غلامی : پایه‌های جنگ اقتصادی در زمین «فرهنگ» قرار دارد

کد خبر: 897925

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه جنگ اقتصادی به منزله پایان یافتن جنگ فرهنگی نیست، گفت: دشمن از جنگ فرهنگی صرف‌نظر نکرده و حتی پایه‌های جنگ اقتصادی نیز در زمین فرهنگ استوار شده است.

غلامی : پایه‌های جنگ اقتصادی در زمین «فرهنگ» قرار دارد

خبرگزاری فارس:حجّت‌الاسلام رضا غلامی؛ رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز (پنجشنبه ۸ آذر) در نشست «فرهنگ و انقلاب اسلامی رویش‌ها و دستاوردها» که در موسسه فرهنگی- پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این نشست، برای تبیین و ارائه شواهد سخن رهبر معظمّ انقلاب مبنی بر پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ فرهنگی است، اظهار داشت: سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که جمهوری اسلامی چرا و چگونه به پیروزی رسیده و آیا با شکل‌گیری جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی پایان یافته یا همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی چه در زمان شکل‌گیری و چه در زمان پیروزی، اهدافی را ترسیم کرده بود، خاطرنشان کرد: یکی از این اهداف در عرصه فرهنگ این بود که جامعه از اسارت فرهنگ منحط غربی خارج شود و احکام اسلامی در جامعه جاری و ساری شود. همچنین ضعف‌های فرهنگ و سبک زندگی برطرف شود. ‌ غلامی در پاسخ به این سوال که انقلاب به چه میزان به اهداف خود نزدیک شده است، اظهار داشت: ممکن است برخی‌ها با نگاه کاریکاتوری بگویند که نه‌تن‌ها انقلاب به اهداف خود نزدیک نشده، بلکه دور هم شده است. باید دانست قضاوت‌های صفر و صدی ره به جایی نمی‌برد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه مطالعات و شواهد دقیق میدانی در این خصوص انجام شده است اظهار داشت، نتایج این مطالعه که برخی از آن‌ها توسط خود غربی‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که انقلاب در طی چهل سال گذشته و به رغم میراث سیاهی که از رژیم گذشته منتقل شده است، نه تنها پسرفت نکرده بلکه رشد هم داشته است.

غلامی گرایش جوانان به شعائر دینی، رشد سواد دینی، رونق محافل مذهبی، گرایش به ایثار و شهادت و ارتقای فرهنگ عمومی را مصادیقی از پیشرفت انقلاب در عرصه فرهنگ دانست و گفت: البته این به معنای وجود نداشتن معایب نیست؛ فهرستی از معایب نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه جریان انقلاب در رسیدن به اهداف خود، روند صعودی داشته و دارد، اظهار داشت: البته این روند صعودی در برخی جا‌ها کمتر و برخی نقاط بیشتر بوده است.

مجری- کارشناس نشست "فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش‌ها و دستاوردها" ادامه داد: شرایط هم شرایط همواری نبوده است؛ چه از لحاظ جنگ تمام عیار غرب علیه ما و چه مطالباتی که از سوی دنیای اسلام وجود داشته است.

غلامی هدف نهایی غربی‌ها در جنگ فرهنگی علیه ایران را سرنگونی انقلاب دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی حیات غرب سکولار را به‌هم زده است.

وی افزود: البته این هدف نهایی دشمنان است و اهداف دیگری از جمله تضعیف دینداری و ایجاد ناامیدی در جامعه از اهداف فرعی آنان است.

غلامی با بیان اینکه اگر چشم‌ها را باز کنیم می‌بینیم غرب نه‌تن‌ها در هدف اصلی موفق نبوده بلکه در اهداف فرعی خود هم موفق نبوده است، تصریح کرد: دین و دینداری با قرائتی که امام (ره) ارائه داد، رو به رشد است و غربی‌ها اعتراف می‌کنند که علی‌رغم اینکه روشنفکران از مرگ دین سخن می‌گفتند، دین زنده است.

وی به اعتراف نویسنده غربی مبنی بر شوکه شدن جهان سکولار توسط انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: او حتی می‌گوید که انقلاب اسلامی منادی تحولات تاریخی شده است.

غلامی با بیان اینکه نباید انکار کرد که در این نبرد، ضرباتی هم خورده‌ایم، افزود: هر جنگی کشته و زخمی هم دارد، اما امروز وضعیت انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که جغرافیای فرهنگی انقلاب دائما در حال گسترش است؛ از لبنان و فلسطین گرفته تا سوریه و نقاطی از آفریقا و آمریکای لاتین.

وی ادامه داد: در حالی که در گذشته مشغول پاسخ به شبهات بودیم، امروز جریان انقلاب به جایی رسیده که بحث علوم اسلامی انسانی را مطرح می‌کند و علت عصبانیت جریان سکولار نیز همین است.

غلامی با بیان اینکه در حوزه ادبیات و نشر، پر تیراژترین آثار، مربوط به دفاع مقدس است، اظهار داشت: مهم‌ترین علت موفقیت جریان انقلاب در عرصه فرهنگ، چنگ زدن به ریسمان الهی بوده است؛ چرا که به وعده خدا عمل کرده است.

وی ادامه داد: در این چهل سال، افراد بی‌تفاوت، خائن و دغل‌کار داشته‌ایم، ولی انسان‌های فداکار هم کم نداشته‌ایم. نقاط ضعف دشمن را هم نمی‌توان نادیده گرفت. جبهه مقابل در این چهل سال حماقت‌های زیادی داشته و خودزنی هم کرده است.

غلامی با بیان اینکه هر قدمی که جریان حق برمی‌دارد، صد برابر قدمی است که جبهه کفر برمی‌دارد، تصریح کرد: بنابراین کافی است که جبهه انقلاب شروع کند و قدم بردارد. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: البته این موفقیت‌ها، ناشی از عملکرد دستگاه‌های رسمی کشور نیست؛ برخی از آن‌ها نمره کمی می‌گیرند. نقطه درخشان این حرکت، زمانی بود که نیرو‌های خودجوش فرهنگی وارد عرصه شدند.

غلامی با بیان اینکه جنگ اقتصادی به منزله پایان یافتن جنگ فرهنگی نیست، افزود: دشمن از جنگ فرهنگی صرف‌نظر نکرده است و حتی پایه‌های جنگ اقتصادی نیز در زمین فرهنگ استوار شده است.

وی با تاکید بر اینکه توفیقات ما در عرصه فرهنگ کم نیست، تصریح کرد: با این حال، سزاوار شرایط بهتری هستیم. نقد‌ها و گلایه‌های زیادی داریم و اگر کم‌کاری‌ها کنار گذاشته شود و سرمایه‌گذاری در فرهنگ از بخل مسئولین دولتی خارج شود، می‌توان انتظار داشت بخش مهمی از ماموریت‌های عرصه فرهنگ به سرانجام برسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها