نگاهی به فروش برخی از اجناس عجیب در سایت دیوار

دیوار بلند سراب!

کد خبر: 1230985

پلتفرم دیوار حالا بیش از آنکه نرم‌افزاری برای فروش اجناس باشد دارد تبدیل به شبکه‌ای اجتماعی برای طنازی کاربرانش می‌شود، اگرچه این پلتفرم همواره یکی از بسترهای موثر در کلاهبرداری‌های اینترنتی هم بوده است، آنقدر که دیگر پلیس فتا از خیر پیگیری بسیاری از پرونده‌های کلاهبرداری در این زمینه گذشته و فقط در این رابطه هشدار می‌دهد. تازه‌ترین اتفاق عجیب در این سایت فروش کد دعوت‌نامه به شبکه اجتماعی بلو اسکای است آن هم با قیمت‌های نجومی! اگر سوالتان این است که چه کسی است در این روزگار بابت دعوت به یک شبکه اجتماعی (که البته فیلتر هم است) حاضر است خرج میلیونی کند باید بگوییم این سوال ما هم است! اما پیش از این هم اجناس عجیب و غریبی در این سایت به فروش گذاشته شده، از چرخ‌خیاطی‌های قدیمی با قیمت‌های چند صد میلیونی گرفته تا فروش پرماجرای کفش و البته هواپیما و زیردریایی!

دیوار بلند سراب!

مافیای مهاجرت از توئیتر در دیوار!

تاثیر پروانه‌ای یک توئیت از سوی ایلان ماسک در سایتدیوار پیدا شده است. بعد از شرظ ایلان ماسک برای جیره‌بندی خواندن پست در توئیتر حالا بسیاری از کاربران این شبکه به فکر ترک این پلتفرم اجتماعی هستند و شبکه اجتماعی بلواسکای مقصد اغلب مهاجرین است. همین است که بسیاری حالا دارند دعوت‌نامه این شبکه اجتماعی را در دیوار به قیمت‌های عجیبی به فروش می‌رسانند! آگهی فروش کد دعوت بلواسکای توسط کاربرانی منتشر می‌شود که پیش از این موفق به تکمیل عضویت در بلواسکای شده‌اند. حالا با شرایط جدید آن‌ها پیش خودشان فکر می‌کنند آنقدر مشتری دست به‌نقد پای معامله ریخته که می‌توانند کد دعوت بلواسکای با قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان بفروشند. یکی‌شان بدون تعارف نوشته: قیمت مقطوع است و حاضر نیست تخفیف بدهد. احتمال دارد یکی از این دو نفر خود ایلان ماسک باشد! فروشنده دیگری در حوالی پونک همین کد را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان آگهی کرده و ظاهرا اهل بازارگرمی است: دوستان عضویت در برنامه بلواسکای فقط با کد دعوت امکان‌پذیر است. رقیبش در سعات‌آباد کد دعوت بلواسکای را ۱۸۹ هزار تومان می‌فروشد و تاکید کرده سه‌تا کد دارد. سه‌تا ۱۸۹ هزار تومان می‌شود ۵۶۷ هزار تومان.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

این اولین بار نیست در سایت دیوار می‌توان به آگهی‌های عجیبی دست یافت. همین چند ماه پیش انتشار یک شایعه عجیب باعث شد در این پلتفرم چرخ خیاطی‌های قدیمی تا قیمت‌های چند صد میلیونی چوب بخورند! هر چند تب این ماجرا هم مثل بسیاری از اجناس دیگر زود فروکش کرد. شایعه با دست به دست شدن یک پیام عجیب آغاز شد. پیام این بود « توی این چرخ‌خیاطی‌های خیلی قدیمی ماده‌ای است به اسم جیوه قرمز که هر گرمش 10 میلیارد تومان قیمت دارد این جیوه برای تسلیحات اتمی کاربرد دارد و خیلی سمی و خطرناکه»! همین موضوع باعث شد با موجی از چرخ‌خیاطی‌های قدیمی در سایت دیوار رو به رو باشیم. ابزاری که تا قیمت‌های 400  میلیون تومانی هم  قرار بود معامله شود. هر چند خیلی زود پلیس فتا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «انتشار آگهی جعلی مبنی فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب روش جدید کلاهبرداران و سودجویان است. مردم باید هوشیار باشند و بدانند که چنین ماده‌ای اصلاً وجود خارجی ندارد.»

ماجرای یک کفش جنجالی

اما همه این فروش اجناس هم همچون کد دعوت نامه و چرخ خیاطی کم حاشیه نبود. از جنجالی‌ترین ماجراهای فروش اجناس در دیوار باید به فروش کفش‌های پرحاشیه در این سایت اشاره کنیم. در آن روزها تبلیغاتی در سایت دیوار منتشر شد که موجب اعتراض برخی کاربران شده است. کلیدواژه های این تبلیغات کفش زنانه مجلسی جلو باز با جعبه، کفش زنانه در تهران و کفش زنانه دیوار که در ان زیرپوستی به تبلیغات جنسی پرداخته می شود.  برخی سایت‌ها و صفحات مجازی وب فارسی اعلام کردند که افرادی سودجو با ابداع عبارات رمزی از بستر تبلیغاتی رایگان سایت «دیوار»، اقدام به عرضه و دریافت خدمات نامشروع می‌کنند. در واقع برخی از عوامل باندهای فساد و فحشاء با توجه به حضور گسترده و قابل توجه کاربران فضای مجازی کشورمان در سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی پر مخاطبی مانند سایت دیوار از بسترهای رایگان این‌گونه سایت‌های تبلیغاتی استفاده کرده و جهت بازاریابی و گسترش شبکه فاسد خود بهره می‌برند؛ در این میان هستند افرادی که تبلیغات عجیب در قالب یک جرم را به راحتی در سایت دیوار بدون هیچ نظارتی انجام می‌دهند.

مامور کشف خیانت!

آگهی‌های عجیب دیگری هم در دیوار وجود داشت که البته به جریان تبدیل نشد اما همچنان عجیب به نظر می‌آید. یکی از آنها آگهی است که برای استخدام «محافظ شخصی و امور ملکی و مراقبتی و کشف خیانت» بارگذاری شده و در قبال 15 روز استخدام طلب 5 میلیون تومان کرده است! یا در یکی دیگر از آگهی‌های عجیب می‌توان به برخی از اقلامی دست یافت که از مکان‌های عمومی به سرقت رفته‌اند. به عنوان مثال چندی قبل جلیقه هاى نجاتى که برخى مسافران هواپیما به طور غیرقانونى از درون هواپیما برمی‌دارند، در سایت دیوار به فروش مى رسانند. این جلیقه ها براى حفظ جان مسافران است اما آن را برمى دارند!  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها