با این ۹ روش مرتب کردن اتاق را به کودکتان بیاموزید

کد خبر: 644456

ما والدین باید به کودکان خود بیاموزیم که مالکیت چه معنایی دارد. داشتن اسباب بازی‌ای که می‌خواهیم یعنی باید آن را از روی زمین جمع کنیم و اتاق را تمیز کنیم. داشتن لباس‌های مورد علاقه نیازمند آویزان کردن در کمد است.

با این ۹ روش مرتب کردن اتاق را به کودکتان بیاموزید
نه راه برای کمک به کودکان برای مرتب کردن خانه
سرویس سبک زندگی فردا: هر چقدر هم که خانه را مرتب کنیم فرزندانم باز هم خانه را با وسایل خود به هم می‌ریزند. چند سال پیش تعداد زیادی از اسباب‌بازی‌های آن‌ها را دور ریختم اما با اسباب‌بازی‌های دیگر جایگزین شده‌اند.
واقعیت این است که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز سیل پیام‌های تبلیغاتی برای خرید بیشتر ما را هدف قرار می‌دهند. هر مناسبت، بهانه‌ای برای خریدی دیگر است. کودکان ما نیز اسیر فرهنگ مصرف‌گرایی شده‌اند.
اما وظیفه ما والدین این است که با بازاریاب‌هایی که قلب و فکر کودکان ما را هدف گرفته‌اند مبارزه کنیم. ما باید با آن‌ها صادقانه درباره نیازها و علاقه‌مندی‌ها صحبت کنیم و بگوییم دیگر کافی است، زیرا فرزندان ما حتما این کار را خودشان انجام نمی‌دهند. آن‌ها نمی‌توانند جو زدگی را از واقعیت تشخیص دهند. والدین باید قدرت نه گفتن داشته باشند.
از همین رو باید به کودکان یاد دهیم چگونه با انبوه وسایل در زندگی مواجه شوند. در ادامه نه راه موثر را مرور می‌کنیم.
۱. چگونه بی‌رحمانه وسایل را رد کنیم
به کودکان خود یاد دهید چگونه وسایل را مرتب و سازماندهی کنند. شاید برای شما راحت باشد که از شر وسایل اضافی آن‌ها خلاص شوید اما بهتر است به کودکان یاد دهید تا این کار را خودشان انجام دهند. ممکن است این تجربه برای شما خوب باشد. دختر من گاهی به من یاد می‌دهد که به وسایلم وابسته نباشم. کودکان به راحتی می‌توانند خود را با ایده‌های جدید تطبیق دهند. این پاکسازی برای دخترانم یک بازی لذت بخش است.
زمانی که کودکان بیاموزند که وسایل خود را مرتب کنند و چیزهایی که نیاز ندارند را جدا کنند می‌توانند از این مهارت در سراسر زندگی خود استفاده کنند. به کودکان خود بیاموزید که از چیزهای خود صرف نظر کنند. برای هر چیز از آنان بپرسید که آیا واقعا دوستش دارند؟ آیا به کاری می‌آید؟ آیا در زندگی آنان ارزشمند است؟
نشان دادن نتایج ملموس برای این کار آن‌ها می‌تواند مشوق خوبی باشد. به آن‌ها نشان دهید که دور انداختن وسایل اضافی اتاق را مرتب‌تر می‌کند و یا می‌توانند برخی وسایل سالم را به خیریه اهدا کنند. حتی می‌توان به آن‌ها آموخت در بازارهای دستفروش، لوازم تمیز خود را بفروشند و با پول آن چیز دیگری تهیه کنند.
۲. محدودیت ایجاد کنید
قبل از ورود به شرایطی، تعیین محدودیت بسیار سخت است اما تعیین محدودیت بعد از یک اتفاق می‌تواند بسیار سخت‌تر باشد. قبل از رفتن به مغازه یا نمایشگاه یا مهمانی از آن‌ها بخواهید با شما تصمیم بگیرند که چه چیزی را می‌توانند بخرند و چه چیزی را نباید بخرند. حداکثر هزینه برای شکلات چقدر است؟ حد آن را قبل از رفتن تعیین کنید.
زمانی که محدودیت ایجاد می‌کنید آن را با خانواده انجام دهید. با پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، عمه‌ها،‌ عموها و هر کسی که ممکن است به کودک شما هدایای اضافی دهد صحبت کنید تا با برنامه تربیتی شما مداخله نکند. این باعث می‌شود بعدا با این افراد مشاجره نکنید. به آن‌ها بگویید که در حال تعیین محدودیت‌هایی برای خانواده هستید و اگر واقعا می‌خواهند به کودک شما هدیه‌ای بدهند، آن هدیه را تجربه‌ای مشترک و یا فعالیت مشترک قرار دهند.
۳. پول و بودجه را برایش توضیح دهید
به کودک خود کمک کنید تا امور مالی را از سن پایین بیاموزد. کودکانی که از سن پایین شروع به پس انداز می‌کنند مفهوم کمک کردن به خیریه را متوجه می‌شوند و بعدها در زندگی مدیریت مالی بهتری دارند.
ممکن است کودک شش ساله نتواند هزینه‌های خود را تامین کند اما زمانی که مثلا نیمی از هزینه هدیه را بدهد متوجه ارزش آن خواهد شد. البته نباید مدام به آن‌ها کار داد اما آموزش تعیین هدف در زندگی و تلاش برای رسیدن به آن باعث شکل گیری شخصیت درست در کودک می‌شود.
۴. شکرگزاری را تمرین کنید
از کودکان خود بخواهید در زمان شام و یا قبل از خواب درباره ۳ چیز در آن روز از خدا تشکر کنند. زمانی که کودکان بیاموزند به جای انتظار از هدیه به خاطر هدیه‌ها تشکر کنند، همدردی را می‌آموزند. شکرگزاری می‌تواند تاثیر عمیقی بر همه ما بگذارد. این کار را به آنان بیاموزید و شاهد تغییر اعضای خانواده باشید.
۵. لذت بردن را به تاخیر بیاندازید
به کودکان خود بیاموزید تا لذت بردن را به تاخیر بیاندازند. در کنار برنامه‌ریزی برای رفتن به مغازه از آنان بخواهید اگر از چیزی خوششان آمد آن را روی کاغذ بنویسند و درباره آن فکر کنند و هدف‌گذاری کنند تا به آن برسند.
گاهی با لجبازی و فریاد کودک مواجه می‌شویم و سریع به خواسته او تن می‌دهیم در صورتی که باید به او بیاموزیم که لذت بردن را به تاخیر بی‌اندازد. آن‌ها باید صبر کردن را از همین سن بیاموزند. به جای جنگ اراده، با او صحبت کنید و بگویید که چه گزینه‌هایی دارد و چگونه می‌تواند به آن هدف برسد.
۶. مالکیت مسوولیت ایجاد می‌کند
ما والدین باید به کودکان خود بیاموزیم که مالکیت چه معنایی دارد. داشتن اسباب بازی‌ای که می‌خواهیم یعنی باید آن را از روی زمین جمع کنیم و اتاق را تمیز کنیم. داشتن لباس‌های مورد علاقه نیازمند آویزان کردن در کمد است.
آموزش مسوولیت‌پذیری می‌تواند چالشی باشد اما هر چقدر صبر کنید سخت‌تر خواهد بود. توضیح دهید که چگونه مادر و پدر نیز از وسایل خود مراقبت می‌کنند و کودکان نیز مسوولیت‌هایی دارند.
۷. نشان دهید که هر عملی عکس العملی دارد
مانند درس آموزش مالکیت، به کودک خود بیاموزید که اگر از وسایل خود مراقبت نکنند عواقبی خواهد داشت. مثلا اگر دوچرخه را در پیاده رو رها کنی ممکن است دزدیده شود.
اعمال عواقب ممکن است سخت باشد و اگر با عواقب مواجه نشوند ممکن است درس نگیرند.
۸. ببخشید؛ فقط شما در این دنیا نیستید
همانگونه که ما از اموال خود می‌بخشیم و صدقه می‌دهیم کودکان ما نیز باید این کار را انجام دهند. کودکان اصلا خودخواه نیستند. ممکن است بزرگسالان بر داشته‌های خود تمرکز کنند اما به کودکان بیاموزید که بخشیدن را تمرین کنند.
اعیاد فرصت مناسبی برای بخشیدن است اما در واقع ما در تمام طول سال می‌توانیم ببخشیم. حتی می‌توانید به کودکان کمک کنید تا در خیریه‌ها برای جمع آوری کمک مالی فعالیت کنند.
۹. قناعت را انتخاب کنید
یکی از بهترین درس‌هایی که می‌توانیم به کودکان بیاموزیم راضی بودن از چیزهایی که دارند است. کار دشواری است و بسیاری از ما نیز از چیزهایی که داریم راضی نیستیم اما در صورت یاد دادن این مهارت از کودکی می‌تواند حس خوشبختی و آرامش را به کودکانمان بدهد.
به آن‌ها یادآوری کنید که از تجربه‌ها لذت ببرند و به مسائل کوچک در زندگی دقت کنند. این باعث می‌شود شما نیز با آنان تمرین کنید و حس رضایت از زندگی شما بالا برود.
ضرب المثل معروفی می‌گوید، دو راه برای ثروتمند شدن وجود دارد؛ یا تمام چیزهایی که می‌خواهی را داشته باشی و یا به چیزهایی که داری راضی باشی. تمرکز روی چیزهایی که داری به جای تمرکز روی چیزهایی که می‌خواهی همیشه ساده نیست اما تاثیر بسیاری دارد.
منبع: LivingWellSpendingLess.com
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها