«فردا» گزارش می‌دهد:

تورم و گرانی چقدر جامعه ایرانی را از نوروز دور کرد؟

کد خبر: 1211223

یکی از اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار به «فردا» می‌گوید وضعیت به جایی رسیده است که مردم به جای پسته و آجیل، چیس و پفک می‌خرند.

تورم و گرانی چقدر جامعه ایرانی را از نوروز دور کرد؟

گروه جامعه سیاست فردا حالا و در فاصله تنها چند روز مانده به پایان سال در فضای مجازی میان کاربران این فضا قیمت‌هایی دست به دست می‌شود که بیشتر شبیه به شوخی است! به عنوان مثال اجاره هتلی معروف در جزیره کیش برای شب‌های نوروزی برای هر شب 48 میلیون تومان از مسافران اخذ می‌کند. رقمی که فاصله‌ای معنادار و نجومی برای خانواده ایرانی دارد. این تنها موضوع نیست و حالا در فضای مجازی می‌توانیم به وفور به آگهی‌هایی بربخوریم که وعده داده است آجیل شب عید را به صورت اقساطی چهارماهه به خریداران می‌فروشد! اتفاقی که شاید نوبرانه سال جدید باشد اما آنطور که فردا بررسی کرده است واقعیت دارد. آنقدر که یکی از اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار که البته نمی‌خواهد نامش عنوان شود به فردا می‌گوید وضعیت به جایی رسیده است که مردم به جای پسته و آجیل، چیس و پفک می‌خرند!

پفک به جای پسته!

افزایش قیمت هتل یا حتی بلیط هواپیماها تنها مصادیق تلخ این حذف نیست و طی روزهای گذشته بارها درباره افزایش سرسام‌آور قیمت آجیل هم بحث شده است، احتمالا دیگر پسته کیلویی 900 هزار تومانی جایی در سفره نوروزی جامعه ایرانی ندارد. این را هم حتی می‌توان از حجم بالای  آگهی‌های عجیب «فروش قسطی پسته» هم متوجه شد! اتفاقی که وقتی به رئیس پیشین اتحادیه خشکبار در میان می‌گذاریم او به قدرت پاییین خرید مردم اشاره دارد و به فردا می‌گوید «متاسفانه شرایط موجود باعث شده است مردم به جای آجیل و خشکبار، چیپس و پفک را در سفره نوروزی‌شان بگذارند.»

تلخ همچون شیرینی!

دیگر قربانی تورم موجود و افزایش قیمت‌ها در سفره مردم «شیرینی» است. افزایش چندبرابری قیمت شیرینی در آستانه تعطیلات نوروز هم باعث شده است بخش قابل توجهی از مردم جای آن را با شکلات‌ها پر کنند! ای در حالی است که در آخرین نرخنامه اتحادیه قنادان مصوب 17 شهریور ماه 1400 اتاق اصناف ایران، قیمت چند مدل محدود شیرینی درجه یک هر کیلو از 49 تا 78 هزار تومان و قیمت چند مدل شیرینی درجه دو هم از 41 تا 60 هزار تومان اعلام شده، اما این روزها در قنادی‌های سطح شهر قیمت انواع شیرینی به مراتب بالاتر است و حتی می‌توان گفت دوبرابر این نرخ‌های اعلامی یا حتی بیشتر هم قیمت‌گذاری شده‌اند.

علی بهرمند رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی هم معتقد است کاهش خرید شیرینی از سوی مردم هم به واسطه نابسامانی اقتصاد و البته پایین بودن قدرت خرید مردم مرتبط است. او به فردا می‌گوید « با توجه به گرانی‌های اخیر که در همه کالاها شاهد آن بودیم، قیمت شیرینی هم تا حدودی بالا رفته است. مسلما افزایش قیمت‌ها در بخش مواد اولیه پخت شیرینی و مصادف شدن نوروز یا ماه رمضان تاثیر خود را بر این بازار خواهد گذاشت. در حال حاضر قیمت مواد اولیه پخت شیرینی بسیار بالا رفته است و در نتیجه محصول نهایی هم گران می‌شود و قنادی‌ها هم ناچارند قیمت شیرینی را تغییر دهند.»

ترکیه ارزان‌تر از کیش

اگرچه حالا قیمت 48 میلیون تومانی اجاره یک شب از اتاقی در هتلی در کیش مثالی شده است از افسارگسیختگی قیمت‌ها در این روزها اما موضوع تنها به هتل‌های لاکچری باز نمی‌گردد و آنطور که مدیرکل امور نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری خبر داده «افزایش ۵۰ درصدی نرخ هتل‌ها»  یک واقعیت است. هرچند سخنان مسئولان امر از عدم افزایش نرخ حوزه گردشگری در نوروز حکایت دارد اما شواهد در شرایط فعلی چنین ادعایی را نشان نمی‌دهد. گلایه مردم که ذینفعان این حوزه هستند این است که بلیت پیدا نمی‌شود، هتل برای اقامت نوروزی نیست یا آنکه برخی درصدد فروش بلیت با هتل برآمده‌اند. حتا به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درحال حاضر بسته سفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به کیش و قشم نداریم حتا بسته سفر به قشم حدود ۱۶ میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که تقریبا می‌توان گفت تور ترکیه از این ارزان‌تر است.

نقی‌زاده محجوب (مدیرکل امور نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری) گفته است « وقتی قیمت بسته سفر افزایش می‌یابد ناشی از هزینه حمل و نقل، خدمات مربوط به اقلام راه، عوارض، لیدر و… است. درواقع در حوزه اقامت از جمله هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها افزایش نرخ نداریم. البته که در طول سال ۱۴۰۱ نرخ مراکز اقامتی یک بار در خردادماه و یک بار در مهرماه افزایش یافته و می‌توان گفت در طول سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش و تعدیل نرخ در حوزه اقامتی اعمال شده است که با نظر بانک مرکزی و نرخ اعلامی تورم در جامعه انجام شده.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها