جانشین«هوگو چاوز» چه کسی خواهدبود؟

کد خبر: 250947

در حال حاضر،«نیکولاس مادورو» معاون رئیس جمهور و «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا به عنوان 2 گزینه تصدی موقت ریاست دولت مطرح شده‌اند.

جانشین«هوگو چاوز» چه کسی خواهدبود؟

فارس: نیکولاس مادورو با تصدی موقت سمت ریاست جمهوری ونزوئلا، ۳۰ روز مهلت دارد تا انتخابات جدید این کشور را برگزار کند.

در پی اعلام خبر درگذشت «هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا، مسئله جانشینی وی و تصدی سمت ریاست جمهوری موقت تا برگزاری انتخابات جدید در کانون توجه‌ها قرار گرفته است.

در حال حاضر،«نیکولاس مادورو» معاون رئیس جمهور و «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا به عنوان 2 گزینه تصدی موقت ریاست دولت مطرح شده‌اند.

نیکولاس مادورو و دیوسدادو کابیو

طبق ماده 233 قانون اساسی ونزوئلا، اگر رئیس جمهور کنونی فوت کند و یا فاقد توانایی لازم برای اداره امور کشور باشد، در این صورت، معاون وی جانشین موقت او خواهد شد.

اما اگر چنین اتفاقی برای رئیس جمهور منتخب پیش از برگزاری مراسم تحلیف بیافتد، رئیس مجلس ملی ونزوئلا، به طور موقت عهده‌دار امور دولتی خواهد شد.

در هر دو مورد، انتخابات ریاست جمهوری باید طی 30 روز آینده برگزار شود.

حال مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به اینکه هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا بوده و هنوز برای دوره جدید مراسم تحلیف را به جا نیاورده است، تکلیف جانشینی وی به چگونه می‌باشد.

قانون اساسی مصوب 1999 ونزوئلا در این‌باره تفسیری روشن ارائه نکرده است و اگرچه چندین بار اصلاح شده اما هنوز درباره این مسئله دارای ابهام است.

با این وجود، دادگاه عالی ونزوئلا به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده پس از رئیس جمهور و مجلس، مشخص خواهد کرد، چه تفسیری از این ماده قانون اساسی صورت خواهد گرفت.

با این حال نیکلاس مادورو که پیش از این در غیاب چاوز متصدی امور دولتی شده بود به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب شده است.

نیکولاس مادورو (سمت چپ)

سران ارتش ونزوئلا در بیانیه‌ای وفاداری خود به مادورو را به‌عنوان جانشین چاوز اعلام کردند.

«الیاس خوا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز اظهار داشت تمایل چاوز این بوده است که مادورو رئیس جمهور موقت باشد و انتخابات آتی ظرف 30 روز توسط حزب حاکم برگزار شود.

نیکلاس مادورو 50 ساله به عنوان یکی از نزدیکترین مشاوران سیاسی و نظامی چاوز در سال 2005 ریاست کنگره ملی ونزوئلا را برعهده گرفت.

وی از از سال 2006 وزیر امور خارجه ونزوئلا بوده است و انتظار می‌رود در انتخابات ریاست جمهوری آتی نامزد شده و رقیب احتمالی خود «هنریکه کاپریلس» را شکست دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها