توضیحات لاریجانی درمورد طرح برجام

کد خبر: 453799

حدود ۲۵ نفر از نمایندگان در اعتراض به طرح برجام مقابل هیات رئیسه جمع شدند و رئیس مجلس نیز روند هماهنگی با فراکسیون‌های داخلی و شورای عالی امنیت ملی برای تدوین طرح برجام را توضیح داد.

مهر: در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، علیرضا زاکانی با اعلام تذکر و اخطار قانون اساسی گفت: در رسیدگی به این طرح آیین نامه رعایت نشده و این طرح به کمسیون های تخصصی انعکاس داده نشده است.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: پیش از این تذکر را جواب داده‌ایم.
در ادامه علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام اظهار داشت: ۴۰ روز همکارانم تلاش کردند تا ابعاد برجام را بررسی کنند در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد مجلس به تصویب رسید.
وی ادامه داد: اما جنابعالی طرح را که از دو ماه قبل تدوین کرده بودید نهایتا به دو فراکسیون واگذار کردید، فراکسیون اصولگرایان به خاطر موضوعات ملی بررسی طرح را قبول کرد، اما در پایان بررسی‌ها نکات مورد نظر فراکسیون اصولگرایان از طرح نهایی حذف شد.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما در صحن مجلس سکوت کردیم چن معتقد بودیم امکان اصلاح طرح وجود دارد.
وی طرح موجود برجام را به یک بیانیه شبیه دانست و گفت: وندی شرمن اعلام کرده تمام خواسته‌های آمریکا در این طرح محقق شده است.
عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: شما در صحن از دو فراکسیون مجلس، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دفتر رهبری برای طرح‌تان هزینه کردید، در حالیکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اشکالات جدی به این طرح داشت.
وی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی قبل از اینکه کمیسیون‌های فرعی طرح را بررسی کنند و نتیجه را به کمیسیون اصلی اعلام کنند با حداقل تغییرات این طرح را به تصویب رساند، این به صلاح کشور نیست، باید تجدیدنظر کنید.
زاکانی تصریح کرد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه دنبال تفاهم است، بنده صبح به دبیرخانه رفتم، دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسئول دفتر جنابعالی زنگ زدند و خواهش کردند به آقای لاریجانی بگویید این طرح را از دستور کار خارج کند.
وی در پایان تصریح کرد: مملکت نیاز به همگرایی دارد.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: ایشان دو مطلب را مطرح کردند مبنی بر اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و در جای دیگر نیز فرمودند این طرح دو بار به مقام معظم رهبری ارائه شده و ایشان جواب ندادند.
وی گفت: هر دوی این اظهارات درست نیست. ما از مقام رهبری نباید چیزی این‌طور نقل کنیم، رهبری علنا اعلام کردند که من در موضوع تصمیم‌گیری مجلس دخالت نمی‌کنم.
رئیس مجلس اظهار داشت: در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد.
گفت: آیا برای تصمیم‌گیری مجلس فقط همان گزارش برجام کافی بود؟ ظاهرا این‌گونه نیست مجلس باید تصمیم بگیرد.
لاریجانی اظهار داشت: اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم، شما امروز می‌گفتید چرا مدیریت نشد.
وی گفت: بحث‌های اولیه ای مطرح شد، موضوع به دبیرخانه ارجاع شد، آقایان زاکانی و جلالی را به دبیرخانه معرفی کردم تا با هماهنگی دبیرخانه طرح را آماده کند و این طرح منقح شد.
لاریجانی تصریح کرد: این که می‌گویند نظرات دبیرخانه اعمال نشده حتما تکذیب می‌شود. دیشب ساعت ۷ شب با آقای شمخانی جلسه داشتم و از ابتدا تا انتهای طرح را با نظر دبیرخانه بررسی کردیم، بینی و بین‌الله ایشان هم قبول کردند اتفاقا من خواستم امروز ایشان هم در جلسه حضور یابد تا شما بدانید چیزی پشت صحنه نیست.
رئیس مجلس گفت: برجام مسئله‌ای ملی است و در مسئله ملی باید توافق وجود داشته باشد.
وی گفت: موضوع هسته‌ای موضوعی است که به رهبری مربوط است، بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم. ما که نباید نظر رهبری را می‌گرفتیم چون اگر نظر رهبری گرفته می‌شد مجلس نمی‌توانست خلاف آن نظر عمل کند. از ابتدا نیز بنا نبود رهبری نظر دهند، بنابراین حق این بود که رهبری را مطلع کنیم که این کار را انجام دادیم.
لاریجانی اظهار داشت: مسائل هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام می‌شود که این کار انجام شد و دیشب نهایتا از ابتدا تا انتهای طرح را بررسی کردیم، نه تنها مطلبی که ایشان می‌گویند حرف آقای شمخانی نیست، بلکه من از آقای شمخانی سئوال کردم این طرح یک بیانیه است؟ آقای شمخانی جواب دادند، نه، نکات مهمی در این طرح وجود دارد.
رئیس مجلس گفت: بنابراین هماهنگی‌ها انجام شد.
وی با اشاره به تلاش‌های هیات رئیسه برای هماهنگی‌های داخلی مجلس، گفت: من یکی دو ماه پیش آقای حداد را در یک مجلسی دیدم، ایشان گفتند در قضیه هسته‌ای چه کنیم، بنده گفتم چنین موضوعی به ذهن من می‌رسد که آقای حداد هم گفتند چنین چیزی به ذهن هم رسیده بود.
لاریجانی ادامه داد: گفتم خیلی خوب این مبدایی می‌شود که دوستان مجلس به همگرایی برسند.
وی اظهار داشت: در جریان بررسی برجام، من آقای زاکانی را در جریان گذاشتم که پس از ارائه گزارش برجام، طرحی وجود داشته باشد. ایشان هم قبول کردند و با همکاری آقای جلالی طرحی آماده شد.
رئیس مجلس اظهار داشت: بعد ما با حضور آقای حداد، نبویان، زاکانی و آقای دهقان جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد سه نفر از هر فراکسیون روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.
وی گفت: بعد از آن جلسه، سه جلسه آن ۶ نفر گذاشتند. در این جلسات برخلاف اظهارات آقای زاکانی، نظرات فراکسیون اصولگرایان اعمال شد.
رئیس مجلس تصریح کرد: جلسه آخر در حضور بنده بود و حتی متن ماده واحده با پیشنهاد اصولگرایان اصلاح شد و متن را عوض کردیم، تنها در یک مورد نظر آقایان اعمال نشد چون آقایان قصد داشتند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم.
وی ادامه داد: اضافه کردن آن بند را به مصلحت نمی‌دانستیم، با دبیرخانه نیز چک کردیم، دبیرخانه نیز مصلحت نمی‌دانست.
رئیس مجلس اظهار داشت: همه قبول کردند و قصد داشتند امضا کنند، اما آقای زارعی گفت به شرطی امضا می‌کنم که گزارش برجام ابتدا خوانده شود.
لاریجانی گفت: بنده گفتم گزارش کمیسیون برجام عقب افتاده و شاید فردا در صحن قرائت نشود.
وی تصریح کرد: بنابراین اگر دوستان حرفی از دبیرخانه یا دفتر می‌زنند خلاف است. دفتر رهبری رابط دارد، رابطش آقای حجازی است و به من می‌گوید من هم در عین امانت‌داری به شما منتقل می‌کنم.
لاریجانی اظهار داشت: در خصوص دبیرخانه نیز شب گذشته طرح را با حضور آقای شمخانی بررسی کردم و ایشان قبول کردند طرح خوب است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای با آقای نبویان، نبویان اعلام کردند نظر من بر رد برجام است، من مخالف این کار هستم، اما به هر حال نظر ایشان محترم است.
وی ادامه داد: نظر دیگر این است که برجام به دولت برگردد و از دولت بخواهیم لایحه دهد و اصلاح شود که نظر آقای رسایی است. این اقدام در شرایط فعلی تیر در تاریکی است و معلوم نیست مذاکراتی پا بگیرد.
لاریجانی اظهار داشت: نظر سوم این است که به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد، برجام را اجرا کنند.
وی افزود: این ملاحظات نیز با دو نظر تدوین شده، اول تهدیدات خارجی که ممکن است اقداماتی برای احیای تحریم‌ها بکند که سه بند مهم در مقابل آن نوشته شده و اصلا بیانیه نیست.
رئیس مجلس گفت: بندی نیز مربوط به بعضی لغزش‌هاست، مثلا در مورد نیروهای مسلح خطری وجود داشت که برجام نیروهای مسلح را تهدید کند که در بندی نیز به صورت جدی به این موضوع پرداخته شده است.
وی اظهار داشت: در مورد نفوذ سیاسی و فرهنگی نیز بندی آوردیم و فرمایش آقا را اجرا کردیم.
لاریجانی در پایان گفت: ماه هماهنگی را آغاز کردیم، ولی برخی آقایان نظرشان عوض شد.
به گزارش مهر، پیش از اظهارات زاکانی حدود ۲۵ نفر از نمایندگان مقابل هیات رئیسه جمع شده و لاریجانی را تهدید به آبستراکسیون کردند.
پس از اظهارات لاریجانی، این تعداد به ۱۳ نفر کاهش یافته و رفته‌رفته نمایندگان در صندلی‌های خود جای گرفتند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها