تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

کد خبر: 1042104

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» بهزاد نبوی و اظهارت پنج‌شنبه وی در نشست آنلاین انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را عکس یک کرده است. به نوشته این روزنامه اصلاح‌طلب نبوی در این نشست، اصلاحات را سیاست صبر و انتظار توصیف کرده و در تشریح دلایل تضعیف حرکت اصلاحی می‌گوید: « جنبش اصلاحی، یک مشکل درازمدت دارد که از دوم خرداد 76 گرفتار آن شده و یک مشکل کوتاه‌مدت که از 96 به بعد به آن دچار است. مشکل درازمدت حرکت اصلاحی این بوده که بعد از پیروزی ناباورانه آن در دوم خرداد 76، جریان تندرو تمام تلاشش را کرد تا جایی که می‌تواند راه تکرار دوم خرداد 76 را سد کند. شاید اگر در دوم خرداد 76 پیش‌بینی پیروزی آقای خاتمی را می‌کردند، همان بلایی را سر ایشان می‌آوردند که سر آقای هاشمی در سال 92 آوردند، ولی چون مثل ما فکر می‌کردند آقای خاتمی پنج، شش میلیون بیشتر رأی نمی‌آورد، این کار را نکردند! جریان تندرو که امروز کاملا ماهیتش روشن و در افکار عمومی در اقلیت محض است، در عین حال قدرت زیادی در ارکان نظام دارد. این جریان از 76 به این‌سو تلاش کرده تا در حد امکان، منافذی که می‌تواند از طریق آنها رأی مردم کارساز باشد و کسانی روی کار بیایند که راه دوم خرداد 76 را ادامه دهند، بگیرد و این کار را از دو راه انجام داد؛ اول با ردصلاحیت‌های عجیب‌و‌غریب که تا آن زمان سابقه نداشت. دوم از طریق مأیوس‌کردن مردم از رأیشان و نهادهای انتخابی در سرنوشت کشور و در نتیجه عدم حضورشان پای صندوق‌های رأی.»

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«اعتماد» تیتر و عکس نخست خود را به تصويب كليات بودجه پس از ارسال نامه رييس‌جمهوري به رييس مجلس اختصاص داده و با تیتر «روحاني نبُرد/ قاليباف نباخت» می‌نویسد: «همگان آينده و روزگاري سخت را پيش‌روي لايحه بودجه 1400 ببينند ولي كمتر كسي تصور مي‌كرد اوضاع چنان شود كه تصويب كليات آن در كميسيون تلفيق بودجه مشروط شود به نظر رييس مجلس و البته نامه رييس‌جمهوري؛ نامه‌اي كه اعضاي كميسيون تلفيق از آن به عنوان «تعهد كتبي دولت» نام مي‌برند تا خود را پيروز جدال ميان قواي مجريه و مقننه معرفي كنند ولي دولتي‌ها همچنان از عدم اصلاح بودجه مي‌گويند تا هم اصرار خود را عيان كرده باشند و هم آخرين بودجه قرن را سند مالي قابل ‌دفاع و عامل خروج ايران از بحران اقتصادي معرفي كرده باشند.» در ادامه این گزارش آمده است: « جدال بودجه‌اي پاستور و بهارستان با تفاهمي نصفه و نيمه، بدون پيروزي قوه مجريه و فرار قوه مقننه از شكست، به پايان رسيده اما آنچه در اين ميان محل ابهام است، حد و حدود تغييراتي است كه نمايندگان در بودجه اعمال خواهند كرد».

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«آرمان ملی» گفتگویی دارد با علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده پیشین مجلس. اهم اظهارات وی در این گفتگو که با عنوان «فشار افكار عمومی قانون انتخابات را تعليق می‌كند» عکس یک شده، به شرح زیر است: * به نظر مي‌آيد، شوراي نگهبان از مجلس يازدهم درخواست کرده که طوري قانون را مدون کنند تا افرادي که قصد ثبت نام کردن براي کانديداتوري رياست جمهوري را دارند، داراي شرايط مناسبي باشند. اما ما نمي‌توانيم درباره اين مساله که شوراي نگهبان با مجلس براي بررسي اصلاح قانون انتخابات هماهنگ هستند، صحبت قاطعي کنيم. * فکر نمي‌کنم که اصلاح قانون انتخابات به رياست جمهوري سال آينده برسد و اگر يکي، دوبار اين طرح اصلاح قانون انتخابات به شوراي نگهبان برود و بيايد به انتخابات سال آينده نمي‌رسد. البته مساله نظارت‌هاي سختگيرانه‌تر براي برگزاري انتخابات احتمالا در سال آينده اجرايي مي شود. * ما از نظر قانون منعي نداريم که نظاميان نمي‌توانند در انتخابات رياست جمهوري کانديدا شوند و بايد اين را قبول کنيم که حق قانوني آنها است.

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «نقشه اصولگرایان برای محمد و رستم» ادعا می‌کند که اصولگرایان برای دو کاندیدای نظامی احتمالی یعنی رستم قاسمی و سعید محمد نقشه‌ای دارند. همچنین می‌نویسد: « فرجام این نقشه‌ها در اختیار گرفتن بهشت و پاستور به صورت همزمان توسط این دو چهره نظامی است.هرچند در عالم سیاست هرچیزی ممکن است» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین به عضو احتمالا مستعفی شورای شهر تهران یعنی حجت نظری کنایه زده و با عنوان «حداقل برای استعفا خوش سلیقه باشید» می‌نویسد: « هنوز از نگرانی آن نماینده ی اعتصاب غذا و تحصن کرده ی مجلس خلاص نشده ایم که اینک خبر می رسد عضوی از اعضای شورای شهر تهران، چند ماه مانده به اتمام دوره ی پنجم، نامه ی استعفا نوشته و دیگر قصد ندارد شورای شهری باشد! استعفایی که حتی اگر حقیقی باشد هم، نمایشی و دیگرهنگام می نماید و نه در راستای احساس وظیفه و تنگنای در خدمت به تهران نشینان.» آفتاب یزد در ادامه آورده است: « به نظر می رسد چنین استعفاهای نا بهنگامی و چنان اعتصاب غذاهای ناباورانه ای هیچ تاثیری بر افکار عمومی نخواهد گذاشت زیرا؛ اساساً اعتقاد پیدا کرده اند که استعفا دادن در بین مدیران و مسئولان امری محال است همانطور که برکناری امری بدیع به نظر می رسد و دیگر این که باور این موضوع که مسئول و منتخبی به دلیل مردم و مشکلات بر سرِ راه حل مشکلات مردم باعث استعفا شده باشد برای افکار عمومی از محالات و باورناکردنی ترین ها است.»

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«ایران» آغاز تست واکسن ایرانی کرونا را عکس یک و با طیبه مخبر اولین زن داوطلب دریافت واکسن ایرانی گفت‌وگو کرده است. او معتقد است « تلاش دانشمندان ایرانی به ما اعتماد به نفس و غرور می‌دهد» همچنین می‌گوید: « هر کدام از ما باید بر اساس صداقت و واقع‌بینی، وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم. اینکه دیگران تشویق کنند یا تحقیر، چیزی از مسئولیت ما کم نمی‌کند. اما من قطعاً به ثمره دانش دانشمندان‌مان و به تعهد حرفه‌ای و شرعی آنها بیشتر از خارجی‌ها اعتماد دارم.» این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز به تصویت کلیات لایحه بودجه در مجلس پرداخته و تیتر زده «بودجه در مسیر تصویب».

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«جوان» نیز در عکس یک خود اولین تزریق واکسن ایرانی را دیده و با عنوان « دختر وطن پیشگام واکسن ایرانی کرونا» نوشته است: « آزمایش انسانی نخستین واکسن کرونای ایرانی در حالی انجام شد که پیش از این جوسازی رسانه‌ای گسترده علیه واکسن ایرانی کرونا از سوی برخی رسانه‌های معاند راه افتاده بود. پاسخ مردم به این جوسازی‌ها، اما داوطلب شدن بیش از ۶۰ هزار نفر برای تزریق واکسن کرونای ایرانی بود. با این وجود نخستین تزریق‌های این واکسن روی مسئولان و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد تا به مردم ثابت کنند از کیفیت و ایمنی آنچه ساخته‌اند، اطمینان دارند.» این روزنامه اصولگرا در سرمقاله خود نیز انتقاداتی نسبت به مستند «غیررسمی» وارد کرده و در حالی که رسمی و غیررسمی را دوگانه‌ای غلط‌انداز می‌داند، می‌نویسد: « اگر طراحان یا ایده‌پردازان این مستند، قصد ارائه تمایز داشتند یا دارند، به جای دوگانه نشان دادن رهبری، می‌توانستند مدل‌های دیگری را نامگذاری کنند، مثلاً «جمع‌های کوچک»، «تریبون دست حاضرین»، «نشست موضوعی»، «نشست تخصصی» و «نشست‌های آسیب‌شناسی» با این نشست‌ها سنخیت بیشتری دارد. نگارنده که خود در این جلسات شرکت کرده‌ام، باور دارم که حجم این جلسات در سه سال اخیر بیشتر شده، اما این‌طور نیست که در ۳۰ سال گذشته هر آنچه بوده، رسمی بوده است و طوری القا شود که گویی آنچه رسمی است اشکالی دارد و بار ارزشی آن منفی است. مشابه این مستند می‌تواند در خصوص جلسات درس خارج رهبری، سفر‌های استانی، سرکشی از خانواده شهدا و دیدار‌های خارجی نیز اتفاق بیفتد، اما یک رهبر است با تنوع مخاطب ولی رسمی و غیررسمی نیست.»

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«وطن امروز» عکس یک خود را موضوع نصب تصاویر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در خیابان‌های غزه و لبنان که این روزها در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته، اختصاص داد و با تیتر «هم غزه، هم لبنان» نوشت: «نصب بیلبورد بزرگداشت شهید سلیمانی در غزه، فارغ از واکنش‌های متعدد مقطعی که شاهدش هستیم، یادآور پایان‌ناپذیری ائتلاف و مسیر مشترک این گروه‌ها با اندیشه انقلاب اسلامی است.» گروه اقتصادی این روزنامه نیز تصویب کلیات لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق را « مدارای مجلس برای اصلاح بودجه» نامیده و با اشاره به نامه دیروز روحانی به قالیباف درباره بودجه نوشته است: « اینطور که پیداست دولت اساسا بنای اصلاحات اساسی در لایحه بودجه مانند گنجاندن منابع پایدار در آن ندارد. یا حداقل اینگونه می‌توان گفت که در این نامه اصلاحات ساختاری آنچنانی در این رابطه اعمال نشده است. »

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

«کیهان» آغاز تست واکسن ایرانی کرونا در ایران که دیروز انجام شد را تیتر یک کرده و نوشته است: « پس از مدت ها انتظار برای رونمایی از دستاورد بزرگ دانشمندان جهادگر ایرانی یعنی واکسن بومی کرونا، در مراسمی اولین تست های انسانی این واکسن انجام شد. ... نخستین تزریق واکسن بر روی «طیبه مخبر»، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سپس بر روی دو تن از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد. این آزمایش طی روزهای آینده نیز برروی چهار نفر و در مرحله نهایی بر روی ۵۶ نفر انجام خواهد گرفت.» کیهان همچنین در یادداشت روز خود با تیتر «در تاریخ بنویسید؛ ایران-3 آمریکا و اروپا- صفر » به حواشتی تست واکسن ایرانی اشاره کرده و می‌نویسد: «وقتی اولین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا روی دختر آقای «محمد مخبر»، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام انجام گرفت، عده‌ای که از ایرانی بودن فقط، فارسی حرف زدن را بلدند، به کمک نرم‌افزاری به نام فتوشاپ! تصویر بازوی این بانوی ایرانی را طوری سیاه کردند که به‌نظر برسد، واکسن از روی چادر و لباس به او تزریق شده است! بله درست شنیدید، در یکی از پرافتخارترین لحظات تاریخ جمهوری اسلامی ایران که متخصصان جوان کشورمان توانستند با وجود این همه تحریم، واکسن ایرانی کرونا را به مرحله تست انسانی برسانند، برخی جریان‌های رسانه‌ای (نه همه آنها) که خود را «اصلاح‌طلب» می‌نامند و از ایرانی بودن فقط فارسی حرف زدن را بلدند، تلاش کردند «افتخار ملی» را به «تحقیر ملی» بدل کنند! »

تفاهم بودجه‌ای/ قهر یا استعفای نمایشی / حواشی تست واکسن

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها