‫آخرین وضعیت تخلف بورسیه‌ها

کد خبر: 346811
سرویس اجتماعی « فردا »:

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش در مورد جلسه این کمیسیون با مدیران بورس وزارت علوم می گوید که فعلا طرح مسئله شده و باید مستندات بیشتری در این مورد فراهم شود.

پس از اعلام تخلف پرونده 3 هزار بورسیه دانشجویی، روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسه ای را با حضور دو معاون بورسیه دانشجویان دولت دهم و یازدهم برگزار کرد.پس از آن سخنگوی کمیسیون اعلام کرد که اکثریت قاطع دانشجویان بورسیه مشکلی ندارند و به نظر تفسیرهای متفاوت حقوقی از بخشنامه‌های مربوطه در این زمینه صورت گرفته است؛ همچنین دانشجو وزیر علوم دولت سابق هم در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد : بیان عدد "سه هزار" برای جوسازی است. مگر می‌شود پرونده سه هزار نفر غیرقانونی باشد؟ درباره این مسائل معاونان و مسئولان وقت به مجلس رفته و پاسخ کتبی داده‌اند و آقای ملاباشی و نائینی هم توضیح داده‌اند.

در همین زمینه با جواد هروی رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

جلسه دیروز کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد پرونده 3 هزار بورسیه به کجا رسید؟ جلسه دیروز با حضور آقایان مسلمی و صدیقی معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت قبل و فعلی برگزار شد. در این جلسه،برخی نمایندگان کمیسیون در مورد مباحثی که آقای صدیقی در مورد بورسیه غیرقانونی 3 هزار دانشجو صحبت کرده بود سوال کردند و آنها در این مورد توضیح دادند.در واقع این جلسه بیشتر طرح سوال شد و آنها مستندات و مدارکشان را ارائه دادند و قرار شد مدارک بیشتری را جمع آوری کنند و در یک جلسه دیگر این موضوع بررسی شود.

یعنی بدون مدرک این موضوع اعلام شده است؟ هر دو صحبتهای مختلف و مصداقهای عینی آوردند و مدارک ارائه شد،اما قرار شد با توجه به صحبتهایی که شد مستندات بیشتری را آماده کنند و در جلسه بعد دوباره پاسخگو باشند. چون باید مستندات و مبتنی بر آیین نامه ها باشد.بنابراین بیشتر طرح سوال شد و دغدغه مسئولان و نمایندگان مطرح شد. هنوز در مورد اینکه آیا این تعداد دانشجو مشکل دارند یا نه بحث قطعی نشده و در آینده به این موضوع می پردازیم چون مدارک باید در حد کافی باشد.

در واقع نمایندگان کمیسیون این مدارک را برای طرح و بررسی موضوع کافی نمی دانند؟ ما نمی خواهیم با دستپاچگی در این مورد تصمیم بگیریم،چون بالاخره این موضوع در مورد برخی نخبگان کشور است و نباید تشویش اذهان عمومی کرد؛ باید یک فضای آرامی را در مورد آزمونهای ورودی به دانشگاه و بورسیه ایجاد کنیم. ما قصد داریم بدور از متهم کردن و با هدف سلامت سازی در بحث بورسیه وارد این موضوع شویم .

اگر شما در کمیسیون به نتیجه نرسید، پرونده به کجا می رسد؟ امیدوارم که به راحتی در خود کمیسیون آموزش بتوانیم موضوع را بررسی کنیم تا مجبور نباشیم پرونده را به کمیسیون اصل نود ارجاع دهیم.

موضوعی که مطرح شده این است که تفسیرهای متفاوت حقوقی از قوانین شده، آیا قوانین در این زمینه مشکل دارند؟ در جلسه دیروز هم مطرح شد که باید ملاک حقوقی و قانونی در مورد معدل مشخص و قانون اعزام بررسی شود. الان یکی از مهمترین دلایلی که باعث این موضوع شده عدم شفافیت قوانین و آیین نامه ها در مورد بورسیه دانشجویی است،اما باید کاملا روشن کنیم.

برخی نمایندگان هم اعلام کردند که نباید این موضوع رسانه ای می شد چون باعث تشویش دانشجویان شده است؟ اصلا بحث رسانه ای شدن مطرح نیست ،بالاخره این حق رسانه ها است که خبرها را منتشر کنند و مدیریت جهادی هم باید توسط رسانه ها انجام شود. اما نباید آموزش عالی را مخدوش کنیم یا ابهام ایجاد کنیم تا فضای ناآرام ایجاد شود. با اینحال باز هم تاکید می کنم که باید مدارک و مستندات فراهم شود و به ما اعلام شود.

جلسه بعدی چه زمانی برگزار می شود؟ باید این دو مدیر مستندات خود را آماده کنند و هر زمان که اعلام آمادگی کردند ما هم جلسه را برگزار می کنیم.

منبع: خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها