چگونه خانواده ای شاد و پرامید بسازیم؟

کد خبر: 641812

خانواده، ابتدايي‌ترين بنياد جامعه است و براي داشتن جامعه‌اي هدفمند و توانا، بايد خانواده‌هايي شاد، پراميد و تلاشگر داشته باشيم و براي اين شادي نخستين گام بايد از خودتان شروع كنيد. شما با شاد بودن مي‌توانيد شادي را به خانواده تان هديه دهيد. اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه زندگي را خيلي به خودتان و اطرافيانتان سخت مي‌گيريد، توصيه مي‌شود به راهكارهايي كه در ادامه آمده است، توجه داشته باشيد.

روزنامه آرمان: خانواده، ابتدايي‌ترين بنياد جامعه است و براي داشتن جامعه‌اي هدفمند و توانا، بايد خانواده‌هايي شاد، پراميد و تلاشگر داشته باشيم و براي اين شادي نخستين گام بايد از خودتان شروع كنيد. شما با شاد بودن مي‌توانيد شادي را به خانواده تان هديه دهيد. اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه زندگي را خيلي به خودتان و اطرافيانتان سخت مي‌گيريد، توصيه مي‌شود به راهكارهايي كه در ادامه آمده است، توجه داشته باشيد.

به مسائل، ديد مثبت داشته باشيد

شادكام بودن كار سختي نيست. انسان بدون عاطفه احساس پوچي مي‌كند چرا كه بسياري از مفاهيم زيبا شناختي از عواطف بشر سرچشمه مي‌گيرد. براي شادكام بودن فقط كافي است ديد مثبتي نسبت به همه مسائل زندگي داشته باشيم. اينگونه مي‌توانيم حتي در سختي‌هاي اجتناب ناپذير زندگي شاد و اميدوار باشيم كه سختي‌ها زود مي‌گذرد. ما بايد به توانايي خود براي به دست آوردن شادكامي ايمان داشته باشيم. اگر در برابر ناكامي‌ها كمر خم كنيم و خود را ناتوان بپنداريم مطمئنا شادكامي از زندگي ما پرخواهد كشيد. براي احساس رضايت از زندگي و شاد بودن چشم انتظار ديگران نباشيد. منتظر نمانيد ديگران به شما شادي بدهند بلكه شادي را در درون خود جست‌وجو كنيد. شما تنها كسي هستيد كه مي‌توانيد خودتان را شاد كنيد. شما بايد جزئيات دقيق تمام اهدافي كه قصد رسيدن به آنها را داريد براي خود مو به مو تشريح كنيد. بايد ببينيد از چه راه‌هايي مي‌توانيد به آنها دست پيدا كنيد. بايد براي خودتان روشن كنيد كه دوست داريد در آينده زندگي شما به چه شكل باشد. يك نمونه از آن مي‌تواند چيزي شبيه به اين جمله باشد: «هر روزي كه مي‌گذرد، از هر نظر، بهتر و بهتر مي‌شوم.» شايد به نظر برخي از افراد اين جمله كليشه‌اي و پيش پا افتاده باشد اما براي افزايش اعتماد به نفس در شما بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

ترك عادت ناراحت‌كننده

خوشحالي هيچ ارتباطي با داشته‌ها و نداشته‌هاي ما ندارد بلكه يك حس دروني و مسلم براي شاد بودن است. با اين مقدمه اگر هدفتان واقعا اين است كه شادي را پيدا كنيد در اين نوشتار توصيه مي‌كنيم چند عادت بد را كه شادي شما را مي‌گيرند و زندگي را به كامتان تلخ مي‌كنند، هرچه زودتر ترك كنيد:

چشم انتظار ديگران نباشيد

براي احساس رضايت از زندگي و شاد بودن چشم انتظار ديگران نباشيد. منتظر نمانيد ديگران به شما شادي بدهند بلكه شادي را در درون خود جست وجو كنيد. شما تنها كسي هستيد كه مي‌توانيد خودتان را شاد كنيد. پس از همين الان به جاي اينكه به ديگران وابسته باشيد شروع به مطالعه كنيد تا ياد بگيريد كه چگونه مي‌توانيد حس رضايت و خرسندي را در خودتان به وجود آوريد.

مقايسه ممنوع

تفكر مقايسه اي، يك شيوه تفكر مخرب و يك عادت رنج آور است. هرگز خودتان را با ديگران مقايسه نكنيد چون هيچ‌وقت نمي‌توانيد دريابيد ديگران واقعا چه حسي در درونشان دارند و در مغزشان چه مي‌گذرد. همه ما مشكلات و درگيري‌هايي در درونمان داريم. بخشي از تلاش براي پيدا كردن شادي در درون مان اين است كه از مقايسه خود با ديگران جدا پرهيز كنيم. به علاوه اگر در اطراف شما ديگران به موفقيتي مي‌رسند از صميم قلب براي آنها خوشحال شويد.

از خود مراقبت كنيد

اگر از خود مراقبت نكنيد طعم شادي و رضايت را نخواهيد چشيد. مراقبت از جسم تان را در اولويت كارها قرار دهيد و به جسم و روان خود احترام بگذاريد و از آنها مراقبت و نگهداري كنيد. تغذيه خوب، تحرك كافي و گاهي انجام دادن كارهاي مورد علاقه به سلامت جسم و روان شما كمك مي‌كند.

قضاوت نكنيد

قضاوت نكنيد. درباره ديگران قضاوت نكنيد. شايد در كوتاه‌مدت اين كار شما را راضي كند اما مطمئن باشيد كه پس از مدتي احساس گناه خواهيد كرد. چون متوجه مي‌شويد با اين كار، ديگران را تحقير كرده‌ايد و چه بسا كه قضاوت شما اشتباه بوده است. اين احساس گناه شما را از شاد بودن دور مي‌كند.

مقروض نباشيد

سعي كنيد مقروض نباشيد. تلاش كنيد با دارايي خود زندگي بگذرانيد و قناعت كنيد چون قرض گرفتن و مقروض بودن به ديگران به شكل ناخوداگاهي يك نگراني دائمي براي شما ايجاد خواهد كرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها