استیضاح فانی این‌بار در مجلس دهم

کد خبر: 556494

پس از نمایندگان مجلس نهم این بار نوبت به مجلس دهم رسیده تا به دنبال استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش باشند

روزنامه وطن امروز: پس از نمایندگان مجلس نهم این بار نوبت به مجلس دهم رسیده تا به دنبال استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش باشند، استیضاحی که باز هم با همان دلایل قبلی در جریان است. زمزمه‌های استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش از مجلس نهم به گوش رسید و سرانجام با پیگیری‌های نمایندگان مجلس، استیضاح فانی در سوم تیر ماه سال 94 برگزار شد اما با 76 رأی موافق و 167 رأی مخالف وی از ورطه استیضاح رهایی یافت. همزمان با پایان مجلس نهم و روی کار آمدن مجلس دهم و در شرایطی که احساس شد سایه استیضاح از سر وزارت آموزش‌وپرورش برداشته شده است نمایندگان جدید نیز به دنبال استیضاح سکاندار این وزارتخانه عریض و طویل رفتند و با جمع‌آوری 54 امضا استیضاح خود را به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند.
سیاهه بلندبالای دلایل استیضاح
کم‌توجهی به منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش‌وپرورش، ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش‌وپرورش، ناتوانی در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های گوناگون مدارس موجود کشور و تبدیل مدارس به مدرسه‌های خودگردان برخلاف اصل 30 قانون اساسی، افزایش 14 درصدی حقوق فرهنگیان و حقوق‌های میلیونی صندوق ذخیره فرهنگیان، اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، عزل و نصب‌های سیاسی، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، نبود امکانات و عدالت آموزشی بویژه در مناطق محروم و بی‌توجهی به روستاها از جمله محورهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس گذشته بود.
کلید خوردن استیضاح فانی در مجلس دهم
این در حالی است که با روی کارآمدن مجلس دهم، نمایندگان یکبار دیگر با همان دلایل گذشته در اندیشه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش هستند. اغلب امضاکنندگان استیضاح نسبت به عملکرد ضعیف فانی در رأس وزارت آموزش‌وپرورش منتقد هستند. افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی و بی‌توجهی به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان در مناطق روستایی و محروم کشور از سایر دلایل استیضاح‌کنندگان فانی در مجلس دهم است.
طرح انتقادهای رنگارنگ در اجلاس آموزش‌وپرورش
انتقادات نمایندگان مجلس دهم به عملکرد فانی و معاونان وزارت آموزش‌وپرورش به سی‌وسومین اجلاس رؤسای این وزارتخانه در سالن اجلاس سران نیز کشیده شد به نحوی که «حمایت میرزاده» که پیش از این به عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل در دوره وزارت فانی فعالیت می‌کرد و هم‌اکنون با راهیابی به مجلس در کسوت سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات نقش‌آفرینی می‌کند، در سخنانی خطاب به وزیر و معاونان آموزش‌وپرورش اظهار داشت:‌ حق گرفتنی است، شما نشستید تا مجلس شما را دعوت کند. شما باید با چنگ و دندان حق خود را بگیرید و معاون پارلمانی باید بیشتر از همه در کمیسیون رفت‌وآمد کند. مشکلات آموزش‌وپرورش تا در دولت حل نشود در مجلس حل نمی‌شود.
پابرجایی مشکلات در لایحه ششم توسعه
میرزاده درباره دلایل استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به تسنیم عنوان کرد:‌ استیضاح فانی اعلام وصول رسمی نشده اما به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده است و تعدادی از نمایندگان نیز آن را امضا کرده‌اند. وی افزود: مشکل آموزش‌وپرورش وزیر آن نیست و بنده به عنوان فردی که 30 سال در آموزش‌وپرورش فعالیت کردم، عنوان می‌کنم اگر وزیر عوض شود، مشکلات این وزارتخانه حل نمی‌شود، چرا که مشکلات ریشه‌دار است و برای حل آنها دولت باید سنگ تمام بگذارد. میرزاده با اشاره به اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: در این باره ‌کمترین کار در بخش آموزش‌وپرورش صورت گرفته است و کمترین تلاش از جانب وزارت آموزش‌وپرورش است در حالی که می‌توانستند تحرک بیشتری داشته باشند. بدنه کارشناسی می‌توانست با سازمان مدیریت مذاکره کند تا لایحه برنامه ششم توسعه به نفع آموزش‌وپرورش باشد.
افت کیفیت مدارس

همچنین سیدکمال‌الدین شهریاری، نماینده تنگستان در مجلس دهم نیز با اشاره به استیضاح فانی یادآور شد: استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش سیاسی نیست و دلیل نمایندگان نارضایتی از عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش است. وی افزود:‌ مدارس از نظر کیفیت در حال افت هستند و هم‌اکنون شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزان حتی در دوره ابتدایی هستیم. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس شبانه‌روزی ادامه تحصیل را برای بسیاری از روستاییان غیرممکن کرده است، تصریح کرد: رؤسای آموزش و پرورش در بسیاری از استان‌ها نگرش سیاسی دارند و حتی مدیر یک مدرسه را که از دولت قبل باقی مانده تغییر می‌دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها