سیل اشغال جنوب یمن در اثر طغیان دریای اسلحه آل سعود؛ استان «شبوه» سقوط کرد

کد خبر: 438242

پایگاه خبری تحلیلی فردا در دور جدید فعالیت خود قصد دارد اخبار یمن را به صورت مستقل و اختصاصی تحت پوشش دقیق خود قرار دهد در این زمینه، نخستین سایت داخلی که خبر سقوط مرکز استان ابین را کار کرد، پایگاه خبری فردانیوز بود. ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی صحیح و سریع بر هر امر دیگری تقدم دارد؛ هرجند ...

سیل اشغال جنوب یمن در اثر طغیان دریای اسلحه آل سعود؛ استان «شبوه» سقوط کرد
گروه بین الملل فردا - با رسیدن اسلحه های سنگین جدید و پیشرفته آل سعود به استان «شبوه» در جنوب یمن، منابع خبری از سیطره کامل نیروهای حامی منصور هادی رئیس مخلوع یمنی بر این استان خبر می دهند. به این ترتیب بعد از انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد استان های عدن و ابین، به نظر می رسد استان شبوه سومین استانی باشد که به صورت کامل به اشغال نیروهای وفادار به منصور هادی در آمده است.
استان شبوه بعد از استان های عدن و ابین، سومین استانی است که به اشغال نیروهای هوادار منصور هادی (رئیس مخلوع یمن) در می آید.
دو هفته قبل و بعد از سیطره کامل نیروهای وابسته به آل سعود بر سواحل عدن، گروهی از کارشناسان هشدار دادند که سعودی با سیطره امن بر این سواحل می تواند پیشرفته ترین سلاح ها و حتی کماندوهای ویژه خود را به مخالفان جنبش انصار الله در استان های جنوبی برساند. در همان حال، کارشناسان و تحلیلگران هشدار دادند که با موافقت اولیه ریاض برای مذاکره سیاسی در مورد یمن، احتمالا طی دو ماه آینده ارتش آل سعود دست به اقدامات جدیدی می زند تا بتواند با دست پر بر سر میز مذاکره حاضر شود. با این حال، به نظر می رسد نظامیان انصار الله در تله «گسترش جبهه نبرد» در استان های مختلف گیر کردند و همین نکته باعث غفلت آنان در ضرورت ناامن سازی سواحل عدن شد.
پرچم جنبش جدایی طلب جنوب یمن بر سر در ورودی شهر «عتق» مرکز استان شبوه یمن
طی دو هفته اخیر، از سویی آل سعود از طریق کشتی های خود اسلحه های پیشرفته ای به مخالفان یمنی انصار الله می رساند و از سوی دیگر، ارتش امارات عربی متحده با تمام قوا به صحنه یمن ورود کرده و به صورت علنی علیه نیروهای انصار الله و دولت مستقر در صنعا می جنگد. این دو عامل - به ویژه قدرت نظامی امارات - موازنه قوا را در این نبرد بر هم زده است. به این ترتیب، تقریبا از دو هفته قبل نیروهای انصار الله عقب نشینی را آغاز کردند که اوج ان طی یک هفته اخیر با عقب نشینی سبی در استان های تعز و اب و عقب نشینی تقریبا کامل از استان های عدن، ابین و شبوه همراه بوده است. ضمن این که نبرد در استان لحج نیز نگران کننده گزارش می شود!
بندر «بلحاف» در روز سه شنبه شاهد ترخیص کشتی های نظامی آل سعود بود و نیروهای وابسته به شیوخ مرتجع خلیج فارس در عرض 5 روز توانستند استان سبوه را تصرف کنند.
در آخرین مورد، منابع خبری روز گذشته از سقوط کامل استان شبوه خبر دادند. شبکه بی بی سی از ورود کشتی های ویژه حامل اسلحه و جنگجوی شورشی در بندر «بلحاف» واقع در جنوب استان «شبوه» خبر داد. گفته می شود در این کشتی ها، 1500 شبه نظامی شورشی حامی عبد ربه منصور هادی رئیس مخلوع یمن حضور داشتند که بعد از آموزش حرفه ای در خاک آل سعود، به این استان اعزام شدند. با ورود این نیروها که به موشک های زمین به زمین پیشرفته مجهز بودند، روند این استان کاملا دگرگون شد و نهایتا بعد از حدود 5 روز نبرد، منابع خبری دیروز از سیطره حامیان منصور هادی بر این استان خبر دادند.
نقشه کامل استان شبوه
در این نقشه، بندر بلحاف و شهر عتق (مرکز استان) مشخص شده اند.
در همین زمینه، ستاد فرماندهی ارتش حامی رئیس جمهور مخلوع که عنوان «ارتش وطنی» را یدک می کشد، روز شنبه با صدور بیانیه ای از سیطره کامل بر استان شبوه خبر داد و حتی یکی از فرماندهان عالی رتبه این ارتش از اسارت بیش از صد نفر و کشته شدن صدها تن از نظامیان وابسته به انصار الله خبر داد!
روزنامه الریاض در عکسی مشکوک، مدعی شد تصویر بالا به شهر عتق در استان شبوه تعلق دارد.
تعدادی از افراد که ظاهرا پوشش شهروند عادی را اختیار کرده اند، پرچم های انصار الله را به آتش می کشند.
مشخص نیست در مرام وهابی های ریاض، آتش زدن عبارت «الله اکبر» - که در بالای پرچم های انصار الله نقش می بندد - چگونه قابل توجیه است؟
با این حال، خبرگزاری فرانس پرس به نقل از فرماندهان میدانی شبه نظامیان وابسته به عربستان در این استان، مدعی شد نیروهای انصار الله از روز جمعه عصر تصمیم به عقب نشینی گرفتند و تقریبا از جمعه عصر تا شنبه ظهر، نیروهای انصار الله به صورت گسترده در حال عقب نشینی بودند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از فرماندهان نظامی وابسته به حوثی ها از توافق برای خروج از این استان خبر داد: «نیروهای قبائلی استان به ما ضمانت دادند که اجازه حضور به القاعده را در این استان نخواهند داد.» هم چنین برخی خبرگزاری ها از حضور پراکنده نیروهای انصار الله در اطراف شهرهای عتق (مرکز استان) و شهر «عسیلان» در شمال غرب استان (نزدیک به استان بیضا) خبر می دهند.
پرچم حراک جنوبی بر بالای ساختمان اداری ارتش یمن در شهر عتق
«سالم العولقی» از فعالین سیاسی و حقوقی استان نیز در گفت و گو با شبکه راشیا تودی مدعی شد نیروهای انصار الله بعد از مشاهده پیشروی های ارتش وطنی و شبه نظامیان وابسته به آل سعود، در یک حرکت توافقی از استان عقب نشینی کرده و اداره مناطق مرکزی و شمالی استان را به جنبش جدایی طلب «الحراک الجنوبی» سپردند. پیش از این برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که انصار الله در صورت عدم پیشروی جنگی در جنوب، می تواند با دمیدن بر اختلافات میان جنبش حراک الجنوبی و حامیان منصور هادی، طرح عربستان برای تشکیل دولت موقت به مرکزیت عدن را ناکام بگذارد.
نیروهای نظامی سازمان موسوم به «ارتش وطنی» (نظامیان فراری حامی رئیس جمهور مخلوع یمن) در حال حولان در خیابان های شهرهای مختلف استان شبوه
یکی از شیوخ قبائل «عوالق» در استان شبوه نیز در گفت و گو با الجزیره اعلام کرد ائتلاف قبائل عوالق این استان، بیش از 3هزار نیروی مسلح را در اختیار دارد و حداقل 200 نیروی نظامی کلاسیک ارتش یمن نیز با بازگشت به قبائل خود در این استان، ساختار فرماندهی این نیروها را تشکیل می دهند. او در این گفت و گو تأکید کرد این نیروها، امنیت استان را تأمین خواهند کرد تا در خلال درگیری انصار الله و حامیان رئیس مخلوع، آسیب جدی متوجه شهروندان نشود.
همزمان با سقوط استان شبوه، تصاویر متعددی از ناامنی و دزدی در این شهر منتشر شد.
با این حال، نیروهای قبیله ای این استان اعلام کردند با مشارکت بیش از 3هزار نیروی مسلح، امنیت استان را بار دیگر تأمین می کنند.
در همین حال، سازمان موسوم به ارتش وطنی نیز اعلام کرد یک گردان از نیروهای خود در استان «ابین» را به سمت شبوه اعزام کرده است تا «امنیت کامل را در همه نقاط استان تثبیت کنند.» سردار سرتیپ «فرج حسین العتیقی» که فرماندهی این عملیات را بر عهده دارد در گفت و گو با «شبوه پرس» تأکید کرد: «به نیروهای ما تفهیم شده است که حداکثر همکاری و همراهی ممکن را با نیروهای قبیله ای و برادران حراک جنوبی داشته باشند. ضمن این که ما ابتدائا با نظامیان انصار الله وارد درگیری نخواهیم شد. نیروهای آنان مختارند یا به صورت مسالمت آمیز استان را ترک کرده و به سمت بیضا حرکت کنند؛ یا این که سلاح خود را تحویل داده و به عنوان شهروند معمولی در استان حضور داشته باشند.»
پیش از این، استفاده از تانک در جنک داخلی یمن در انحصار نیروهای ارتش ملی یمن و نظامیان جنبش انصار الله بود؛ اما با حمایت های ویژه عربستان و به خصوص امارات - در زمینه ارسال تانک به جبهه های نبرد - هم اکنون حامیان منصور هادی نیز از تانک در نبرد علیه حوثی ها استفاده می کنند.
اسکای نیوز (وابسته به شیوخ امارات) نیز در گزارش های متنوعی از سیطره بر این استان به عنوان یک «حماسه» یاد می کنند. به عقیده تحلیلگران نزدیک به ابوظبی، استان شبوه اهمیت استراتژیک بالایی داشت. زیرا سیطره بر این استان می تواند پلی بین استان های غربی (مانند تعز و حتی عدن) با استان های شرقی (مانند حضرموت) محسوب گردد. به صورت سنتی، تسلط جنبش انصار الله بر استان های شرقی یمن در حداقل ممکن قرار دارد و متأسفانه سازمان تروریستی القاعده و گروه های قبیله ای وابسته به شیوخ مرتجع خلیج فارس نفوذ بالایی در استان های شرقی یمن دارند.
گردان های وابسته به سازمان موسوم به جیش الوطنی اعزامی از ابین به شبوه برای تثبیت سیطره منصور هادی بر استان
علاوه بر این بزرگ ترین منابع نفتی و گازی یمن در این استان قرار دارد و آل سعود و همپیمان های خلیجی آن می توانند از هم اکنون هزینه مالی حمله به ملت انقلابی یمن را از طریق سیطره بر منابع نفتی و گازی جبران کنند! ضمن این که در صورت ورود به مذاکرات سیاسی، سیطره بر منابع اقتصادی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند به امتیازگیری طرفین میز کمک کند. هم اکنون گفته می شود میادین نفتی جنوب شبوه از قابلیت تولید روزانه 50هزار بشکه نفت برخوردارند.
نمونه ای از اسلحه ها و موشک های زمین به زمین پیشرفته ای که آل سعود در اختیار مخالفان انصار الله قرار داد.
ارسال این اسلحه های پیشرفته و سنگین، معادلات نظامی در استان های جنوبی را تغییر داد.
در هر صورت به نظر می رسد مقامات ریاض و ابوظبی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با سیطره بر استان های ثروتمند جنوبی، با دست پر در مذاکرات یمن حاضر شوند. به عنوان نمونه، «سردار عوض محمد بن فرید» از فرماندهان ارتش حامی منصور هادی که فرماندهی عملیات اشغال استان شبوه را بر عهده داشت، در گت و گو با «الرأی پرس» گفت: «همه ما اتفاق نظر داریم که مشکل کنونی در یمن، از طریق نظامی حل نخواهد شد. یگانه راه برون رفت از بحران کنونی، مذاکره سیاسی برای تأسیس یک نظام حکومتی عادلانه است. برادران ما در انصار الله استان شبوه نیز بر این عقیده با ما مشترک بودند. اما مشکل این جاست که تصمیم گیران اصلی در صنعا و صعده، می خواهند با تفوق نظامی کامل همه امتیازات را پیش از مذاکره سیاسی در سبد خود قرار دهند!»
سردار عوض محمد بن فرید
فرمانده نیروهای حامی منصور هادی در عملیات اشغال استان شبوه
عوض محمد بن فرید از فرماندهان عالی رتبه ارتش ملی یمن در استان شبوه بود که با تمرد از ارتش، به مخالفان حوثی ها پیوست و جزء پایه گذاران سازمان موسوم به ارتش وطنی (نظامیان فراری حامی رئیس مخلوع بمن) محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی فردا در دور جدید فعالیت خود قصد دارد اخبار یمن را به صورت مستقل و اختصاصی تحت پوشش دقیق خود قرار دهد در این زمینه، نخستین سایت داخلی که خبر سقوط مرکز استان ابین را کار کرد، پایگاه خبری فردانیوز بود. ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی صحیح و سریع بر هر امر دیگری تقدم دارد؛ هر جند منابع خبری بسیار محدود باشد. عربستان سعودی طی یک ماه اخیر اکثر زیرساخت های اطلاع رسانی جنبش انصار الله را هدف بمباران شدید خود قرار داده است و در نتیجه منابع خبری نزدیک به انصار الله، حضور بسیار کم رنگی دارند. با این حال، می توان از لابلای اخبار متنوع، اطلاعات دقیق در مورد جبهه های نبرد در جنگ داخلی یمن گردآوری کرد.
تصاویر بیش تر:
نمونه ای از اسلحه های فوق پیشرفته که بعد از سقوط پادگان العند، به دست نیروهای حامی منصور هادی افتاد.
نمونه ای از تانگ هایی که امارات و عربستان برای حامیان منصور هادی ارسال کرده اند.
امارات با حضور گسترده زرهی و نفربر، توانست معادلات را در چبهه جنوب یمن تغییر دهد
نظامیان متمرد و فراری از ارتش مرکزی با تشکیل «ارتش وطنی» در حمایت از رئیس جمهور مخلوع یمن، به سرعت آموزش جوانان جنوبی مخالف حوثی ها را کلید زدند و عربستان پشتیبانی نظامی، لجستیکی و آموزشی آنان را بر عهده گرفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها