شوراها تا به حال خیلی قدرتمند نبوده‌اند/انتخابات شوراها تاثیر مثبت بر انتخابات ریاست جمهوری داشت

کد خبر: 272993

در پارلمان های محلی که شوراها هستند هم باید قانون گذاری در سطح محلی انجام شود و مسلما هر چه تعداد اعضای این نهاد بیشتر باشد، استفاده بیشتر از نظرات کارشناسی و نمایندگان مردم خواهد بود. ما برای شورایی کار کردن باید فرهنگ سازی کنیم و زمانی که این فرهنگ نهادینه شود افزایش تعداد منجر به تنش و درگیری های درونی نخواهد شد.

شوراها تا به حال خیلی قدرتمند نبوده‌اند/انتخابات شوراها تاثیر مثبت بر انتخابات ریاست جمهوری داشت
سرویس سیاسی«فردا»: شوراهای اسلامی شهر و روستا چهارمین دوره انتخابات خود را پشت سر گذاشت و اعضای جدید مشخص شدند. این دوره از انتخابات واجد دو مورد جدید بود یکی تجمیع و برگزاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و دوم افزایش تعداد اعضای شوراها در برخی مراکز مثل تهران که از 15 نفر به 31 نفر رسید. در خصوص انتخابات شوراها گفتگویی انجام داده ایم با امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی. خجسته معتقد است که تجربه تجمیع و افزایش تعداد اعضا موفق بوده است.

آقای خجسته در خصوص همزمانی انتخاباتی ریاست جمهوری و شوراها نظرات موافق و مخالفی وجود داشت. ارزیابی شما به عنوان رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از این انتخابات چیست؟ آیا تجربه موفقی بود؟

بحث تجمیع انتخابات خوب بود و باید بعد از این هم بهتر مدیریت شود. اول اینکه تجمیع انتخابات باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات شد. چون در شوراها رقابت های قومی و طایفه ای هم وجود دارد و این خود باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات می شود. نکته دوم اینکه چون سال اول بود هم محاسن داشت و هم معایب. ما در کمسیون شوراها داریم آسیب شناسی می کنیم تا مواردی که جزو معایب است را بتوانیم بر طرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. قطعا ضعف هایی داشته ایم. بخصوص در بحث اجرا. به نظر من باید بحث اجرای انتخابات شوراها را مستقل می کردیم از انتخابات ریاست جمهوری. گزارش هایی در این خصوص به ما رسیده که البته در آینده سعی می کنیم برطرف کنیم.

یعنی انتخابات همزمان باشد ولی توسط گروه های اجرایی متفاوت؟

اجرا بر اساس راهکارهای خاص خودش باید تعریف شود. انتخابات در یک جا و به صورت همزمان برگزار شود ولی با کادر اجرایی مستقل و متفاوت.

برخی و بخصوص بعضی از نامزدها گلایه مند بودند که همزمانی باعث جلب توجهات به سوی انتخابات ریاست جمهوری و غفلت از شوراها شده است. شما با چنین گزارش ها یا انتقاداتی مواجه بودید؟

در بعضی جاها این طوری بوده و این هم بر می گردد به همان نقاط ضعف و قوت که عرض کردم. اما انتخابات شوراها تاثیر مثبت بر روی انتخابات ریاست جمهوری داشت به لحاظ به میدان آوردن مردم. شوراها مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را زیاد کرد. این خیلی مهم است. نامزدهای شوراها بخصوص در جاهایی که رقابت ها طایفه ای و قومی بود سعی می کردند طرفدارانش را به پای صندوق های رای بیاورد و اینها در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت می کردند. شور و شوق خوبی در مناطق مختلف ایجاد شده بود.

بحث دیگر در خصوص انتخابات شوراها افزایش تعداد اعضای شوراها در تهران است. به نظر شما این تصمیم هم قابل دفاع است؟ برخی مخالفان مدعی هستند که افزایش تعداد باعث افزایش تنش ها در دورن شورا می شود و رسیدن به اجماع و تصمیم واحد در شوراها هم سخت تر می شود؟

افزایش تعداد اعضا به منزله مشارکت بیشتر مردم در سرنوشت خودشان است. شوراها پارلمان های محلی هستند، قوه مقننه شهری هستند. قانون گذار هستند. مگر در مجلس شورای اسلامی که تعداد 290 نفر حضور دارند، مشکل ساز شده است؟ ما داریم به نحوی برنامه ریزی می کنیم که سرنوشت مردم به دست خودشان باشد. یعنی مردمسالاری دینی به معنای واقعی اش از همین راه ها باید محقق شود. این بحث افزایش تعداد به نظر من از نقاط قوت انتخابات دوره چهارم بود. همانطور که در پارلمان ملی قانون گذاری می شود و باید تخصص های مختلف در آن حضور داشته باشند، در پارلمان های محلی که شوراها هستند هم باید قانون گذاری در سطح محلی انجام شود و مسلما هر چه تعداد اعضای این نهاد بیشتر باشد، استفاده بیشتر از نظرات کارشناسی و نمایندگان مردم خواهد بود. ما برای شورایی کار کردن باید فرهنگ سازی کنیم و زمانی که این فرهنگ نهادینه شود افزایش تعداد منجر به تنش و درگیری های درونی نخواهد شد. این فرهنگ دارد ایجاد می شود.

سه دوره شوراها را پشت سر گذاشته ایم به نظر شما کارکرد شورا و به تعبیر خودتان فرهنگ شورایی کار کردن گام های خوبی به سوی نهادینه شدن برداشته است؟

ما هنوزدر خصوص شوراها کار داریم . شوراها تا حالا خیلی جان دار و قدرتمند نبوده اند. تشکیل کمیسیون شوراها در مجلس و موفقیت این کمیسیون، تاثیر مثبتی در نهادینه شدن جایگاه شوراها داشته است. شوراها 8 اصل قانون اساسی را به خود اختصاص داده است و این به خاطر اهمیت آن است. شوراها درمتن قانون قدرتمند هستند. در قانون آمده که استانداران، فرمانداران و مدیران کل همه موظف هستند به مصوبات شورا ها احترام بگذارند و آنرا عملیاتی کنند. ما در کمیسیون شوراها تلاش می کنیم که این جایگاه را در عرصه عملی هم ایجاد کنیم. در آینده کلید شهر باید در دست شورای شهر باشد و مدیریت واحد شهری وجود داشته باشد که همان شهرداری ها هستند.اعضای شوراها هم در دوره های گذشته و بخصوص دوره سوم تلاش خودشان را کرده اند. ما بیشتر سعی می کنیم جایگاه واقعی شوراها را خوب تبیین کنیم. این کار هم علاوه بر قانون گذاری بیشتر نیاز به کار فرهنگ سازی دارد.

ترکیب شورای تهران متشکل از طیف های سیاسی مختلف هستند. به نظر شما این ترکیب مختلف چگونه باید کار کنند که به تجربه دوره اول شورای شهر تهران دچار نشوند؟

قطعا شوراها نیاز به وحدت و همکاری دارند. اصلا فرهنگ شورا یعنی همکاری و تعامل و قبول داشتن کار کارشناسی. به نظر من اعضای شوراها باید از زد و بند سیاسی پرهیز کنند، شوراها را سیاسی نکنند و اجازه ندهند که مناسبات جناحی بر کار تخصصی و مدیریتی شوراها غلبه پیدا کند. تعامل و همکاری رمز موفقیت شوراها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها