نفوذ داعش به قفقاز، مداخله نظامی روسیه در سوریه را توجیه می‌کند

کد خبر: 478190

مسئله رسیدن عناصر داعش به جمهوری قفقاز روسیه شاید عامل مداخله نظامی روسیه در سوریه و تشدید حملات هوایی آن علیه مواضع این گروه تروریستی در شرق و غرب سوریه باشد.

تسنیم: روزنامه الکترونیکی رای‌الیوم در مقاله‌ای در ستون «سخن سردبیر» به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: این موضوع که داعش به منطقه قفقاز نفوذ کند، دور انتطار نیست و شاید عامل مداخله نظامی روسیه در سوریه و تشدید حملات هوایی آن علیه مواضع این گروه تروریستی در شرق و غرب سوریه، اقدامی پیشگیرانه برای تضعیف آن به عنوان مقدمه‌ای برای نابودی آن باشد و این سیاستی است که آمریکا و همپیمان شصت‌گانه آن، آن را دنبال می‌کنند.
گروه تروریستی داعش، پنج‌شنبه گذشته مسئولیت تیراندازی روز چهارشنبه نزدیک یک مرکز گردشگری در داغستان -جمهوری قفقاز- را که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 11 تن دیگر منجر شد، برعهده گرفت. روسیه در این جمهوری با شورشی مواجه شده که سرکوب و مهار کردن آن برایش دشوار است.
شمار مسلمانان در روسیه فدرال بیش از 28 میلیون نفر یعنی معادل تقریبا 14 درصد از جمعیت این کشور است که اکثریت آنها خصومت حاکمیت را در دل دارند و خواهان استقلال هستند؛ امری که موجب نگرانی روزافزون را برانگیخته است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، به خوبی خطر رسیدن داعش به عمق روسیه و پیوستن شمار زیادی از تندروها به این گروه را درک می‌کند؛ چرا که نفوذ داعش در روسیه به معنای عملیات آموزش و تسلیح بسیار پیشرفته و نیز جنگ چریکی بسیار حرفه‌ای است.
گروه تروریستی داعش مهارت‌های زیادی در همه این زمینه‌ها به‌ویژه در میدان یارگیری، جذب نیرو و استخدام پیشرفته با استفاده از انواع ابزارهای رسانه‌ای دارد به علاوه اینکه، این گروه تجارب و عناصری در زمینه بمب‌گذاری خودروها دارد.
استراتژی روسیه در موضوع مداخله نظامی در سوریه در این تئوری خلاصه می‌شود که «آنها را در مناطقی که هستند باید سرکوب کرد تا به ما نرسند»، ولی موفقیت این استراتژی، با توجه به گسترش نفوذ داعش و ظهور شاخه‌های آن در «سینا»ی مصر، «سرت» لیبی، افغانستان، پاکستانی، سومالی و در نهایت داغستان تضمین شده نیست.
بعد از مداخله روسیه در سوریه، هجمه‌های شبکه‌های اجتماعی علیه مسکو تشدید شده است و کسانی که «توییتر»، اینترنت و صفحه‌های «فیس‌بوک» را دنبال می‌کنند، به خوبی این سخن ما را درک می‌کنند... مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم که طرف‌هایی با پول، سلاح و رسانه‌ها از این عملیات‌های تحریک‌آمیز حمایت می‌کنند.
تشکیل «ائتلاف نظامی-اسلامی» که به رهبری عربستان سعودی شکل گرفت و نیز «شورای همکاری استراتژیک» ترکیه و عربستان در زمینه‌های نظامی و امنیتی، شاید آغازی برای هماهنگی به منظور واکنش به دخالت نظامی روسیه در سوریه به هر نحوی باشد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باید از رسیدن عناصر داعش به قفقاز نگران باشد، زیرا راهی که این عناصر تروریستی برای رسیدن به این مسیر طی می‌کنند دو طرفه است؛ گسیل شدن تندروهای قفقازی به اراضی تحت اشغال داعش برای آموزش و تجهیز شدن به سلاح، و سپس بازگشت آنها برای استفاده از این تجارب در اقدامات نظامی علیه نظامیان روسی. کشته شدن یک افسر و زخمی شدن 11 نفر دیگر در نزدیکی یک مرکز گردشگری در روسیه قله کوه یخی است.
خطر تنها به شمار کشته‌شدگان منحصر نمی‌شود، بلکه در اصل مسئله رسیدن عناصر داعش به قفقاز و پیامدهای آن است که مسئولان روسی به خوبی به پیامدهای این تحول بر امنیت و ثبات این کشور واقف هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها