نیت خالص مسئولان به نظام اسلامی آبرو می‌دهد/ تا آبادانی فرهنگی رخ ندهد کار دیگری نمی‌توان انجام داد

کد خبر: 251266

پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) هرگاه می خواستند صبح برای تشکیلات مردمی به فعالیت بپردازند از خداوند متعال استعانت می طلبیدند و حتی بعد از اتمام کار 2 رکعت نماز شکر به جا می آوردند ، اینجاست که اهمیت کار و خدمت به مردم مشخص می شود.

نیت خالص مسئولان به نظام اسلامی آبرو می‌دهد/ تا آبادانی فرهنگی رخ ندهد کار دیگری نمی‌توان انجام داد
سرویس سیاسی«فردا»:

مرتضی طلایی ، رییس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با همراهی اعضای مجمع مشورتی کمیسیون های فرهنگی واجتماعی کلان شهرها و مراکز استان ها روز گذشته با برخی مراجع عظام تقلید و امام جمعه قم دیدار کردند.

اعضای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان های کشور در حاشیه حضور در سی و یکمین نشست مشورتی خود با مراجع عظام تقلید آیت الله العظمی "علوی گرگانی" ، آیت الله العظمی "جوادی آملی" ، آیت الله العظمی "مکارم شیرازی" و آیت الله سعیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار کردند.

شوراها تنها پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت هستند

بر اساس این گزارش در این دیدارها مرتضی طلایی ، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا با ارائه گزارشی ازروند برگزاری و مصوبات این نشست ها ، ضمن تسلیت و محکوم نمودن کشتار شیعیان در پاکستان ، گفت : در دوره سوم شوراهای اسلامی شهرها 31 اجلاس به میزبانی شهرهای مختلف برگزار شده وتا کنون 50 طرح در موضوعات مختلف دینی ، فرهنگی و اجتماعی به تصویب رسیده است . ضمن این که بانوان عضو کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی نیز تاکنون 24 جلسه برگزار و 30 طرح در حوزه بانوان تصویب کرده اند.

وی در این باره توضیح داد : این طرح ها بعد از اتمام کار کارشناسی به صحن اجلاس می آید و پس از بررسی اعضا مورد تصویب قرار گرفته ، سپس در صحن شورای استان ها مصوب و برای اجرا ابلاغ می شود.

طلایی با اشاره به اهمیت شوراها تصریح کرد : در قانون اساسی 10 اصل پیرامون شوراها داریم و نخستین فرمان حضرت امام (ره) نیز در این خصوص بوده است .ضمن اینکه شوراها تنها پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت هستند.اما متاسفانه آنگونه که انتظار می رفت در این مورد توجه نشده است.

وی در ادامه به برخی از راهبردها و سیاست های اعضای کمیسیون های اجتماعی و فرهنگی کلان شهرها و مراکز استان ها اشاره کرد و گفت : همواره در نشست ها و طرح های مصوب به مواردی از جمله حوزه دینی و مذهبی ، هویت انقلابی ، هویت ملی و مباحث اجتماعی تاکید داشته ایم .

طلایی در توضیح این موارد گفت: امروزه با توجه به تغییر شرایط ، رویکرد شهرداری ها نیز تغییر یافته و باید تلاش کنند تا از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شوند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت حفظ و انتقال فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت گفت: در حوزه هویت دینی تلاش کرده ایم تا با توسعه مباحث قرآنی توجه به موضوع سبک زندگی از نگاه قرآن کریم، توجه به مساجد ، تکایا و حسینیه ها ، تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر و توجه ویژه به بحث عفاف و حجاب و مواردی از این قبیل گام مثبتی در این زمینه برداریم.

وی ادامه داد : در بحث مربوط به توجه به مقوله هویت ملی تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا در حفظ آثار و بناهای مذهبی کشور ، پاسداشت مفاخر ملی و انقلابی کوشا باشیم.

نیت خالص مسئولان به نظام اسلامی آبرو می دهد

بر اساس این گزارش آیت الله العظمی علوی گرگانی در دیدار اعضای کمیسیون های اجتماعی و فرهنگی کلان شهرها و مراکز استان ها گفت : بخش کار شما با سازمان های دیگر بسیار متفاوت است از این رو انتظار داریم تا مسئولان در این حوزه ها آمادگی بیشتری داشته باشند زیرا شهرداری ها و شوراهای شهر که با هر قشری از مردم سر و کار دارند به مراتب کار سخت تری پیش رو دارند و نیاز به مدیریتی خاص دارند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کارها باید برای رضای خدا و آسایش مردم انجام شود، گفت: اگر مسؤولان با این نیت‌ کار کنند نظام اسلامی آبرومند و به الگویی برای جهانیان تبدیل می‌شود.

آیت الله علوی گرگانی با ذکر مثالی از شخصیت های دینی ما به اهمیت کار در چنین حوزه هایی اشاره کرد و ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) هرگاه می خواستند صبح برای تشکیلات مردمی به فعالیت بپردازند از خداوند متعال استعانت می طلبیدند و حتی بعد از اتمام کار 2 رکعت نماز شکر به جا می آوردند ، اینجاست که اهمیت کار و خدمت به مردم مشخص می شود.

وی افزود : وقتی پیامبران در اداره کارهای مردمی اضطراب داشتند حال باید ببینید خود شما چه کار دشواری دارید . باید مراقب باشید غرور شما را فرا نگیرد زیرا قدرت زود انسان را فرا می گیرد و دچار مشکل خواهد کرد.

این مرجع شیعیان در ادامه قدرت را یکی از طغیان های بشری دانست و خاطر نشان کرد: باید در همه کارها از خداوند کمک بگیرید و در مشکلات زندگی نیز صبر پیشه کنید.

این که شوراها و شهرداری ها در کشور ما به سمت مسایل فرهنگی پیش می روند یک "بشارت" است

بر این اساس آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز پس از استماع گزارش مرتضی طلایی گفت : مشخص است که دردها و مشکلات را تشخیص داده اید و در فکر درمان و چاره جویی هستید .

وی همچنین در توضیح هدف از بعثت گفت : باید ببینیم 124 هزار پیغمبر اهدافشان چه بوده و چه رابطه ای بین اهداف آنان و فعایلت های ما وجود دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به 10 هدف اشاره شده در قرآن برای بعثت انبیا تصریح کرد : پیغمبر آمد تا مردم را از گمراهی آشکار نجات دهد آن هم به وسیله آموزش و پرورش .

وی از آموزش و پرورش به عنوان دو هدف اصلی پیامبر یاد کرد و اظهار داشت : هدف سوم از بعثت قیام به قسط است یعنی مردم باید آن گونه تربیت شوند که خودشان مجری عدالت باشند نه توسط دستگاه ها و روش های مختلف عدالت را اجرا کنند.

به گفته این مرجع عالم تشیع ، اسلام از محیطی برخاست که نه فکر ، نه علم ، نه دانش و نه فرهنگی وجود داشت . ولی این معجزه است که بیشترین اهمیت به این موضوعات داده شده است .

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه اسلام را یک آیین فرهنگی خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم اسلام را تقویت کنیم باید پایه های فرهنگ را محکم کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه شوراها و شهرداری ها در کشور ما به سمت مسایل فرهنگی پیش می روند یک بشارت است زیرا تاکنون گمان می رفت که شهرداری ها باید تنها به آبادانی فکر کنند این درحالی است که اکنون تا آبادانی فرهنگی رخ ندهد کار دیگری نمی توان انجام داد .

این استاد اخلاق با تاکید بر توجه به مسایل جوانان اظهار داشت : اسلام و مکتب اهل بیت در دنیا به سرعت پیش می رود و نمونه حکومت شیعی را در اینجا ، عراق ، لبنان می بینیم و در سوریه هم دشمنان شکست خواهند خورد و مردم در دامن اسلام و اهل بیت خواهند بود .

وی در ادامه با بیان این که شوراها و شهرداری ها باید با امیدواری پیش بروند زیرا خدا وند با ماست ، تصریح کرد : فرهنگ اسلام غنی ، پیروز و مسلط است و می توانیم توطئه های دشمن را با حرکات غنی فرهنگی خنثی کنیم.

ایشان در پایان ضمن محکوم کردن کشتار شیعه های پاکستان این واقعه را به همگان دتسلیت گفته و اعلام کرد : حوزه علمیه در روز شنبه تعطیل است.

اگر روح دیانت و اخلاق اسلامی حاکم شود معضلات بسیاری حل می شود

این گزارش می افزاید ، در ادامه دیدارهای پنجشنبه اعضای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها ومراکز استان های کشور ، آیت الله سعیدی ، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با شنیدن گزارش عملکرد این اجلاس ها گفت : کارهای بسیار خوب و امید بخشی در زمینه مسایل فرهنگی و اجتماع در کلانشهرها و مراکز استان ها انجام شده است . این اقدامات وقتی از طریق شما به مردم منتقل می شوند آنها خوشحال می شوند زیرا حس می کنند که مسئولانشان در اموراتشان وارد شده اند.

وی به حجم بالای اقدامات شهرداری ها و شوراهای شهر اشاره کرد و آن را غیرقابل قیاس با دیگر کارهای انجام شده در دوره ستم شاهی دانست و گفت: علی رغم کارهای بسیار زیادی که انجام شده هنوز کارهای انجام نشده ای هم وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

سعیدی ادامه داد : گاهی مواقع انسان ها که در جایی مشغول کارند شروع خوبی دارند و با طرح های بسیار خوبی وارد می شوند اما برخی مشکلات حرف های نسنجیده ، کلمات بی حساب و کتاب و قلم های بی مسئولیت سایه شوم خود را روی این برنامه ها می اندازد و اراده انسانی را سست می کند که باید در این مورد دقت لازم را داشته باشید.

وی کار در شهرداری ها و مراکز فرهنگی را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: باید به وحی و سنت های الهی توجه کنید.همچنین مسایل فرهنگی از مهمترین وظایف و رسالت های شهرداری ها ست.

به گفته امام جمعه قم اگر کار فرهنگی در اولویت قرار گیرد و مسئولان بالادستی این را لمس کنندو روح دیانت و اخلاق اسلامی حاکم شود معضلات بسیاری حل می شود.زیرا حاکم نبودن روح دیانت و اخلاق اسلامی دلیل بسیاری از فسادهاست .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها