پایان ده ماه اسارت وحشتناک گروگانان سومالی

کد خبر: 630008

نماینده مردم زاهدان از آزادی ۸ ملوان باقی‌مانده در دست دزدان دریایی سومالی خبر داد.

روزنامه اعتماد: نماینده مردم زاهدان از آزادی ۸ ملوان باقی‌مانده در دست دزدان دریایی سومالی خبر داد.
علیم یارمحمدی گفت: در جلسه‌ای كه با آقای قشقاوی معاون ظریف درمورد وضعیت آزادی اسرا داشتيم، از طریق سفارت کشور رابط (سنگال) موفق شدیم اسرا را از چنگ دزدان سومالی رها کنیم و هم‌اکنون اسرا در سفارت سنگال هستند. ۲۰ بهمن ماه سال ٩٣ جمال‌الدین دهواری، ناخدای ۴۱ ساله همراه با ۲۰ نفر از صیادان جنوبی سوار لنج‌شان شدند و به آب‌های دریای عمان رفتند. قرار بود یک ماهه کارشان را تمام کنند و به کنارک برگردند اما همین که با خانواده‌های‌شان تماس گرفتند و خبر آغاز برگشت به کنارک را دادند، به دست دزدان دریایی سومالی گرفتار شدند. روز ششم فروردین‌ ماه دزدان دریایی ۲۱ خدمه لنج و بخشی از اموال آنها را که ارزشمند بود با خود بردند.
در طول مدت اسارت ۸ نفر از صیادان به علت شکنجه‌های جسمی دزدان دریایی سومالیایی کشته شدند، ۴ نفر از آنها به کمک دولت سومالی موفق به فرار شدند و یک نفر به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرد و بعد از چند روز پیاده‌روی به وسیله دولت سومالی به ایران آمد. از این ۲۱ نفر ۸ نفر هنوز به دست دزدان گرفتار ماندند. دزدان دریایی سومالی آنها را به دو گروه ۴ نفره تقسیم کردند و برای هر کدام مبلغی جداگانه برای آزادی خواستند. آنها برای آزادی ۴ نفر از گروگان‌ها (شامل ناخدا و نزدیکان او) از خانواده آنها درخواست ۱۵۰ هزار دلار پول و برای آزادی ۴ نفر باقیمانده ۳۰ هزار دلار طلب كردند.
بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چندي پيش در آن زمان درباره طولاني شدن آزادي اين گروكان ها گفته بود: « ما با سومالی رابطه نداریم و قطع رابطه هستیم. دولت کارآمدی در سومالی وجود ندارد. تلاش های زیادی توسط وزارت خارجه و سایر نهادها برای آزادی این عزیزان صورت گرفته. اما کار مشکل است و شرايط سومالي بر حساسیت موضوع می‌افزاید.» حالا كه چيزي نزديك به دو سال از اين ماجرا مي گذرد خبر مي رسد كه اين ملوانان آزاد شده اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها