چگونه از پایان نامه خود به یک مقاله استخراج کنیم؟

کد خبر: 795076

در بسیاری موارد، انتشار پایان نامه یکی از ملزومات پایان دوره آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. انتشار یافته‌های پژوهشی یکی از روش‌های بسیار مهم‌ برای به اشتراک گذاشتن داده‌های پژوهشی با جوامع علمی است. با این حال ساختار یک پایان‌نامه با یک مقاله پژوهشی متفاوت است.

چگونه  از پایان نامه خود به یک مقاله استخراج کنیم؟

سرویس اجتماعی فردا: در بسیاری موارد، انتشار پایان نامه یکی از ملزومات پایان دوره آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. انتشار یافته‌های پژوهشی یکی از روش‌های بسیار مهم‌ برای به اشتراک گذاشتن داده‌های پژوهشی با جوامع علمی است. با این حال ساختار یک پایان‌نامه با یک مقاله پژوهشی متفاوت است.

پایان‌نامه خوب مستلزم مطالعات دقیق فراوان است. غالب اوقات الزامات و مقررات نحوه نوشتن پایان‌نامه/رساله توسط دانشگاه به شما دیکته می‌شود. با این حال، در هر پایان‌نامه‌ای پاسخ دادن به یک سوال پژوهشی نیاز به یک رویکرد متدولوژیک دارد. تعریف واژه «پایان‌نامه» و «رساله» بستگی به مکانی دارد که شما در آن حضور دارید. در اروپا، پایان‌نامه معمولا مربوط به دوران دکتری تخصصی (PhD) است و توصیف‌گر یک پژوهش‌ اصیل است، در حالی که رساله معمولا بخشی از یک برنامه تحصیلات تکمیلی و معمولا برای مدرک کارشناسی ارشد است. در ایالات متحده آمریکا، پایان‌نامه مربوط به مدرک کارشناسی ارشد است، در حالی که رساله به عنوان بخشی از برنامه دکتری تخصصی (PhD) نوشته می‌شود. در هر دو حالت، هر دو این سندها نیازمند یک رویکرد متمرکز برای ایجاد درک روشنی از زمینه تحقیقاتی انتخابی شما هستند.

به طور کلی یک مولف برای نوشتن پایان ‌نامه باید بخش‌های چکیده، روش‌شناسی، و نتایج را در پایان‌نامه خود بگنجاند. چکیده خلاصه‌ای مختصر و مفید از مسائل تحقیق، روش‌ّ‌ها و یافته‌های کلیدی آن است و معمولا کمتر از 300 کلمه است. بخش روش‌شناسی باید آنچنان با جزئیات نوشته شود که پژوهشگر دیگری در رشته شما نیز بتواند یافته‌های شما را با توجه به داده‌ّهای اولیه بازتولید کند. بخش روش‌شناسی بایستی مواردی از جمله طراحی پژوهش، اندازه نمونه، مواد و تجهیزات استفاده شده، تکنیک‌های جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را تشریح کند. بخش نتایج و بحث باید یافته‌های کلیدی پژوهش و اهمیت آنها را تشریح کند. همچنین شما باید نوآوری یافته‌های خود را نیز شرح دهید.

تبدیل پایان نامه به مقاله

با این حال که پایان‌نامه و مقاله بخش‌های مشابهی دارند، اما شما نمی‌توانید پایان‌نامه خود را به عنوان یک مقاله پژوهشی منتشر کنید. تبدیل پایان‌نامه به مقاله ژورنالی مراحل زیادی دارد. بسیار مهم است که بدانید یک مقاله بسیار کوتاه‌تر از یک پایان‌نامه است. هر چند که تبدیل پایان‌نامه به رساله یک فرآیند ساده کُپی و پِیست نیست، اما شما باید از داده‌های پایان‌نامه خود به عنوان نقطه شروعی برای نوشتن مقاله خود استفاده کنید.

تفاوت‌های بسیاری بین یک پایان‌نامه و یک مقاله پژوهشی وجود دارد:

  1. چکیده مقاله معمولا کوتاه‌تر از چکیده پایان‌نامه است.
  2. مقدمه یک پایان‌نامه با هدف نشان دادن آشنایی شما با ادبیات تحقیق حوزه مورد مطالعه آماده می‌شود. در یک مقاله پژوهشی، مقدمه نسبتا کوتاه‌تر است و فرض بر آن است که مخاطبان هدف شما با پیش‌زمینه‌های لازم برای درک پژوهش شما آشنایی دارند. در نتیجه مقدمه مقاله شما بیشتر بر زمینه‌سازی برای داده‌ها و نتایج پژوهش و ارائه آن‌ها تمرکز خواهد کرد.
  3. بخش نتایج در یک پایان‌نامه تمام نتایج را در بر خواهد داشت. در یک مقاله، این حجم از جزئیات، زائد محسوب می‌شود. داده‌های این بخش تنها باید شامل مواردی باشد که برای پشتیبانی از مسائل و فرضیات پژوهش مورد نیاز است. در غالب اوقات، نتایج یک پایان‌نامه می‌تواند نتایج دو یا سه مقاله مجزا را تشکیل دهد.
  4. بخش بحث در مقاله شما بسیار متمرکزتر از این بخش در پایان‌نامه باشد. چارچوب این بخش توسط نتایج ارائه شده در مقاله هدایت می‌شود. در نهایت، تنها ارجاع مقالاتی که واقعا در متن مقاله شما ذکر شده‌اند باید در بخش منابع مقاله شما فهرست شوند.

نوشتن مقاله

به عنوان یک پژوهشگر، شما باید به منظور پیشبرد کار خود و همچنین مشارکت علمی در آن زمینه پژوهشی، نتایج مطالعات خود را منتشر کنید. حال که تفاوت‌ها مشخص شدند، چگونه واقعا می‌خواهید یک مقاله بنویسید؟ شما می‌توانید با انتخاب یک مجله (ژورنال) کار خود را آغاز کنید. به فهرست منابع خود نگاه کنید. بعضی از مقالاتی که شما خوانده‌اید احتمالا در ژورنال‌هایی منتشر شده‌‌اند که قلمرو موضوعات آن ژورنال‌ها با مطالعه شما هم‌خوانی دارد.

به منظور کوتاه‌تر کردن متن پایان‌نامه، داده‌هایی که تنها به یکی از سوالات پژوهش پاسخ می‌دهند را استخراج کنید. مطالب استخراج شده اطلاعات متمرکزتری را نسبت به پایان‌نامه شما ارائه می‌دهد. نتایج را به همراه طرح مسئله، یعنی تمرکز اصلی مقاله شما، مطرح کنید. زبان نوشتاری و ساختار مناسب بسیار مهم هستند، زیرا اگر فهم مقاله شما سخت باشد، ممکن است با وجود اینکه داده‌های باارزشی دارد، رد (ریجِکت) شود. از داده‌های خود برای ارائه یک نوشته کاملا منسجم بهره بگیرید و از ارائه نتایجی که توسط داده‌های شما پشتیبانی نمی‌شوند پرهیز کنید. اطمینان حاصل کنید که عنوان مقاله با محتوای مقاله شما مطابقت داشته باشد.

یکی از الزامات علمی آن است که شما داده‌های پژوهشی خود را جهت انتفاع جامعه علمی منتشر کنید. ساختار یک مقاله جهت چاپ در یک نشریه متفاوت از ساختار یک پایان‌نامه است. در نتیجه انتشار نتایج پایان‌نامه در یک ژورنال ممکن است کار بیشتری طلب کند اما می‌تواند از شما یک پژوهشگر مؤلف بسازد.

پیشنهاد برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و ریاضی کاربردی

اگر دانشجو یا فارغ التحصیل رشته‎های ریاضی و مهندسی هستید، می توانید با عرضه کدها و برنامه های کامپیوتری حاصل از پایان نامه خود، ضمن برخورداری از فرصت های علمی و آموزشی، درآمد زایی کنید.

پایگاه علوم محاسباتی ایران - مارکت کد - با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و همکاری تعدادی از مراکز دانشگاهی در سال ۱۳۹۲ با هدف توسعه علوم محاسباتی در کشور راه اندازی شد. این سایت ضمن آموزش برنامه‌نویسی بهینه و پردازش موازی، به عرضه کدها و برنامه‌های کامپیوتری حاصل از پایان نامه‌های ارشد و دکتری در رشته‌های مهندسی و ریاضی کاربردی می‌پردازد.

پایگاه علوم محاسباتی ایران، مرجع پایان نامه ارشد و دکتری است و ضمن حمایت از پایان نامه‌ها به دانشجویان رشته‌های مهندسی کمک می‌کند تا با موضوعات کار شده در رشته خود آشنا شوند و از انجام تحقیقات تکراری جلوگیری نمایند و همچنین امکان اخذ پایان‌نامه برای دانشجویان گرامی فراهم آورده است. در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان می‌توانند محصولات دانشی خود را برای عرضه و فروش در marketcode قرار داده و در منافع حاصله شریک شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها