم
    به معنای واقعی😅

    • منم همینطور اکثر موارد رو داشتم

      • بابا چرا اینقدر اذیت میکنید حداقل بذارید به بهانه باهوش شدن رفتار های زشتمونو عوض کنیم.

  • لاریسا

    واو من خیلی باهوشم🫠🙃

  • ناشناس

    من هم گاهی عصبانی میشم وپرخاش میکنم ولی بیشتر مربوط به تحت تاثیر شرایط

  • عع چرته من خیلی باهوشم

  • ۱.رفتار اجتماعی نیازی ب هوش بالا نداره. در مسیر رود حرکت کردن و خلاف جهت حرکت نکردن.همان رفتار اجتماعی.تمرکز کلی هوش انسان.بر یک چیز در زمانهای متفاوت. اما هش مصنوعی تمرکز بر خیلی چیز ها.خیلی ها ادعای کم هوش بودن میکنن برای منافعشون و لی باهوش هستن.ولی بعضی ها واقعا.ضعیف هستند..و بعضی فکر میکنن خنگ هستند.و عیده های دیگری را می‌دزدند ب نام خود.در کل.ذهن انسان.بسته ب فشارهایی ک بهش اومده.در رده های خاص خود .می‌تواند. برترین.نمونه در نوع خود باشد.و اگر این گونه هم باشد در جامعه درک نخواهد شد .و تنها خواهد بود

    • بنیامین

      اینو روانشناسی گفته چیزی که، تو میگی نظر خودته

  • مهرانا

    منم دارم اما کم هوش و عصبی نیستم متولدین ماه دی واقعا بعضی وقتا عصبی میشن اما بیشتر ریلکس هستند و بقیه رو سرزنش نمیکنن .
    واقعا هم همیشه حق با احمق هست😄

    • به نظرم بستگی به اون آدم داره میتونه متغیر باشه ، منم یه دی ماهی 🧡🧡

  • وای من چقدر درکم بالاس همه میگن

  • بسیار عالی و دقیق بود ،ممنون

  • ناشناس

    شوهر من همه این خصوصیات رو داره اما ضریب هوشیش خیلی بالا هست

  • دنیزای بدبخت

    الان فقط منم که یاد چویا افتادم؟ 🗿🍃

  • واه😂🤔

  • حاجی من رفیقم اینطوره

  • آی ام احمق پاچه گیر

  • سلام . به نظر من که درست نیست . چون بعضی وقت ها برعکس میشه . 😁

  • این مقاله ربطی به هوش و آی کیو نداشت
    منظور هوش هیجانی بود اینجا
    که معمولا ما ایرانیا ضعیفیم تو این زمینه
    و کاملا هم اکتسابیه و قابل یادگیری

  • ناشناس

    ببین بعضی جاهارو اشتباه گفتی من نمیگم خیلی باهوشم ولی احمقم نیستم مثلا اون که گفته بود به نیاز های بقیه توجه نمی‌کنیم شاید بخاطر این باشه که بقیه هم به ما و احساساتمون توجهی ندارن و ما سنگدل شدیم و اگرم عصبانی میشیم حتما یه دلیلی داشته حتما یکاری کرده بودن که ما عصبی شدیم یا اون موضوع برامون مهم بوده و برای بقیه عادی بوده و اینکه ما خودمون و بهترین نمیدونیم ولی گاهی وقتا از بعضی ادما میتونیم بهتر باشیم مثلا یکی نمره شو ۵ بگیره ما ازون از نظر درسی بهتریم ولی اگه ۱۹ گرفته باشیم یکی ۲۰ باشه نمیگیم از اون بهتریم تلاش می‌کنیم بهتر باشیم

  • به نظرم هر 5تا یه معنی و مفهوم رو داشت و بیشتر اوصاف ادم مغروره

  • من ۵ تا رو داشتم ولی
    همه میگن که خیلی هوشم خوبه

  • من هیچ کدوم رو ندارم

  • چرا هر ۵ تا رو دارم !!!!!!🤣🤣🤣🤣

  • محمد رضا سعیدی

    بسیار عالی فرمودید من هم کنون فهمیدم آن‌هم به زر چون کم هوشم خنگ ترین موجود دو پا هستم ،بسسسسیار سپاسگزارم

  • موافقم با این اظهارنظر :

    می دونید این حرفی که زدید تنها با توجه به این مقاله شما رو فرد کم هوش و بی درکی جلوه میده به نظر من وقت بگذارید و مقاله رو یکبار دیگه بخوانید و بعد روی تغییر خودتون کار کنید
    خیلی ممنون

  • بسیار عالی

  • بسیار عالی ❤️

  • عالی بود کاملن دقیق

  • جالب بود! ولی چرا من کسیو ندیدم اینجوری نباشه؟

  • ناشناس

    من یه احمقم

  • بسیار عالی. خداروشکر توی این یه مورد رکورد شکستیم. توی ایران 90 درصدشون تمام اینارو دارن

    • می دونید این حرفی که زدید تنها با توجه به این مقاله شما رو فرد کم هوش و بی درکی جلوه میده به نظر من وقت بگذارید و مقاله رو یکبار دیگه بخوانید و بعد روی تغییر خودتون کار کنید
      خیلی ممنون

  • خیلی عالی بود

    • بله واقعاً خوبه آدم به مطالب دقت کنه

      بله واقعاً خوبه آدم به مطالب دقت کنه

  • بلی بسیا خوب بود

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید