در لیبی چه می گذرد؟

کد خبر: 934704

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرهنگ خالد حفتر فرزند ژنرال خلیفه حفتر فرماندهی نبرد طرابلس را برعهده دارد.

در لیبی چه می گذرد؟

خبرگزاری مهر: به نقل از روسیاالیوم، گزارش‌ها حاکی است که سرهنگ خالد حفتر فرزند ژنرال خلیفه حفتر فرماندهی نبرد طرابلس را برعهده دارد.

فرزند ژنرال «خلیفه حفتر» فرماندهی نبرد طرابلس را برعهده دارد

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرهنگ خالد حفتر فرزند ژنرال خلیفه حفتر فرماندهی نبرد طرابلس را برعهده دارد.

بر اساس این گزارش؛ ویدئویی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که خالد حفتر به همراه تعدادی از نظامیان ارتش لیبی در منطقه العزیزیه در حومه طرابلس در آن دیده می‌شود.

شایان ذکر است که پنجشنبه گذشته حفتر دستور آغاز عملیات نظامی با هدف ورود به طرابلس را صادر کرد.

آمریکا نظامیان خود را از لیبی خارج کرد

مقر فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در پایگاه اینترنتی خود نوشت، به‌دنبال افزایش نا‌آرامی در لیبی نیروهایش را از این کشور خارج کرده اما همچنان وضعیت را پایش می‌کند. مقر فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا اعلام کرد، به‌دنبال افزایش تنش‌ها در لیبی، نیروهایش را از منطقه خارج کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، با حمله نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی به «طرابلس» پایتخت این کشور، فرماندهی آفریقای ارتش آمریکا اعلام کرد نیروهایش را به‌طور موقت از این کشور خارج می‌کند.

در بیانیه درج شده در پایگاه اینترنتی این نهاد آمده است: «به‌موجب افزایش نا‌آرامی در لیبی، نیروهای آمریکایی در پاسخ به وضعیت امنیتی میدانی، به‌طور موقت از این کشور خارج می‌شوند».

این نهاد افزود: «فرماندهی آفریقای ارتش آمریکا به پایش شرایط میدانیدر لیبی ادامه می‌دهد و امکان‌پذیری تجدید حضور نظامی را در زمان مناسب بررسی می‌کند».

ارتش آمریکا به‌طور هم‌زمان اعلام کرد از دولت و مردم لیبی حمایت می‌کند.

مأموریت آمریکا در کشورهای آفریقایی شامل حضور نیروهای نظامی و کارکنان دیپلماتیک به‌ بهانه عملیات‌های ضدتروریستی است. روز گذشته ارتش آمریکا اعتراف کرد حملات هوایی که چندی پیش در سومالی انجام داد با کشته‌شدن غیرنظامیان همراه بود.

در حال حاضر دو دولت در لیبی وجود دارد. یکی از این دو، دولت وفاق ملی به رهبری «فایز السراج» است که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. دومی نیز شامل کابینه موقت «عبدالله الثانی» است که تحت حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» قرار دارد.

در حالی که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای حل بحران لیبی به طرابلس سفر کرده بود، نیروهای حفتر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به سمت این شهر یورش بردند.

تشدید درگیری‌ها اطراف فرودگاه طرابلس لیبی

منابع خبری از حمله هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» به منطقه اطراف فرودگاه بین‌المللی طرابلس خبر می‌دهند. تشدید درگیری‌ها اطراف فرودگاه طرابلس لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری شبه‌نظامیان وابسته به دو دولت در «طبرق» (شرق) و در «طرابلس» (غرب) لیبی وارد چهارمین روز متوالی شد.

یک فروند هواپیمای جنگی وابسته به نیروهای «خلیفه حفتر» «فرمانده ارتش لیبی» وابسته به دولت «طبرق»، امروز یکشنبه اردوگاه النقلیه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی طرابلس را بمباران کرد. گزارش‌ها حاکی است این حمله تلفاتی بر جا نگذاشته است.

برخی منابع خبری از درگیری شدید بین نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی طرابلس، در اطراف فرودگاه طرابلس خبر می‌دهند.

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی (در طرابلس به ریاست فایز السراج) روز شنبه (دیروز) در بیانیه‌ای اعلام کردند که کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به دست گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است که گروه «حمایت از طرابلس» و دیگر گروه‌های نظامی هم‌پیمان آن، با نیروهای حفتر در اطراف فرودگاه بشدت درگیر شده‌اند و در تلاش برای بیرون راندن آنها از این منطقه هستند.

«فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس نیز گفت که این نبرد ادامه دارد و اوضاع میدانی بسیار خوب است و نیروهای دیگری نیز به نبرد ملحق می‌شوند.

روز شنبه رسانه‌های متعدد حامی دولت طبرق اعلام کردند که نیروهای حفتر موفق شده‌اند کنترل کامل فرودگاه طرابلس را در دست بگیرند.

شبکه الجزیره از مخالفان حفتر، به نقل از یک منبع در شورای ریاستی لیبی (در طرابلس) اعلام کرد که حمله خلیفه حفتر به طرابلس با دستور و هماهنگی عربستان سعودی صورت گرفته است.

شبکه اسکای‌نیوز از حامیان حفتر نیز گزارش داد که یک فروند هواپیمای جنگی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج»، یک پایگاه ارتش ملی به فرماندهی حفتر در جنوب طرابلس را بمباران کرده است.

در همین ارتباط فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (افریکوم) نیز در گزارشی اعلام کرد که به دلیل شرایط امنیتی لیبی، نظامیان آمریکایی به طور موقت از این کشور خارج شدند.

همچنین شبکه الجزیره از احضار سفیر فرانسه در طرابلس از سوی دولت وفاق ملی خبر داد و افزود که مراتب اعتراض دولت لیبی به حمایت فرانسه از حفتر به سفیر این کشور ابلاغ شد.

هشت کشته و ۵۵ زخمی

«مالک مرسیط» سخنگوی بیمارستان صحرایی طرابلس گفت که در نتیجه درگیری‌های روز شنبه (دیروز) تا امروز، هفت نفر از نیروهای دولت وفاق ملی کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، یک غیرنظامی نیز بر اثر اصابت خمپاره به منزلش در جنوب طرابلس در جریان درگیری بین نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی، کشته شد.

نیروهای گروه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر از چهارشنبه‌شب گذشته عملیات پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی را با هدف تصرف این شهر آغاز کرده‌اند و با وجود مخالفت جامعه جهانی همچنان به پیشروی به سمت شهر ادامه می‌دهند.

در مقابل عملیات حفتر که آن را «عملیات آزادسازی طرابلس» نامیده، دولت وفاق ملی در طرابلس نیز امروز از آغاز عملیات «آتشفشان خشم» با هدف «پاکسازی شهرهای لیبی» خبر داد.

روزشمار تحولات مهم لیبی از 2011 تا 2019

تحولات امنیتی و نظامی در لیبی نه تنها نوید آرامش به مردم این کشور نمی‌دهد، بلکه حکایت از آغاز جنگ داخلی جدیدی دارد.

لیبی که از سال ۲۰۱۱ شاهد ناآرامی و آشوب سیاسی و نظامی و امنیتی است، با اقدام اخیر «خلیفه حفتر» افسر سابق ارتش لیبی، در آغاز حمله به شهر طرابلس، وارد مرحله جدیدی از درگیری داخلی شد (جزئیات بیشتر).

آنچه در زیر آمده، مرور اتفاقات مهم لیبی از زمان آغاز اعتراض‌ها سپس درگیری‌های مسلحانه و تلاش طرف‌های سیاسی در لیبی برای تشکیل دولت است:

۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ آغاز اعتراض‌ها به حکومت قذافی در البیضاء

۱۷ فوریه ۲۰۱۱ ، روز خشم، روز انقلاب لیبی

۲۷ فوریه ۲۰۱۱ تشکیل «شورای ملی انتقالی» در بنغازی

۲۵ مارس ۲۰۱۱ تشکیل دولت موقت (به ریاست مصطفی عبدالجلیل)

۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ قتل قذافی در سرت

۷ ژوئیه ۲۰۱۲ انتخابات «مجمع ملی سراسری» (پارلمان) - طرابلس

۸ آگوست ۲۰۱۲ انتقال قدرت از شورای انتقالی به مجمع ملی

۷ فوریه ۲۰۱۴ پایان دوره قانونی مجمع ملی (طرابلس)

۱۶ می ۲۰۱۴ آغاز عملیات «الکرامه» به فرماندهی خلیفه حفتر

۲۵ ژوئیه ۲۰۱۴ تشکیل پارلمان جدید با نام «مجلس نمایندگان منتخب» (در طبرق)

۴ آگوست ۲۰۱۴ آغاز به کار رسمی مجلس نمایندگان (طبرق) به جای مجمع (طرابلس)

آگوست ۲۰۱۴ تسلط شبه‌نظامیان «فجر لیبیا» بر فرودگاه طرابلس

۲۵ آگوست ۲۰۱۴، پارلمان طبرق، فجر لیبیا را تروریستی اعلام کرد

۶ نوامبر ۲۰۱۴ دادگاه عالی «مجلس نمایندگان» (طبرق) را غیرقانونی اعلام کرد

۲ مارس ۲۰۱۵ پارلمان طبرق حفتر رابه فرماندهی ارتش منصوب کرد

۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ توافق صخیرات (طبرق و طرابلس) و تشکیل دولت وفاق ملی

۵ آوریل ۲۰۱۶ سفر هیأتی از پارلمان طبرق به طرابلس

مارس ۲۰۱۷ تسلط حفتر بر منطقه هلال نفتی

می ۲۰۱۷ انحلال گروه مسلح «انصار الشریعه» (حامی طرابلس)

۹ ژوئن ۲۰۱۷ آزادی سیف الاسلام قذافی پس از ۶ سال حبس

۶ ژوییه ۲۰۱۷ اعلام تسلط حفتر بر شهر بنغازی و پایان سه سال درگیری

۱۲ اوت ۲۰۱۷ سفر خلیفه حفتر به روسیه و دیدار با لاوروف

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ غسان سلامه نماینده سازمان ملل طرح جدید اعلام کرد

۶ اکتبر ۲۰۱۷ پاکسازی صبراته از گروه‌های تروریستی نزدیک به داعش

۲۹ می ۲۰۱۸ اجلاس طرف‌های درگیر در لیبی در پاریس و تلاش برای توافق برای برگزاری انتخابات

۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ اجلاس طرف‌های درگیر در لیبی در پالرمو ایتالیا برای تأکید بر حل سیاسی بحران و غیبت حفتر

۴ آوریل ۲۰۱۹ آغاز حمله شبه‌نظامیان حفتر برای اشغال طرابلس

۷ آوریل ۲۰۱۹ دولت وفاق در طرابلس نیز از آغاز عملیات «آتشفشان خشم» با هدف پاکسازی شهرهای لیبی خبر داد.

سازمان‌ملل خواستار آتش‌بس ۲ ساعته در لیبی شد

هیأت نمایندگی سازمان ملل در لیبی خواستار آتش‌بس ۲ ساعته در این کشور آفریقایی شد.

به گزارش رویترز، هیأت نمایندگی سازمان ملل در لیبی (UNSMIL) امروز یکشنبه از طرفین درگیری خواست تا آتش بس ۲ ساعته ای را در غرب این کشور به جریان بگذارند.

در بیانیه صادره از سوی هیأت نمایندگی سازمان ملل در لیبی از طرفین درگیر در این کشور خواسته شده است تا از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰ امروز به وقت محلی آتش بس را به اجرا دربیاورند تا از این طریق زخمی‌ها را بتوان از محل درگیری‌ها خارج کرد.

این در حالیست که خبرنگار روسیاالیوم پیشتر گزارش داده بود: نیروی هوایی وابسته به دولت وفاق ملی در غرب لیبی مواضع ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر را در جنوب طرابلس بمباران کرده است.

یک منبع نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد: ادوات و خودروهای نظامی ارتش حفتر در نزدیکی اردوگاه النقیله در جنوب طرابلس پایتخت لیبی در جاده فرودگاه هدف قرار گرفته اند.

این منبع از پیشروی در محور جاده فرودگاه هم خبر داد.

از سوی دیگر، نیروی هوایی وابسته به ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر نیز از مشارکت خود در عملیات نظامی در حومه طرابلس خبر داد.

سخنگوی ارتش حفتر: پیشروی به سوی طرابلس ادامه دارد

سخنگوی ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر از ادامه پیشروی به سوی طرابلس خبر داد.

به گزارش النشره، احمد المسماری سخنگوی ارتش تحت فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کرد: درگیری‌ها در اطراف طرابلس در جریان است.

وی افزود: گروههای مسلح در بازپس گیری مواضع خود در جریان پاتکی که انجام دادند، ناکام بوده اند.

سخنگوی ارتش حفتر تاکید کرد: پیشروی به سوی طرابلس ادامه دارد. گروههای مسلح صلح نمی‌خواهند بلکه خواهان تروریسم هستند.

وی از حمایت از غیرنظامیان سخن گفت و اعلام کرد: دستور به عدم ورود یا حمله به مناطق مسکونی طرابلس داده شده است.

آغاز عملیات "آتشفشان خشم" علیه نیروهای حفتر/ ۷ کشته و ۵۵ زخمی در درگیری‌های طرابلس سخنگوی نیروهای وابسته به شورای ریاست جمهوری لیبی از آغاز عملیات "آتشفشان خشم" علیه نیروهای وابسته به خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور خبر داد.

به گزارش سایت العهد، محمد قنونو سخنگوی نیروهای وابسته به شورای ریاست جمهوری لیبی گفت: عملیات آتشفشان خشم علیه نیروهای وابسته به خلیفه حفتر آغاز شده است.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی بر لزوم حفاظت از وجهه مدنی کشور و اجازه ندادن برای نظامی کردن آن تاکید کرد و گفت: ما با ملت خود پیمان می بندیم که آماده و توانمند هستیم تا دشمن بیرون برانیم و از نهادهای کشور حفاظت کنیم.

قنونو افزود: هدف از عملیات آتشفشان خشم، پاکسازی همه شهرهای لیبی است.

نیروهای وابسته به ژنرال حفتر به سمت شهر طرابلس پایتخت لیبی حرکت کرده‌اند و درگیری‌ها در اطراف این شهر بین آنها و نیروهای وابسته به شورای ریاست جمهوری لیبی در جریان است.

در همین حال، مالک مرسیط سخنگوی بیمارستان صحرایی در شهر طرابلس گفت که در درگیری‌های روز شنبه در اطراف پایتخت هفت نفر از نیروهای شورای ریاست جمهوری لیبی کشته و 55 نفر دیگر زخمی شدند.

سایت روسیا الیوم نوشت: این درگیری ها امروز یکشنبه بین دوطرف از سر گرفته شد.

همزمان نیروهای خلیفه حفتر از حمله هوایی به نیروهای خود در 50 کیلومتری طرابلس خبر دادند.

۲۱ کشته و ۲۷ زخمی حاصل درگیری‌ها در لیبی وزارت بهداشت دولت وفاق ملی در لیبی از کشته شدن بیست و یک نفر بر اثر درگیری‌ها در طرابلس پایتخت این کشور خبر داد.

به گزارش رسانه های لیبیایی، وزارت بهداشت لیبی اعلام کرد که از پنج شنبه گذشته تاکنون 21 نفر در درگیری های طرابلس کشته و 27 نفر نیز زخمی شده اند.

قرار بود انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی تا پایان سال 2019 تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

گروه‌های لیبیایی توافق کرده بودند تا اواسط سال جاری میلادی یک نشست ملی در خصوص انتخابات و ساختار سیاسی آینده کشورشان برگزار کنند و این در حالی است که "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش ملی لیبی روز پنج شنبه به نیروهای تحت فرماندهی خود دستور داد تا حمله به طرابلس، پایتخت این کشور برای آزادسازی آن از وجود گروه‌های تروریستی را آغاز کنند.

محمد قنونو سخنگوی نیروهای وابسته به شورای ریاست جمهوری لیبی امروز گفت که عملیات آتشفشان خشم علیه نیروهای وابسته به خلیفه حفتر آغاز شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها