«کله پرزانی»شغل یک روزه عید قربان+تصاویر

کد خبر: 448652

همزمان باعید قربان و قربانی کردن تعداد بیشمار گوسفند در بروجن، شغل« کله پرزانی» (پاک کردن کله و پاچه گوسفند) در این شهر رونق گرفته است.

«کله پرزانی»شغل یک روزه عید قربان+تصاویر
مهر: استان چهارمحال و بختیاری یکی از مراکز مهم پرورش دام کوچک(بز و گوسفند) در کشور است که شهرستان بروجن نیز به‌واسطه داشتن مراتع سرسبز یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش بز و گوسفند در این استان به شمار می‌رود .

مردم این استان بیشتر برای انجام نذورات خود گوسفند قربانی می‌کنند و همچنین در انجام بسیاری از کارهای خود نیز مانند خرید خودرو، خرید خانه، ازدواج نیز گوسفند قربانی می‌کنند .

شهرستان بروجن بزرگ‌ترین شهر بعد از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که تعداد قربانی کردن گوسفند در این شهر توسط مردم بسیار زیاد است .

کله پرزانی گوسفند در بروجن

از روز گذشته بازار داغ فروش گوسفند در محل ورودی این شهر ایجادشده بود و همه دامداران گوسفندها و بزهای خود را برای فروش به این منطقه آورده بودند .

از شب گذشته مردمی که روز عید قربان نذر قربانی کردن گوسفند داشته‌اند، به دنبال قصاب برای سلاخی کردن گوسفند بوده‌اند که قصاب نیز در این شهر کمیاب شده بود .

بسیاری از قصابان با سفارش گرفتن از مردم همزمان با عید قربان به ترتیب سفارش به درب خانه‌های مردم رفتند و گوسفندان نذری را سلاخی کردند .

در حال حاضر اکثر مردم شهر بروجن گوسفندان خود را قربانی کرده‌اند و در حال پخش گوشت نذری گوسفندان نذری هستند .

در این میان شغل جدیدی در شهر بروجن به نام «کله پرزانی» (پاک کردن کله و پاچه گوسفند با استفاده از آتش) ایجادشده است .

بسیاری از جوانان و مردم شهر در کنار خیابان‌ها با گذاشتن کپسول گاز اقدام به پاک کردن کله و پاچه گوسفندان برای مردم کرده‌اند که شغل جدیدی است که در این روز کلید خورده است.

قیمت پاک کردن یک‌ دست کله و چهار پاچه گوسفند بین سه هزار تومان تا شش هزار تومان است که پاک کردن تعداد زیاد کله و پاچه درآمد خوبی برای جوانانی که مشغول پاک کردن کله و پاچه گوسفند هستند رقم‌زده است .

کله پرزانی گوسفند در بروجن

هم‌اکنون صف طولانی برای پاک کردن کله و پاچه گوسفند در این محل‌ها ایجادشده است .

یکی از جوانان شهر که امروز در این شغل فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای صبح تاکنون بالای ۶۰ دست کله و پاچه را پاک‌کرده‌ام .

وی افزود: قیمت پاک کردن یکدست کله و پاچه حدود سه هزار تومان است که اگر اندازه کله بزرگ‌تر باشد، قیمت پاک کردن آن برای کار بیشتر بردن افزایش پیدا می‌کند .

کله پرزانی

وی تأکید کرد: این شغل یک شغل یک‌روزه است که بیشتر در روز عید قربان از ابتدای صبح آغاز می‌شود و تا پایان شب نیز فعالیت در این شغل ادامه دارد .

بروجن در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها