معضل «آشغال ها...» و فشارها / زورآزمایی تازه دبیر جشنواره فیلم فجر و حاشیه سازان همیشگی

کد خبر: 479798

شهاب حسینی در متن استعفای خود صراحتا از فشارهایی که برای پذیرفتن خلاف قاعده برخی فیلم ها به دبیرجشنواره وارد می شود پرده برداشت و خود بخشی از آن شد. اتفاقی تکراری که در آن میزان استقلال جشنواره فجر و دبیر آن محک می خورد. باید دید حیدری تا چه زمانی در برابر این فشارها مقاومت می کند.

معضل «آشغال ها...» و فشارها / زورآزمایی تازه دبیر جشنواره فیلم فجر و حاشیه سازان همیشگی

سرویس فرهنگی فردا - حامدیامین پور؛ محمد حیدری از ابتدای پذیرفتن مسئولیت دبیری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر کوشیده است تا با دور نگه داشتن این جشنواره از حواشی مرسوم، فضایی آرام برای برگزاری این دوره از جشنواره فجر محیا کند. اما ظاهراً قدرت حاشیه سازان بیش از دبیر جشنواره بوده است. چرا که تاکنون تیم همکاران دبیر جشنواره فجر حاشیه های زیادی را از سر گذرانده اند که گویا تمامی ندارد.

معضل «آشغال ها...» و فشارها / زورآزمایی تازه دبیر جشنواره فیلم فجر و حاشیه سازان همیشگی

اسامی هیئت انتخاب لو رفت

حیدری در راستای تحقق این هدف یعنی دور نگه داشتن جشنواره از حاشیه ها نام اعضای هیئت انتخاب بخش های مختلف جشنواره را اعلام نکرد تا به گفته خودش آن ها بتوانند به دور از «فشار»ها و «سفارش»های مرسوم بدنه سینما و برخی رسانه های مدعی، در فضایی آرام به قضاوت در خصوص آثار رسیده به جشنواره بنشینند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری خود در این باره گفت: «از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفت‌و‌گوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سابقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند . »

اما این اقدام وی با جریان سازی خلاف اخلاق برخی سایت ها و خبرگزاری ها نتیجه عکس داد و برای جشنواره تبدیل به یک حاشیه شد. برخی از رسانه ها توانسته بودند از طریق رابط هایی که معمولا در دبیرخانه جشنواره فجر دارند به این اسامی دست پیدا کرده و آن ها را در رسانه خود منتشر کنند.

این اتفاق باعث گلایه رسانه های دیگر از مسئولان جشنواره فیلم فجر شد. گلایه هایی که پس از اعلام رسمی این اسامی و تطابق کامل آن ها با نام هایی که رسانه ها اعلام شده بود بیش تر هم شد.

باز هم فیلم های نگاه نو

پس از این اعلام اسامی فیلم های بخش نگاه نو بود که علیرغم آنکه دبیر جشنواره زمان اعلام آن ها را در نشست خبری خود وعده داده بود اما باز هم چند رسانه پیش از نشست خبری نام لیست فیلم های بخش نگاه نو را اعلام کردند! لیستی که تنها در دو مورد با آنچه حیدری در نشست خبری به عنوان بخش نگاه نو اعلام کرد تفاوت داشت.

پس از این ماجرا ها دبیرخانه جشنواره فجر در اقدامی عجیب در غروب روز یکشنبه 13 دی ماه لیست 22 فیلم بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد. این اقدام برگزارکنندگان جشنواره فجر که ظاهراً چاپ این لیست در روزنامه های صبح دوشنبه را در نظر نگرفته بودند باعث شد که روزنامه های سینمایی برای دوشنبه تجدید چاپ شوند.

ما را با سیاست کاری نیست

محمد حیدری در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه همیشه شاهد حضور و تأثیر پررنگ سیاستمداران در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، با توجه به انتخابات پیشرو، جشنواره سی و چهارم که برنامه‌ای را برای عدم دخل و تصرف سیاسیون در جشنواره و توجه به عرصه فرهنگ و هنر پاسخ گفت:«جشنواره فیلم فجر، یک جشن مردمی است، جشن سیاسی نیست، جشنواره سیاسی هم نیست. انتخابات موعد مقرر انجام خواهد شد، ما را با سیاست کاری نیست . »

معضل «آشغال ها...» و فشارها / زورآزمایی تازه دبیر جشنواره فیلم فجر و حاشیه سازان همیشگی

معضل «آشغال ها...» و فشارها

اگر چه دبیر جشنواره در نشست خبری خود کوشید تا با بیان عبارت «ما را با سیاست کاری نیست» بار دیگر جشنواره فجر را از حواشی دور نگه دارد اما ظاهراً یکی از صحبت های وی در این نشست زمینه حاشیه دیگری برای او و جشنواره تحت مدیریتش را رقم زد.

حیدری در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که در خصوص درخواست چند باره فیلم «آشغال های دوست داشتنی» برای حضور در جشنواره فجر از وی پرسید گفت: «این فیلم سینمایی هر سال معضل جشنواره شده است به این دلیل که این فیلم در سی و دومین جشنواره فرم تقاضا برای حضور را پر کرده و پروانه نمایش در طی این دو سال نگرفته است و بر اساس آیین نامه تأیید جشنواره فیلم فجر ما این فیلم را به هیأت انتخاب ارائه نکردیم . »

همین صحبت های محمد حیدری بود که واکنش شهاب حسینی را در پی داشت و باعث شد وی که به عنوان مشاور با دبیر جشنواره فجر همکاری می کرد با ابراز گلایه از این صحبت دبیر جشنواره فیلم فجر از سمت خود استعفا دهد.

شهاب حسینی در متن استعفای خود صراحتا از فشارهایی که برای پذیرفتن خلاف قاعده برخی فیلم ها به دبیرجشنواره وارد می شود پرده برداشت.

او با بیان اینکه پذیرفتن مسئولیت در دبیرخانه جشنواره فجر تنها به دلیل امیدواری به تغییر این جشنواره نسبت به دوره های پیشین بوده است نوشت: «متاسفانه، موضع‌گیری دبیر جشنواره‌ی سی و چهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره‌ی گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته، امری قابل تامل بوده و نشانگر بطلان تصورات پیشین بنده است . »

معضل «آشغال ها...» و فشارها / زورآزمایی تازه دبیر جشنواره فیلم فجر و حاشیه سازان همیشگی

آزمون استقلال جشنواره فجر

در چنین شرایطی باید دید محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ادامه کار خود چه تدابیری برای اداره بدون حاشیه جشنواره فجر می اندیشد. او تا کنون با جسارت ستودنی تسلیم زیاده خواهی جریان های خاص در سینما نشده است، باید دید تا چه زمانی در برابر این فشار ها مقاومت می کند.

اگر چه فشار ها برای حضور چند فیلم دیگر از جمله فیلم «آشغال های دوست داشتنی» در این دوره جشنواره فیلم فجر و این روزها استعفای شهاب حسینی چالشی جدید را برای دبیر جشنواره فیلم فجر به وجود آورده است اما باید توجه کرد چنین مواردی از اتفاقات اجتناب ناپذیر هرسال و آزمونی برای سنجش قدرت دبیر جشنواره فیلم فجر است.

آزمونی که در آن میزان استقلال جشنواره فجر محک می خورد و این بار تمامی قضاوت ها در خصوص دوران مدیریت حیدری را در سومین سال مدیریت ایوبی بر جشنواره شکل خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها