نقشه هاشمی رفسنجانی برای خبرگان پنجم!

کد خبر: 492492

هاشمی رفسنجانی بار دیگر در ردای پدر معنوی سناریوی دعوت از یادگار امام را برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان طراحی کرد تا سید حسن را هزینه پیشبرد اهداف از پیش تعیین‌شده خود کند.

نقشه هاشمی رفسنجانی برای خبرگان پنجم!
راهبرد/ استراتژی/ برنامه/ نقشه هاشمی رفسنجانی برای خبرگان پنجم! (منتشر نشود)
سرویس سیاسی فردا: هاشمی رفسنجانی پس از آنکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ مقابل احمدی نژاد نتوانست اقبال مردم را به خود جلب کند؛ رفته رفته از اردوگاه راست آن روزها به اصلاح‌طلبی نقل مکان کرد. وی با فراموش کردن مطالبی که اصلاح‌طلبان در سال های در دست داشتن قدرت علیه‌ش در رسانه‌ها می‌نوشتند، به بهانه سکوت اصولگرایان در مقابل ادعاهای احمدی نژاد علیه خود از آنها فاصله گرفت. گردش روزگار به گونه‌ای بوده است که جریان اصلاح‌طلب که روزی شدیدترین مواضع را علیه هاشمی اتخاذ کرده و در رسانه‌هایش او را عالی‌جناب سرخ‌پوش که مانع برقراری دموکراسی در کشور است خطاب می‌کرد این روزها خود را با او هماهنگ می‌کند. ماهیت هاشمی پس از صحنه گردانی فتنه 88 و حمایت از سران معترض و آن نامه معروف و نمازجمعه تاریخی بیش از پیش آشکار و زاویه او با برخی ارکان نظام هویدا شد.
اما هاشمی رفسنجانی بار دیگر در ردای پدر معنوی سناریوی دعوت از یادگار امام را برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان طراحی کرد تا سید حسن را هزینه پیشبرد اهداف از پیش تعیین‌شده خود کند. وی پس از علامه خواندن سید حسن در ماه های قبل از چالش های انتخاباتی این پالس را به جامعه تزریق کرد که سید حسن صلاحیت کاندیدای انتخابات خبرگان را دارد و به نظر می رسد بر همین رویه بود که پس از ثبت نام یادگار امام در انتخابات خبرگان، وی را به شرکت نکردن در آزمون احراز صلاحیت که در قانون پیش بینی شده و روال منطقی و مخصوص به خود را دارد، تشویق کرد. از سوی دیگر در آن مقطع رسانه های وابسته به این جریان تا جایی که توانستند نهایت بهره برداری را کرده و روزی نبود که در جریده شان شورای نگهبان را مورد هجمه قرار ندهند.
شخص هاشمی رفسنجانی در اقدامی تاسف بار در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد ورود امام به کشور و در آغاز دهه فجر در فرودگاه مهرآباد با حمله به شورای نگهبان و اعتراض به برخی رد صلاحیت‌شدگان خبرگان رهبری گفت: «عده‌ای صلاحیت شخصیتی که اشبه جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند، باید از آنها پرسید پس شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است، چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون، تریبون نماز جمعه و صدا و سیما داده است؟ اگر امام نبود، اگر آن نهضت نبود، اگر آن اراده مردمی نبود شماها هم نبودید؛ به بیت امام بد کردید و زمانی که باید در این دوران به بیت امام تبریک می‌گفتید تبریک بدی گفتید خداوند از سر تقصیرتان بگذرد و باید عذرخواهی کنید.»
راهبرد/ استراتژی/ برنامه/ نقشه هاشمی رفسنجانی برای خبرگان پنجم! (منتشر نشود)
به نظر می رسد هدف ابتدایی هاشمی از حمله به شورای نگهبان این بود که با استفاده ابزاری از اعتراض به ردصلاحیت یادگار امام، بار دیگر از اسم امام و خمینی که به خودی خود کاریزما و محبوبیت مشخص اجتماعی دارد، آرای طرفداران سید حسن را به سبد خود بریزد و بتواند نفر اول رای تهران باشد.
اما هاشمی در گام دوم انتخاباتی فهرست مدنظرش را همزمان با سخنراني خود در صداوسيما منتشر کرد. نام اين فهرست «خبرگان ٩٤ - خبرگان مردم» بوده که شامل ١٦ نام در استان تهران و حدود 30 نفر در ساير حوزه‌هاي انتخابيه است. با اینکه هاشمی رفسنجانی به دلیل مواضع سیاسی این سالهایش در لیست جامعه مدرسین قرار نگرفت؛ اما در لیست های جامعه مدرسین و هاشمی، 8 نام مشترک وجود دارد. حسن روحانی، موحدی کرمانی، امامی کاشانی، ابراهیم امینی، دری نجف آبادی، ری شهری، میرمحمدی و محسنی قمی نامزدهایی هستند که وجه مشترک جامعه مدرسین و هاشمی نیز هستند و به ظاهر از نظر هاشمی روحانیون معتدل محسوب می شوند؛ اما 8 نفر دیگر از چهره های کمتر شناخته شده ای هستند. به نظر می رسد هاشمی بهرمانی با علم به ناشناخته بودن چهره های لیست انتخاباتیش و سیاسی کردن فضای این دوره خبرگان به دنبال این است که آرای اعدالیون و اصلاح طلبان را که در انتخابات مجلس شرکت می کنند به دست آورد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها