وقتی خانواده‌ها قید خرید نوشت‌افزار را می‌زنند

گرانی در کوله‌پشتی

کد خبر: 1244070

بوی ماه مدرسه این روزها چندان خوشایند نیست، اگر حتی برای دانش‌آموزان باشد برای والدین آنها نیست. تنها در یک فقره مخارج آغاز سال تحصیلی گرانی لوازم‌التحریر و وسایل مورد نیاز مدرسه چنان بالاست که بسیاری قید خرید آن را زده‌اند. این را می‌شود از کشادی بازار این صنف آن هم در تنها زمان رونق آن فهمید. آنقدر که رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران می‌گوید « با توجه به اینکه شهریورماه فصل اوج کار این صنف، اما تا کنون که فقط ۱۸ روز به شروع مدارس زمان باقی مانده، فرق آنچنانی با سایر روزها نکرده است.» کسادی این بازار البته که ریشه در گرانی نوشت‌افزارها دارد.

گرانی در کوله‌پشتی

 

گرانی عجیب نیست!

یک بررسی ساده در سایت‎های فروش آنلاین داخلی نشان می‌دهد که قیمت لوازم التحریر به طرز عجیبی بالا رفته است . مثلا یک مجموعه ۲۹ عددی شامل مداد، پاک کن، تراش، جامدادی و خطکش برای یک دانش‌آموز ۹۵۰ هزار تومان می‌شود یا یک مجموعه ۵ تایی از یک برند ایرانی شامل دفتریادداشت، دفتر، خودکار و جامدادی ۴۱۵ هزار تومان هزینه بر می‌دارد. این در حالی است که موسی فرزامیان رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران می‌گوید تورم بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته 55 درصد بوده و خیلی عجیب نیست!

فروشنده‌هایی که جگرکی شدند

در حالی به باور رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران این میزان تورم عجیب نیست که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند همین تورم برای رکود این کسب و کار کافی است، حالا فعالان این صنف با تهدید پلمب در صورت فروش نوشت‌افزار با تصاویر کارتونی و دیزنی هم مواجه شده‌اند. آن‌طور که فعالان این صنف می‌گویند، حالا بسیاری از فروشگاه‌های لوازم التحریر و کتاب‌فروشی‌ها تبدیل به جگرکی شده‌اند!

نوشت‌افزار لاکچری شده است

تاکید بر قیمت‌های تازه ارزش خبری ندارد! در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن یک سرپرست خانواده برای تامین مایحتاج هر فرزندش باید حداقل ۲ و نیم میلیون تومان کنار بگذارد این در حالی است که هزینه‌های وسایل غیر ضروری و هزینه‌هایی که در طول سال بابت خرید لوازم التحریر و موارد دیگر هزینه می‌شود محاسبه نشده است.

آنطور که فعالان این صنف می‌گویند لوازم التحریر کالایی است که خانواده باید برای فرزند خود آن را تهیه کند. وقتی خانواده‌ای قدرت خرید ضعیفی داشته باشند از خرید کالا لوکس خودداری می‌کنند، اما امسال قدرت بیشتر خانواده‌ها به قدری ضعیف شده که همان کالا معمولی را نیز نمی‌توانند تهیه کنند. طوری‌که امروز جعبه مداد رنگی 24 عددی یا آبرنگ تبدیل به کالا لوکس شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها