به یاد دکتر حبیبی

کد خبر: 245257

امیرحسین تابع جماعت: خبر تاسف‌بار درگذشت دكتر حسن حبيبي، غم و افسوسي سخت بر دل همه دوستان و ياران انقلاب گذاشت. دكتر حبيبي بدون هيچ نظر و چشمداشتي به قدرت - آنچه كه اين روزها زياد مي‌بينيم - صادقانه به نظام، مردم و كشور خدمت کرد و در جايگاه‌هاي مهم و موثري كه مسئوليت داشت، بدون كمترين حاشيه و جنجال به پيشرفت كشور و رفاه مردم مي‌انديشيد و نمونه بارز خادمي بي‌ادعا بود. سه دوره متوالي معاونت اول رئيس‌جمهور، چند دوره وزارت، عضويت در شوراي نگهبان، نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام و ... زمان زيادي است و براي برخي، فرصتي تا بتوانند اندوخته‌اي مالي براي خود فراهم كنند، اما اين مرد پاك با وجود آنكه اين مناصب، قدرت اجرايي ويژه‌اي به صاحب آن مي‌دهد، از رانت‌هاي رايج استفاده نكرد، مدح و ثنا نگفت، نظريه و فلسفه نبافت، سياست بازي نكرد و بيش از آنكه حرف بزند، عمل كرد و كارآمد بود. مرحوم دكتر حبيبي، چهره ماندگار و يكي از شخصيت‌هاي علمي ايران نيز بود، جامعه علمي و دانشگاهي کشور بيشتر و بهتر با زواياي شخصيت علمي اين دانشمند فقيد آشناست، ايشان داراي مدرك دکتراي جامعه‌شناسي و حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه و از جمله معدود حقوقداناني بود که پس از انقلاب اسلامي، پيش‌نويس متن قانون اساسي را تهيه کرد. عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رياست بر فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، رياست هيات امناي فرهنگستان‌هاي كشور و نيز عضويت در ديوان دائمي داوري (لاهه) گواهي بر دانش و سطح بالاي علمي و تخصصي مرحوم دكتر حبيبي است.

عشق به ايران، يكي ديگر از ابعاد شخصيتي دكتر حسن حبيبي بود، وي بنياد ملي ايران‌شناسي را با هدف سازماندهي پژوهش‌هاي علمي در خصوص ايران و بالا بردن سطح آگاهي مردم از پيشينه تاريخي كشور تاسيس كرد و تا پايان عمر رياست آن را برعهده داشت، اقدامي در خور تحسين و شايسته براي مديري فرهيخته پس از پايان دوران مسئوليت در رده نخست اجرايي كشور. نكته بارز ديگر در شخصيت مرحوم دكتر حبيبي، اخلاق مداري او بود، وي را مي‌توان نمونه بارز اعتدال، سعه صدر و انتقاد پذيري توصيف كرد. سالهاي سال مجله گل آقا به عنوان مهم‌ترين و پرمخاطب‌ترين مجله طنز كشور، دكتر حبيبي را پاي ثابت كاريكاتورهاي خود كرده بود و نقدهاي مختلف و شايد در برخي موارد غير‌منطقي و نادرستي را به شخص ايشان و دولت وقت وارد مي‌كرد، اما او با تحمل مثال زدني با آنها مواجه مي‌شد.

در يك كلام دكتر حسن حبيبي را مي‌توان نماد اخلاق و كارآمدي در بين مديران نظام جمهوري اسلامي دانست؛ دو ‌ويژگي مهم و موثري كه نياز و ضرورت امروز و فرداي كشور ماست و بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

اين دو ويژگي يعني اخلاق مداري و كارآمدي را بايد دو شاخص و معيار مهم در انتخاب مديران ارشد كشور و بالاخص در انتخابات آتي براي مديريت اجرايي بعدي نيز به حساب آورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها