آمریکا علیه بولیوی دسیسه‌چینی می‌کند

کد خبر: 446137

رسانه بولیویایی «پاخینا سیته» گزارش داد که رئیس جمهور بولیوی پس از رد گزارش‌های آمریکا درباره روند مبارزه با مواد مخدر در بولیوی، دروغ پردازی‌های این کشور را دسیسه‌ای سیاسی قلمداد کرد.

فارس: «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی روز گذشته گزارش‌ها و آمارهای نادرست آمریکا درباره روند مبارزه با مواد مخدر در بولیوی را رد کرده و دروغ‌پردازی‌های این کشور را دسیسه‌ای سیاسی قلمداد کرد.
«مورالس» ضمن اشاره به این‌که آمریکا در گزارش‌هایش همواره سعی دارد تا بولیوی را متهم به تولید مواد مخدر کند، اذعان داشت که گزارش‌های آمریکا درباره روند مبارزه با تولید و پخش مواد مخدر در بولیوی حقیقت ندارند؛ وی آمارها و گزارش‌های نادرست «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) را دسیسه‌ای سیاسی از جانب این کشور عنوان کرد.
وی در این راستا گفت: از نقطه نظر من ادعاهای آمریکا و همچنین گزارش‌های نادرست این کشور درباره وضعیت و میزان تولید مواد مخدر در این کشور دسیسه‌ای سیاسی‌ است که در پشت سر آن هدفی بزرگ نهفته است.
رئیس جمهور بولیوی اذعان داشت که رسانه‌های جمعی با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی آمریکا اعلام می‌کنند که ونزوئلا و بولیوی به تعهدات خود مبنی بر مبارزه با تولید و پخش مواد مخدر در این کشورهای عمل نمی‌کنند اما ما محتوای گزارش‌های واشنگتن را رد می‌کنیم.
آمریکا در این گزارش بولیوی، ونزوئلا و میانمار را متهم به عدم اجرای تعهدشان مبنی بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و باندهای قاچاق در 12 ماه گذشته می‌کند.
وی در ادامه اذعان داشت که پشت سر اظهارات مقامات آمریکایی منافع ژئوپولتیکی نهفته است؛ آمریکا در واقع هیچ سودی از مبارزه با مواد مخدر نمی‌برد؛ به همین دلیل می‌توان گفت که گزارش این کشور تنها با هدف توجیه شکست آن‌ها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر ارائه شده است.
«مورالس» که تاکنون چندین بار فعالیت‌ها و اقدامات آمریکا در مسیر مبارزه با مواد مخدر را زیر سوال برده و به چالش کشیده است، گفت: اقدامات آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و مشخص نیست که آیا واشنگتن واقعا برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر کار مفیدی انجام می‌دهد یا نه.
وی ضمن اشاره به عدم ذکر نام کلمبیا در میان کشورهای تولید کننده مواد مخدر گفت: کلمبیا تاکنون توانسته کشت برگ کوکا را تا 44 درصد افزایش دهد البته این تنها زمینه‌ای نیست که کلمبیا در آن پیشرفت داشته؛ «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) طی مدت اخیر توانسته نیروی نظامی این کشور را نیز تقویت کند.
در سال 2013، 48 هزار هکتار زمین در کلمبیا به کشت برگ کوکا اختصاص داشت که در سال جاری این میزان افزایش یافته و دولت این کشور 69 هزار هکتار زمین به کشت این ماده اصلی برای ساخت کوکائین اختصاص داده است.
«مورالس» همچنین گفت: کشت برگ کوکا از سنت‌های دیرینه و هزار ساله بولیوی‌هاست و هرگز نمی‌توان به طور کامل کشت آن را متوقف کرد.
رئیس دولت بولیوی همچنین خاطرنشان کرد که کشت برگ کوکا در بولیوی نسبت به دیگر کشورها که روند مبارزه با مواد مخدر را به آمریکا و آژانس مبارزه با مواد مخدر این کشور سپرده‌اند، کاهش داشته است.
در ماه مارس سال جاری (اسفند ماه 93) بولیوی گزارش آمریکا درباره کاهش میزان قاچاق مواد مخدر از زمان حضور پایگاه‌های واشنگتن در آمریکای لاتین را رد کرد و ادعاهای آمریکا مبنی بر این‌که بولیوی به اندازه کافی برای مبارزه با مواد مخدر تلاش نمی‌کند را بی‌اساس خواند.
از آغاز سال 2010 میلادی «مورالس» برنامه کاهش کاشت گیاه کوکا و جایگزینی توسط سایر کشت‌های پر سود را در سرلوحه امور قرار داد.
بدین سان سطح زمین‌های زیر کشت کوکا از 31 هزار هکتار در سال 2010 میلادی به 27 هزار هکتار در سال 2011 کاهش یافت؛ این کاهش 12 درصدی در حالی صورت گرفت که سطح درآمد کشاورزان بولیوی بدلیل جایگزین‌های مناسب تغییری نکرد.
بولیوی پس از کشورهای کلمبیا و پرو، سومین تولیدکننده گیاه کوکا محسوب می‌شود اما در سال‌های پس از حضور دولت سوسیالیست «مورالس» برنامه‌های جدی در جهت کنترل کشت و تولید کوکائین تهیه و عملیاتی شده است.
سازمان ملل متحد در چند سال گذشته طی گزارش‌هایی عملکرد دولت بولیوی در مبارزه با مواد مخدر را مطلوب ارزیابی کرد اما گزارش‌های آمریکا طی چند سال اخیر حاکی از آن بوده‌اند که دولت‌ بولیوی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر شکست خورده و با قاچاقچیان هم دست است.
آمریکا در دهه نود میلادی و در چارچوب طرح کلمبیا به کشورهای اکوادور، بولیوی، پرو، ونزوئلا و کلمبیا کمک‌های بلاعوضی را ارائه داد تا با بازسازی اقتصادی خودشان توان لازم برای مبارزه با مواد مخدر را کسب نمایند، طرحی که تا حدود بسیار زیادی در کنترل تجارت مواد مخدر موفق بود.
در سال‌های گذشته و با به قدرت رسیدن گروه‌های چپ‌گرا در منطقه آمریکای لاتین، آمریکا کشورهای اکوادور، بولیوی، ونزوئلا و پرو را از طرح کلمبیا خارج کرد و کمک‌های مالی خودش را قطع کرد.
اما از سوی دیگر با قطع کمک‌های واشنگتن این 4 دولت چپ‌گرای آمریکای لاتین با حمایت‌های دول برزیل و آرژانتین طرح جدیدی را برای مبارزه با مواد مخدر تدارک دیدند که از نظر ناظران سازمان ملل موفق ارزیابی شد.
دولت «مورالس» سال گذشته اسنادی ارائه داد که برخی از دیپلمات‌های آمریکایی با حمایت دولت متبوعشان به تجارت مواد مخدر اشتغال داشتند و به همین دلیل آنان را از خاک بولیوی اخراج کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها