استفاده داعش از گاز شیمیایی علیه ارتش آزاد سوریه؟

کد خبر: 439615

بامداد شنبه، بخشی از شهر مارع شاهد حملات خمپاره های مجهز به گازهایی بود که دود آن حتی از فاصله دور قابل رؤیت بود. حتی یکی از آمبولانس ها هم به سرعت هدف آر پی جی قرار گرفت؛ اما دو آمبولانس دیگر به سرعت خود را به منطقه هدف رساندند...

استفاده داعش از گاز شیمیایی علیه ارتش آزاد سوریه؟
گروه بین الملل فردا: در دومین سالروز حمله شیمیایی به غوطه شرقی دمشق، گروه تروریستی داعش با گازهای ممنوعه به شهر «مارع» حمله برد تا بالاخره بتواند کار این شهر را یکسره کند! داعش طی 8 روز گذشته تلاش می کند مارع را اشغال کند و حتی شاهد پاس طلایی جبهه النصره بوده است؛ اما مقاومت ارتش آزاد سوریه و گروه تروریستی احرار الشام مانع از سقوط کامل آن شده است.
بامداد شنبه، بخشی از شهر مارع شاهد حملات خمپاره های مجهز به گازهایی بود که دود آن حتی از فاصله دور قابل رؤیت بود. حتی یکی از آمبولانس ها هم به سرعت هدف آر پی جی قرار گرفت؛ اما دو آمبولانس دیگر به سرعت خود را به منطقه هدف رساندند. بامداد شنبه، نه تنها بیمارستان مارع، بلکه درمانگاه تل رفعت و کفرنایا نیز پذیرای افرادی بود که اختلالات روانی آنان گمانه «استنشاق گاز شیمیایی» را تقویت می کند. تصاویر بسیار زننده ای از کشته شدکان این اتفاق در مارع منتشر شده؛ اما هنوز آمار دقیقی در مورد تلفات این حمله درد دست نیست.
رادیو «کل» (الکل) که به بخشی از معارضان سوری نزدیک به دولت ترکیه تعلق دارد و برنامه های متعددی را از وسط خیابان های حلب پخش می کند، با پخش گزارشی از بیمارستان مارع، از قطعی بودن احتمال حمله شیمیایی داعش به مارع خبر داد و آن را تکرار تجربه غوطه شرقیه در دومین سالگرد آن خواند.
به نظر می رسد داعش برای فتح مارع، شتاب بسیاری دارد؛ زیرا فتح این شهر می تواند در معادلات سیاسی منطقه اثرگذار باشد. برای فهم این موضوع، بار دیگر باید به نقش منفی ترکیه و حزب توسعه و عدالت در معادلات سوریه نظر داشت. آنکارا در یک موضع گیری رسمی اعلام کرد می خواهد در شعاع 50 کیلومتری مرزهای جنوبی خود با شمال سوریه، منطقه امن یا «عازله» اعلام کند و در این منطقه، نه تنها حق ورود نظامی خواهد داشت؛ بلکه گروه های قومگرای کرد و افراطیون تکفیری نیز تحمل نخواهند شد. تنها یک روز بعد بود که النصره مرزهای غربی سوریه با ترکیه را تحویل «جبهه ثوار» داد. داود اوغلو، وزیر خارجه و نزدیک ترین فرد به اردوغان نیز اعلام کرد: «جبهه النصره را نیز باید یک گروه افراطی محسوب کرد که از دامنه فعالیت گروه های میانه رو خارج شده است.» اما در عین حال، النصره در چند طرح و برنامه مختلف آشکارا در جهت منافع ترکیه عمل کرد.
اوج تصمیمات عجیب سیاسی و غیرنظامی النصره، ترک ناگهانی شهر «مارع» بود تا استحکامات دفاعی معارضان سوری در آن به حداقل برسد و داعش بتواند به سرعت آن جا را اشغال کند. پایگاه خبری تحلیلی فردا، این اقدام النصره را مصداق «پاس طلایی» خواند و طرح آن را به تصمیمات سیاسی النصره نسبت داد. در چنین شرایطی و در حالی که رسانه ها از همکاری احتمالی مسکو و ریاض بر سر سوریه خبر می دادند؛ ناگهان یکی از سخنگویان غیررسمی گروه نوظهور «تیپ 30» از توافق قطعی آنکارا و واشنگتن بر سر دو شهر مهم نزدیک به خاک ترکیه خبر داد.
به گفته خالد شعبان که تصاویر و گزارش های دسته اول از پادگان های نظامی تیپ 30 منتشر می کند؛ آنکارا و واشنگتن توافق کرده اند تا داعش از شهرهای «مارع» و «جرابلس» بیرون رانده شود؛ اما نباید اداره آن به دست گروه های افراطی تکفیری بیفتد و این دو شهر به دست آن چه «معارضان میانه رو» می نامد اداره خواهد شد.
یکی از نزدیک ترین منابع به "تیپ 30" (وابسته به آمریکا) به صراحت از توافق آنکارا و واشنگتن بر سر دو شهر «مارع» و «جرابلس» خبر داد.
با توجه به وابستگی علنی و شفاف تیپ 30 به واشنگتن و حمایت های بی سابقه و تمام عیار واشنگتن از این گروه، بابد این خبر را جدی گرفت. پایگاه خبری تحلیلی فردا، پیش از این در گزارشی به معرفی این تیپ نوظهور در میان معارضان سوری و حمله جبهه النصره به انان پرداخته بود. ( + ) به زودی نیز در گزارشی اختصاصی به افزایش وزن آنان در داخل سوریه خواهد پرداخت.
به نظر می رسد داعش می خواهد به سرعت مارع را اشغال کند تا بتواند با تثبیت سیطره خود بر این شهر و شهرهای «صوران» و «جرابلس» حریم امنی را برای حاکمیت خود بر شرق استان حلب به خصوص شهرهای «منبج» و «باب» ایجاد کند. شهرهای صوران، جرابلس، مارع، دابق و اخترین مانند یک سپر در شمال شهرهای اصلی قلمرو داعش در این استان (شهرهای پرجمعیت و ثروتمند منبج و باب) قرار می گیرند و می توانند به حریم امنی را در برابر عملیات احتمالی از داخل خاک ترکیه ایجاد کنند.
دومین نکته ای که اهمیت اشغال مارع را برای داعش بالا می برد، نقش این شهر در ساختار دفاعی قلمرو داعش است. در صورتی که مارع در سیطره دشمنان داعش باشد، رقیبان می توانند از طریق مارع به عمق قلمرو داعش وارد شوند؛ زیرا روستای تلالین و شهر صوران از نظر عمودی غربی تر از مارق هستند و برای داعش و دشمنانش، امکان رسم خطوط مرزی و دیوارهای مرزی وجود ندارد! به این ترتیب مخالفانش می توانند از طریق مارع به عمق خاک داعش نفوذ کنند و با توجه به ساختار بیابانی آن منطقه، زمینه برای محاصره صوران فراهم شود. از سوی دیگر، فاصله شهرهای اخترین و دابق با مارع اندک است و برای حفظ امنیت این دو شهر نیز حفظ مارع اهمیت بالایی دارد.
جبهه النصره در دوران اشغال مارع، تعدادی از بومیان را به جرم همکاری با داعش به طرز زننده ای به قتل رساند.
اما همین جبهه در ادامه بهترین پاس گل ممکن را برای اشغالگری داعش برای آن ها ارسال کرد!
سومین نکته ای که داعش را برای اشغال مارع تحریک می کند، وسوسه گسترش قلمرو خود در بخش «اعزاز» از استان حلب است. پیش از این ضمن گزارشی در مورد اهمیت منطقه اعزاز نوشتیم: «منطقه اداری اعزاز، علیرغم مساحت نسبتا کوچک آن، تقیربا همه گروهای فعال در جنگ سوریه را در بر گرفته است. شهر اعزاز، تحت کنترل ارتش آزاد سوریه است و مناطق همجوار آن تحت کنترل جیش الفتح و جبهه اسلامیه، دو گروه بزرگ سلفی معارض بشار اسد قرار دارند. شهر «صوران» در شرق اعزاز، تحت کنترل داعش است و شهرک های پرشماری در این منطقه نیز به گروه های تروریستی جبهه النصره، لواء التوحید (اخوان المسلمین سوریه) و «عملیات الشام» (عمده مبارزان آن چچنی هستند) تعلق دارد. همزمان بخش مرکزی و شمالی شهرستان نبل تحت کنترل شیعیان محلی و گردان های دفاع محلی است که نیروهای ارتش سوریه نیز از طریق هوایی از آنان پشتیبانی می کنند. گروه های قومگرای کرد به خصوص ypg و pkk در بخش جنوب غربی این منطقه به مرکزیت «باشمره» حضور دارند.»
باید دید داعش واقعا به تسلیحات شیمیایی دست پیدا کرده است؟ بی تردید این نکته می تواند تأثیر محسوسی در معادلات جنگی خاورمیانه داشته باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها