برگ جهان بهشتی حوالی تهران

کد خبر: 779133

در این روستا رودخانه برگ جهان قرار دارد که از کوه‌های اطراف روستای برگ جهان سرچشمه گرفته و بعد از پیوستن به رودخانه رودبار وارد سد لتیان می‌شود.

برگ جهان بهشتی حوالی تهران

سرویس سبک زندگی فردا: در حوالی پایتخت کشورمان تهران، یک نقطه منحصر به فرد وجود دارد که برای یک دوری از هوای آلوده‌ی پایتخت و یک سفر یک روزه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است. به نقل از الی گشت روستای برگ جهان از بخش‌های دهستان لواسان کوچک و لواسانات شهرستان شمیرانات با آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی رویایی در تمام فصول سال در انتظار علاقمندان به نقاط دیدنی کشورمان است. این روستای زیبا در شمال شرق دهستان لواسان کوچک و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد.

برگ جهان بهشتی حوالی تهران

برگ جهان در ۱۳ کیلومتری شهر لواسان، که مرکز بخش لواسانات است و ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه واقع شده است. در این روستا رودخانه برگ جهان قرار دارد که از کوه‌های اطراف روستای برگ جهان سرچشمه گرفته و بعد از پیوستن به رودخانه رودبار وارد سد لتیان می‌شود. این روستا ارتفاعش از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است و از قدیمی‌ترین روستا‌های منطقه لواسانات است. در ایرانگردی امروز با ما در این روستا می‌گردیم.

تاریخچه روستا

همان طور که گفته شد روستای برگ جهان قدمت زیادی دارد و یکی از کهن‌ترین روستا‌های منطقه لواسانات است. سفال‌های مکشوفه از این منطقه که در نتیجه کاوش‌های باستان شناسی به دست آمده تایید کننده این گفته‌ی محققان است.

این سفال‌ها از لایه‌های زیرین این روستای کوهستانی بدست آمده است. اما این روستا هم مثل خیلی از نقاط دیگر در گذر زمان و بویژه دهه‌های اخیر آثار و بنا‌های قدیمی آن به شکل‌های گوناگون، یا در اثر حوادث طبیعی و یا ساخت و ساز‌های بی رویه تخریب شده و امروزه به جای آن یادگار‌ها و بنا‌های تاریخی، ساختمان‌های جدیدی در این محل احداث شده که این مساله باعث شده بافت قدیمی برگ جهان آرام آرام دچار تغییر شود و آن زیبایی طبیعی که ویژگی این روستا بوده رفته رفته کم رنگ شود.

این روستا از محله‌های گوناگون تشکیل می‌شود که شامل، محله‌های سر ده، پا ده، روبار و شاهان کالبد است و باز جای تاسف و نگرانی است که آن بافت قدیمی این محله‌ها از بین رفته و از نظر معماری هویت این محلات بکلی تغییر یافته و اصالت و زیبایی طبیعی خود را از دست داده اند و تنها در محله سردره بقایای معماری یک اثر قدیمی که یک مسجد دوره پهلوی است در حال حاضر وجود دارد. زبان مردم این نقطه زبان فارسی است و جمعیت روستای برگ جهان حدودا ۱۲۰۰ تن است که این جمعیت از راه زراعت، باغداری و دامداری و فعالیت‌های خدماتی دیگر امرار معاش می‌کنند.

آب و هوا و ویژگی‌های روستای برگ جهان

این روستا دارای آب و هوای معتدل و مطبوع در فصل‌های بهار و تابستان است و در پاییز و زمستان دمای هوا در این روستا کاهش یافته و سرد می‌شود. روستای قدیمی برگ جهان که در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته از نظر سکونت دارای بافت مسکونی متمرکزی است. مصالحی که اهالی روستا برای ساخت خانه‌های خود در قدیم از آن استفاده می‌کردند شامل سنگ، خشت، گل و چوب بود، دیوار این خانه‌ها ضخیم و سقف خانه‌ها را با تیر‌های چوبی که از سرشاخه‌های درختان بود و کاهگل اندود شده بود، می‌پوشاندند.

گندم، جو و حبوبات تولیدات عمده این روستا است همچنین دیگر محصولات کشاورزی مثل آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گردو و سیب از محصولات درخت‌ها و باغ‌های برگ جهان است. فرآورده‌های لبنی روستا هم شامل شیر، ماست و کره است و تولید عسل هم در این روستا رایج است.

در سال‌های اخیر مردم در بازسازی خانه‌های قدیمی خود سقف‌های خانه هایشان را شیروانی یا ایزوگام کرده اند. خانه‌های قدیمی روستا بیشتر یک طبقه بود، اما ساختمان‌های نوساز و جدید دو یا چند طبقه بنا شده اند، اما با همه‌ی این تغییرات هنوز فضا‌های سرسبز و پر گل این روستا مناظر زیبا و دل انگیزی را نمایش می‌دهد.

در ساخت خانه‌های قدیمی این روستا حیاط در مرکز بنا بود و اتاق‌ها در اطراف قرار داشتند که برای ورود به اتاق‌ها در هر قسمت حیاط پلکان سنگی قرار داشت و عرض آن حدود دو متر و ارتفاع پله‌ها ۲۰ تا ۳۵ سانتیمتر بود. سکویی که اتاق‌ها روی آن قرار داشت حدود ۲ متر بالاتر از سطح حیاط بود و در قسمت زیرین سکو، زیر زمین‌ها قرار داشت که محلی برای ذخیره مواد غذایی و آذوقه خانواده‌ها بود.

مسیر دسترسی به روستا

گفتیم که این روستا از توابع دهستان لواسان کوچک و بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است؛ بنابراین از تهران راه‌های دسترسی به روستای برگ جهان شامل دو مسیر دسترسی است: یکی اینکه از تهران به شهر لواسان رفته و از آنجا به نارون، هنزک، افجه می‌رسید و در نهایت به روستای زیبای برگ جهان راه پیدا می‌کنید این راه آسفالته است؛ و دیگر اینکه باز هم می‌توانید از تهران و از مسیر جاجرود، سد لتیان، نیکنامده، به برگ جهان بروید که این راه هم اسفالته است، اما در قسمت انتهایی، راه به بازسازی نیاز دارد. فاصله تهران با برگ جهان حدودا ۴۰ کیلومتر است، اگر از داخل شهر تهران می‌خواهید به این روستا بروید از اتوبان شهید بابایی جاده لشگرک به شهر لواسان بروید و بعد به روستای افجه رسیده و سپس راه روستای برگ جهان را در پیش بگیرید.

دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای برگ جهان

این روستای زیبای کوهستانی چشم انداز‌های منحصر به فردی دارد، کوه ها، رودخانه، باغ‌های سرسبز و آرامش و سکوتی که در هر گوشه این منطقه وجود دارد گردشگران را به خود جذب می‌کند. در کنار این طبیعت زیبا باید از جاذبه‌های زیر هم نام برد:

قلعه دختر؛ در فاصله سه کیلومتری شمال روستا قرار دارد، این اثر سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت شده است. زندان خانه لار؛ در ارتفاعات شمال غربی روستا غاری معروف به زندان خانه لار قرار دارد. غار خمیره؛ یا همان زندان خانه لار است. آرامگاه امام زاده اسماعیل؛ در غرب روستا تپه‌ای معروف به تنگل خانه قرار دارد که آرامگاه امام زاده اسماعیل است. آبشار برگ جهان؛ در شمال شرق روستای برگ جهان قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها