ترکیه در مسیر تبدیل شدن به سوریه‌ای دیگر

کد خبر: 444565

یک روزنامه فرامنطقه‌ای با اشاره به تشدید درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان نوشت، این کشور به دلیل اشتباهات جدی دولت خود طی ۵ سال گذشته علیه همسایه جنوبی خود، در مسیر تبدیل شدن به سوریه ای دیگر است.

تسنیم: « احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، پنجشنبه گذشته در سخنانی در آنکارا درخصوص عملیات زمینی ترکیه در شمال عراق علیه مواضع پ‌ک‌ک هشدار داد در صورت لزوم نیروهای ترکیه وارد عراق می‌شوند اما عملیات همه جانبه‌ای شروع نشده است. همزمان، کارشناسان سیاسی در منطقه و سیاستمداران ترکیه هشدار می‌دهند اگر درگیری‌ها بین ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک ) با همین روند ادامه پیدا کند، این کشور به لبه یک جنگ داخلی خونین تمام عیار کشیده می‌شود.
روزنامه الکترونیکی رای‌الیوم، در سرمقاله خود در این‌باره نوشت «آقای احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر موقت ترکیه اظهارات قابل توجهی ایراد کرد که منعکس کننده آغاز تشدید بحران در کشورش است. او به اقدام احتمالی ارتش ترکیه به آغاز حمله زمینی گسترده به شمال عراق اشاره کرد. چنین حمله‌ای در سال 2008 برای تعقیب شبه‎‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و انهدام مواضع آنها و برای جلوگیری از ایجاد مناطق خود مختار در داخل خاک ترکیه، صورت گرفت.
"اینجا ترکیه است نه سوریه" خطرناک‌ترین چیزی بود که آقای اوغلو به کُردها گفت. اوغلو این سخن را در اشاره به "کانتون‌هایی" گفت که احزاب کُرد می‌خواهند آنها را در ترکیه تاسیس کنند مشابه آنچه که در شمال سوریه انجام شده است.
رای الیوم می‌نویسد: ما با آقای داود اوغلو در این سخنش که ترکیه سوریه نیست، هم‌نظر هستیم. ولی ترکیه به دلیل اشتباهات جدی دولت خود طی 5 سال گذشته در مسیر تبدیل شدن (به سوریه) است. دولت ترکیه (در آن سال‌ها) با مداخله در امور سوریه و حمایت از گروه‌های معارض سوری و آموزش و تسلیح آنها، موجب گسترش هرج و مرج خونین و مهاجرت بیش از 2 میلیون سوری به ترکیه شد.
مسئولیت استقلال تقریبا کامل کُردها در شمال سوریه بر عهده دولت ترکیه است؛ چرا که آن نقش بزرگی در تضعیف نظام سوریه و کاهش توانایی‌های آن در حفظ کنترل خود بر بیشتر مناطق کُردنشین داشت و هم‌زمان این دولت خودش را و -بدون آنکه متوجه بشود- نیروهای مدافع کُرد را که امتدادی برای حزب کارگران کردستان است، تقویت کرد در حالی‌که حزب کارگران کردستان خواستار جدایی از مناطق کُردنشنین در شرق آنکارا است.
ترکیه در حال حاضر در آستانه انتخابات پارلمانی است که قرار است کمتر از دو ماه دیگر یعنی اول نوامبر آینده برگزار شود. انتظار می‌رود حزب "عدالت و توسعه" حاکمیت اکثریت پارلمانی را که طی 13 سال گذشته از آن برخوردار بود، مجدد به دست آورد. ولی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این امر دشوار است.
هرج و مرج در حال منتقل شدن به ترکیه است و فضای حاکم در سال 1980که به کودتای نظامی به رهبری ژنرال "کنعان آورن" منتهی شد، به نوعی بر این کشور سایه انداخته است. تظاهرات‌ها و تحصن‌ها از اتفاق‌های روتین در آنکارا و استانبول است و جنگ فرسایشی که حزب کارگران کردستان- که در لیست سازمان‌های تروریستی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا گنجانده شده است- ترک‌ها را نگران کرده است و پیامدهای منفی بر اقتصاد گذاشته که رشد آن به کمتر از 3 درصد کاهش یافته است. عملیات اخیر نیروهای این حزب در "داغلیجا" در جنوب شرقی ترکیه که به کشته شدن 16 سرباز ترک منجر شد، نگرانی و ترس شهروندان ترک و نیز سرمایه‌گذاران غربی را موجب شده است.
بله... ترکیه سوریه نیست... ولی در همان مسیری می‌رود که منجر به بروز هرج و مرج خونینی در سوریه شد. هر کسی که با آتش بازی کند انگشتان و دستان او و حتما پاهایش خواهد سوخت. ای کاش آقای داود اوغلو و "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه به توصیه‌های بسیاری که آنها را پایبندی به سیاست "به صفر رساندن مشکلات" با همسایگانی که ترکیه را یکی از بارزترین عضو باشگاه 20 کشور بزرگ اقتصادی در جهان قرار دادند، گوش فرا می‌دادند.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها