کپی کاری ناشیانه دولت با سود ۱۸درصد/ جزییات طرح کارت اعتباری با پشتوانه یارانه سرپرست خانوار

کد خبر: 679861

دولت حسن روحانی که پیشتر طرح کارانه و افزایش یارانه‌ها را با کیفیتی پایین‌تر کپی‌برداری کرده بود، این بار هم طرح ضمانت وام یا حساب یارانه را نیز با کیفیتی به مراتب پایین کپی‌برداری کرده است.

کپی کاری ناشیانه دولت با سود ۱۸درصد/ جزییات طرح کارت اعتباری با پشتوانه یارانه سرپرست خانوار
کپی کاری دولت
سرویس اجتماعی فردا: یک زمان ایده اشتباه است و اجرا هر چقدر هم که خوب باشد با آن ایده اشتباه راه به جایی نخواهد برد، اما یک زمان هم هست که ایده درست است، ولی به درستی اجرا نمی‌شود. در چنین حالتی هیچ ایرادی به ایده مطرح شده وارد نیست بلکه باید نگران افرادی باشیم که توانایی اجرای یک ایده خوب را ندارند. طرح قالیباف برای پرداخت وام به پشتوانه یارانه، که به صورت عجیبی توسط دولت کپی شده است میتواند در دسته دوم جا بگیرد. ایده، ایده بسیار خوبی بود، ولی به این شکل اجرا شدن آن میتواند تمام زیبایی‌های این طرح را از بین ببرد. ماجرا از کجا آغاز شد؟ محمدباقر قالیباف، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از انتخابات طرح یارانه نقدی را ضمانت وام‌ها معرفی کرده و مدعی شده بود افراد فاقد شغل ۲۵۰ هزارتومان کارانه یا ۱۵۰ هزار تومان یارانه را می‌گیرند، اگر وام تا سقف ۱۵ میلیون نیاز داشتند، ما خودمان ضمانت می‌کنیم و از محل پرداخت یارانه‌ها، قسط وام‌ها را می‌دهیم.
دولت حسن روحانی که پیشتر طرح کارانه و افزایش یارانه‌ها را با کیفیتی پایین‌تر کپی‌برداری کرده بود، این بار هم طرح ضمانت وام یا حساب یارانه را نیز با کیفیتی به مراتب پایین کپی‌برداری کرده است. دریافت‌کنندگان یارانه می‌توانند با گرو گذاشتن حساب سرپرست خانوار، یک کارت اعتباری خرید کالا به‌ارزش ۵ میلیون تومان دریافت کنند. بانک مرکزی این مبلغ را در مدت پنج سال با سود ۱۸ درصد از حساب یارانه متقاضیان برداشت می‌کند! تفاوت ناچیز طرح اولیه و ثانویه! قالیباف که به کارانه ۲۵۰ هزار تومانی و یارانه ۱۵۰ هزار تومانی فکر می‌کرد، با پرداخت وام ۱۵ میلیونی، سعی در کمکی تقریبا مهم به اقشار درآمد جامعه داشت تا با یک وام تقریبا مناسب، بتوانند شرایط بهتری برای خود رقم بزنند. این ایده با تنها اندکی تغییر به یک وام ۵ میلیون تومانی خلاصه شد که نه تنها نمی‌تواند کمک مهمی به خانواده‌ها بکند بلکه قشر کم درآمد و ضعیف جامعه که یارانه برایشان بسیار حائز اهمیت است و هزار تومان هم برایشان هزار تومان است باید ۱۸ درصد سود بانکی نیز پرداخت کنند! اعلام رسمی طرح تضعیف شده هفته گذشته بود که حمیدرضا غنی آبادی، مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: متقاضیان با ضمانت قرار دادن حساب‌های یارانه‌ای می‌توانند این کارت را که مخصوص خرید کالاست دریافت کنند.
به‌گفته غنی‌آبادی بازپرداخت تسهیلات، به‌صورت خودکار از محل یارانه‌های نقدی برداشت می‌شود. از این کارت بانکی فقط می‌توان برای خرید کالا استفاده کرد و امکان برداشت پول نقد یا واریز به حساب دیگر وجود ندارد. این تسهیلات پنج ساله و نرخ سود آن ۱۸ درصد است.
آنطور که مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی گفته، بخشنامه مربوطه ۲۷ اردیبهشت ماه به شبکه بانکی ابلاغ شده و قابلیت اجرایی دارد.
گفتنی است همزمان با طرح ارائه شده از سوی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر استفاده از یارانه نقدی جهت ارائه تسهیلات بانکی، بانک مرکزی در خبری از ابلاغ طرح یاراکارت اعتباری خبر داد.
سابقه دولت در شکست خوردن در طرح هایش
دولت که سابقه شکست خورده کارت اعتباری را دارد و عملا با عدم استقبال از آن و پس از تبلیغات گسترده در سال‌های گذشته رو به رو شد؛ حالا این بار بدون رفع عیوب طرح قبلی خود، با کاهش مبلغ به پنج میلیون تومان و و قرار دادن محل بازپرداخت از محل یارانه‌ها، سعی در احیا آن دارد!
مشخص نیست که چرا با توجه رکود حاکم بر بازار، فروشندگان شرایط فروش قسطی و تسهیلاتی را ارائه می‌کنند در حالی که خریداران می‌توانند با سود کمتر و قیمت مناسب‌تر از دایره گسترده‌تر از آنچه در کارت‌های خرید کالا تعیین شده خرید کنند تا شاید بازار کمی رونق بگیرد. برنامه از شما، انکار از ما، اجرای ضعیف از ما! در سالهای اخیر و مخصوصا در زمان انتخابات ۹۶ بار‌ها شاهد بودیم که دولت بسیاری از برنامه هایی را که رقیبان و مخالفانش داشته اند ابتدا نشدنی و غیرممکن میدانسته، ولی در مدت کوتاهی همان طرح را بسیار ضعیف اجرا می‌کند. دولتی‌ها در مبارزات انتخاباتی مدعی بودند ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال که از سوی یکی از کاندیدا‌ها مطرح شده است غیرممکن است و متعاقب این سخن، در طرحی مدعی ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال شدند یا افزایش یارانه نقدی را ناممکن می‌دانستند ولی متعاقب این سخن، در طرحی مدعی بهبود یارانه نقدی و معیشت فقرا با همین بودجه هدفمندی فعلی شدند یا طرح کارانه را مسدود و عملیاتی شدن این طرح را ناممکن می‌دانستند ولی متعاقباً خود طرح مشابهی را راه‌اندازی کردند، حالا نوبت به عملیاتی کردن یکی دیگر از طرح‌های کپی‌برداری شده از سوی رقیب رسیده است.
کپی هم می کنید حداقل درست کپی کنید!
در اینکه دولت بار‌ها طرح‌های مخالفان و رقبایش را کپی کرده است هیچ شکی نیست، اما کاش حداقل به احترام کسانی که طرحشان را کپی کرده اند، حداقل طرح را به همان گونه‌ای که مطرح شده است اجرا کنند! اگر مشاوران خوبی در دولت وجود ندارند که بتوانند طرح‌های مفیدی برای بهبود وضع مردم ارائه دهند و دولت مجبور است که طرح سایر رقبا را کپی کند، حداقل در این کپی برداری انصاف را رعایت کند و طرح را همانگونه که مطرح شده اجرا کند تا حداقل کسانی که این طرح‌ها را با هدف آرامش بیشتر مردم ارائه کرده بودند، از اجرای بسیار ضعیف طرح‌شان دلسرد نشوند و بتوانند باز هم با دلسوزی و با پشتکار به مردم این سرزمین خدمت کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها