ماجرای برگزاری جشن مختلط در دانشگاه بجنورد

کد خبر: 896503

برگزاری جشنی مختلط توسط تشکل انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد٬ چهره علمی و اخلاقی حاکم بر دانشگاه‌ها را مکدر کرده و واکنش‌های فراوانی را در میان چهره‌های علمی و فرهنگی استان در پی د. اشته است.

ماجرای برگزاری جشن مختلط در دانشگاه بجنورد

خبرگزاری تسنیم: اتفاقی کم نظیر، اما نه چندان دور از انتظار از یکی از تشکل‌های دانشجویی خراسان شمالی که از آن به عنوان انجمن اسلامی یاد می‌شود، مانند بمبی فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی استان را فراگرفت. جشن مختلطی که مرز‌های بی حیایی و عفت را جابه‌جا کرد.

نقش دانشجو ذیل تشکل در دانشگاه‌ها، از اول انقلاب تاکنون نقشی تاثیرگذار و بسیار با اهمیت بوده است به نحوی که مردم همواره از دانشجویان به عنوان پرچم‌داران و رهبران عدالت خواهی و آرمان خواهی در تمامی لحظات انقلاب یاد می‌کنند.

امروز نیز با توجه به مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه، نقش دانشجویان به خوبی حس و قابل درک است، اما متاسفانه وجود برخی افراد بی‌تفاوت و کم توجه به مشکلات و معضلات جامعه و مردم در برخی تشکلات باعث شده تا برخی از گروه‌های دانشجویی تبدیل به محلی برای به بار آوردن افتصاح و بی بندوباری عده‌ای مرفه بی درد شوند.

جشن تولد دانشجویی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد که به صورت مختلط در دانشکده هنر دانشگاه برگزار شد، نمونه‌ای از این رفتارهاست که باعث شده تا نگاه‌ها نسبت به این قشر میدان دار عرصه‌های مختلف٬ نگاهی ناامیدانه باشد.

انجام چنین جشن‌هایی که تماماً با قوانین و مقررات دانشجویی و دانشگاهی مغایرت دارد، در زمانی که مردم با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند فریاد‌های دانشجویان هستند٬ نشان از بی تفاوتی، خلا آرمانی و عدم همدردی این تشکل دانشجویی با مردم درد کشیده و محروم است. اما هستند دیگر تشکلات دانشجویی که ذوب در خدمت به مردم و محرومیت زدایی هستند و شعارشان را در عملشان خلاصه کرده و بی ادعا وقت خود را صرف حل مشکلات و معضلات مردم و مرحرومان کرده‌اند.

این حرکت دور از اخلاق و دور از شان تشکل انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد، باعث شده تا اظهار نظر‌ها و واکنش‌های زیادی در استان نسبت به آن گرفته شود که در راس آن‌ها می‌توان از استعفای نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی از عضویت هیئت امنایی دانشگاه بجنورد یاد کرد. در ادامه اظهارنظر برخی مدیران دانشگاه‌ها، حوزه و دانشجویان فعال اجتماعی را مرور خواهیم کرد.

دانشگاه محل اختلاط دختر و پسر در یک جشن نیست

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در این زمینه اظهار داشت: خیلی سخت است انسان بشنود در دانشگاه‌ها که مرکز تولید علم، پژوهش و اخلاق است، کار‌های حاشیه‌ای که اصل دانشگاه را زیر سئوال می‌برد٬ انجام گیرد.

وی خطاب به مسئولان دانشگاه‌های استان افزود: به هیچ عنوان اجازه ندهید که دانشگاه از هدف اصلی خود به حاشیه رفته و چهره دانشگاه زیر سئوال برود.

یعقوبی ضمن ابراز ناراحتی از برگزاری جشن مختلط تشکل انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد با بیان اینکه دانشگاه جای گناه نیست تصریح کرد: دانشگاه جای اختلاط دختر و پسر در یک جشن نبوده و نیست بلکه مکانی برای تولید علم و تربیت انسان‌های خدمت گذار به مردم برای جامعه است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: اتفاقاتی نظیر جشنی که اخیرا در یکی از دانشگاه‌های بجنورد برگزار شد٬ اعتماد خانواده‌ها به دانشگاه را زیر سئوال می‌برد که این ابتدای بروز فاجعه می‌باشد.

وی در پایان با بیان اینکه بنده حاضر نیستم جز هیئت امنای دانشگاهی باشم که هنجار شکنی می‌کند افزود: از تریبون نماز جمعه استعفای خود را از هیئت امنایی دانشگاهی که دچار این ساختارشکنی شده است اعلام می‌کنم.

جشن مختلط زیبنده دانشگاه نیست؛ مدیریت بر تشکل‌ها باید دقیق‌تر باشد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: مدیریت بر فضای دانشگاه‌ها و بالاخص تشکل‌های دانشجویی باید جدی‌تر پیگیری شود.

رجبعلی وثوقی مطلق فضای دانشگاه را فضای علمی و اخلاقی توصیف کرد و اظهار داشت: هر حرکتی که شأن و منزلت دانشگاه را به حاشیه می‌برد مطلقا غیرقابل توجیه بوده و نباید اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه این جشن مختلط زیبنده دانشگاه نیست افزود: فضای حساس و تاثیر گذار دانشگاه مستلزم مدیریت دقیق و توجه بسیار زیاد است، هر حرکتی از ناحیه برخی دانشجویان باید توسط مسئولان دانشگاه‌ها مدیریت شود.

وثوقی با تاکید بر اینکه تشکل‌های دانشجویی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تصریح کرد: افرادی که وارد این تشکل‌ها می‌شوند باید از صلاحیت اخلاقی، دینی و انقلابی برخوردار بوده و در برابر تعهداتی که در بدو ورود به این تشکل‌ها می‌دهند پایبند باشند، خروجی مدیریت غلط بر این تشکل‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که زیبنده دانشگاه نیست.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بجنورد در پایان خاطر نشان کرد: در ترکیب افراد عضو در این تشکل دانشجویی که مسبب این جشن بودند باید بازنگری انجام شود.

بی بندوباری‌ها امنیت علمی، پژوهشی و آموزشی را زیر سئوال می‌برد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد افشین فر از فعالان حوزه و فرهنگی استان٬ با تاکید بر اینکه بی بندوباری‌ها امنیت علمی و آموزشی دانشگاه را به خطر می‌اندازد اظهار داشت: وقتی فضای دانشگاه دچار اعمال لغو، بیهوده و بی ارزش می‌شود، جنبه کسب علم و پژوهش در آن کم می‌شود.

دبیر قرارگاه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به این که هدف از شعار دانشگاه محل تحصیل علم است یک شعار بیهوده و ظاهری نیست افزود: مباحث علمی و پژوهشی با فعالیت‌های لغو و بیهوده رابطه عکس دارند، به نحوی که هرکجا رفتار‌های بی‌بندوبارانه و بیهوده افزایش پیدا کند در مقابل مسائل علمی و آموزشی کاهش پیدا می‌کند

افشین فرد تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای با بازی سیاسی٬ خود را در ظاهر حامی جوانان اعلام می‌کنند که نتیجه آن می‌شود جشنی که شان و منزلت دانشگاه را به حاشیه می‌برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در سطح دنیا و در لیبرال‌ترین دانشگاه‌های دنیا توجه به مادیات و نهی مدیران دانشگاه‌ها از این برنامه‌ها نشان می‌دهد که این مسائل بسیار حائز اهمیت است. نباید مسائل اخلاقی و امنیت اجتماعی دانشجویان برای خانواده‌ها تبدیل به معضل شود.

با عاملان اتفاقات دانشگاه بجنورد برخورد می‌شود

احمد محقر رئیس دانشگاه بجنورد در رابطه با استعفای نماینده، ولی فقیه از هیئت امنایی این دانشگاه اظهارداشت: از نماینده، ولی فقیه درخواست جلسه‌ای داشته‌ایم تا توضیحات کامل در خصوص اتفاقات اخیر دانشگاه بجنورد خدمت ایشان ارائه شود.

وی در ادامه افزود: نحوه برخورد با عاملان این جریان، متعاقبا از طریق روابط عمومی دانشگاه بجنورد اعلام می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها