یک جنبش مردمی با ویژگی‌های منحصر به فرد/ بازی دو سر باخت آل خلیفه با زندانی کردن "شیخ سلمان"

کد خبر: 404756

حکومت آل خلیفه خواه ناخواه شیخ سلمان را به نماد مقاومت این کشور تبدیل کرده است و ادامه بازداشت و حتی ازادی او می تواند ضربه سنگینی به این حکومت وارد کند.

یک جنبش مردمی با ویژگی‌های منحصر به فرد/ بازی دو سر باخت آل خلیفه با زندانی کردن "شیخ سلمان"
سرویس سیاسی «فردا»؛ درحالی که عربستان تحولات انتقال قدرت را سپری می کند، بحرین روزهای حساسی را از سر می گذراند. زندانی شدن شیخ علی سلمان توسط آل خلیفه موجب بحرانی‌تر شدن فضای سیاسی این کشور شده است. شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین جمعیت معترض آل خلیفه است. از هنگام بازداشت وی مردم این کشور لحظه ای دست از اعتراض خود نسبت به این مساله بر نداشته‌اند.
تظاهرات مردمی بحرین در روز اسیر
بحرین با توجه به رویدادهای اخیر عربستان و با توجه به اینکه آل سعود به عنوان حامی اصلی آل خلیفه به شمار می‌رود، روزهای پر التهابی را از سر می گذراند. اطناب اعتراضات و جنبش بحرین، انقلاب مردم این کشور را به یکی از ریشه دار ترین جنبش های عربی بدل کرده است. انقلاب بحرین از نوع نرم و مسالمت آمیز است؛ از نظر کارشناسان خاموش نشدن انقلاب بحرین یکی از جالب توجه‌ترین ویژگی های این انقلاب است و جرقه ای می تواند اتش این جنبش را شعله‌ورتر کند. جنبش بحرین از دوران بیداری اسلامی تا به امروز فراز و فرودهای بسیاری داشته است و طولانی مدت شدن آن نتوانسته از اثر آن بکاهد. این در حالی است که آل سعود و آل خلیفه با همکاری هم به طرق مختلف با سرکوب مردم شیعه بحرین از شیوع این جنبش پیش گیری کرده‌اند و حتی میدان لولو این کشور که به نماد جنبش مردم بحرین تبدیل شده بود را با خاک یکسان کردند اما همه این کارها نتوانست شعله اعتراضات را خاموش کند و از این حیث جنبش مردمی بحرین یک جنبش خاص است.
تخریب میدان لولو بحرین نماد جنبش مردمی این کشور
بازداشت شیخ سلمان نیز سبب شد تا جنبش بحرین جان تازه‌ای بگیرد. جالب اینجاست که قیام مردم بحرین رنگ و بوی طایفه و قومی ندارد. از سوی دیگر بازداشت شیخ سلمان وی را در کانون توجه قرار داده است. آل خلیفه با این کار سبب شد تا رهبری اعتراضات بحرین بیش از پیش به روی دوش جمعیت الوفاق قرار گیرد. این درحالی است که شیخ سلمان با هدف ضربه زدن به جمعیت الوفاق بازداشت شد و حکومت آل خلیفه سعی داشت با محکوم کردن وی زمینه های انحلال بزرگترین جریان معترض این کشور را فراهم کند اما همه چیز معکوس شد. اخیرا در روز اسیر مردم انقلابی بحرین در تظاهراتی گسترده آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله رهبران برجسته بحرین از جمله شیخ علی سلمان را خواستار شدند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن عکس فرزندان زندانی خود و همچنین دبیر کل جمعیت وفاق در البلاد القديم، المصلّى، أبوصيبع، سلماباد و الدّيه، شعارهایی برای اعلام همبستگی کامل با زندانیان، مخالفت با تشدید اقدامات رژیم آل خلیفه علیه مردم بحرین و ادامه گزینه امنیتی و سرکوبگرانه علیه مخالفان را سر دادند. مردم این مناطق با تشکیل زنجیره های انسانی، احکام ظالمانه علیه فرزندان انقلاب بحرین در خصوص انفجار الدیه را محکوم کرده و خواهان محاکمه عادلانه آنان و هم چنین آزادی همه زندانیان سیاسی شدند. تظاهرکنندگان همچنین شعارهای " شما تسلیم خواهید شد و ما هرگز تسلیم نخواهیم شد"، " هرگز شما را فراموش نخواهیم کرد"، "احکام ظالمانه اعدام را رد می کنیم" و"جان ما فدای دین و عزت ما است" سر دادند. از سوی دیگر علمایی بودن این جریان سبب شده تا به نوعی هدایت کار بر عهده علما و روحانیون قرار گیرد. البته جنبش نیز هدف جالبی را دنبال می کند و در این زمینه از روحانیون و علما و شخصیت‌های مهم این کشور برای الحاق به این جنبش دعوت به عمل آورده است. از این رو وجه نرم جنبش بحرین بیش از پیش آشکار می ش‌د. راهی که جمعیت الوفاق در آن پیش می رود سبب شده آل خلیفه با چالش های بسیاری روبرو شود؛ دشواری کار این است که آل خلیفه با ابزار سخت به جنگ یک جنبش نرم مردمی رفته است و از این لحاظ دچار مشکلات زیادی شده و مداومت اعتراضات امیدواری برای ثمر بخش بودن آن را بیشتر کرده است. جنبش مردمی بحرین در این خصوص مراحل خاصی را طی کرده است و در هر مرحله همبستگی مردمی برای گسترش دادن اعتراضات بیشتر شده است. ادامه بازداشت شیخ سلمان به دامنه اعتراضات می افزاید. حکومت آل خلیفه خواه ناخواه شیخ سلمان را به نماد مقاومت این کشور تبدیل کرده است و ادامه بازداشت و حتی ازادی او می تواند ضربه سنگینی به این حکومت وارد کند. چراکه اگر وی آزاد شود معترضین این مساله را نشانه پیروزی جنبش می‌دانند و بر امیدواری انان افزوده خواهد شد و ادامه بازداشت وی به معنای ادامه اعتراضات است و این به نفع حکومت آل خلیفه نیست. حکومت آل خلیفه با این اوصاف خود را به تنگنایی گرفتار کرده است که بازی دو سر باخت است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها