خطرات عقب‌نشینی آمریکا از سوریه

کد خبر: 918261

کارشناسان صهیونیست معتقدند که استمرار استراتژی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه در سایه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور می‌تواند برای تل‌آویو خطرآفرین باشد.

خطرات عقب‌نشینی آمریکا از سوریه

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، پیگیری دیدگاه نخبگان و شخصیت‌های سیاسی رژیم صهیونیستی در خصوص اعلام ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی آمریکا از سوریه همزمان با طرح موضوع پایان دادن به استراتژی تقابل بین درگیری‌ها که نمود آن در حملات هوایی رژیم صهیونیستی ضد سوریه است، در تل‌آویو باعث نگرانی مقامات اسرائیلی شده است.

در شرایط کنونی به نظر می رسد همزمان با عدم تاثیرگذاری نظریه تقابل بین جنگ‌ها، محدودیت‌های زیادی در تحرکات اسرائیلی‌ها ایجاد شده و آنها نیاز به افزایش سقف مطالبات خود در منطقه دارند.

مایکل هرتسوک رئیس سابق بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در ارتش اسرائیل در این خصوص معتقد است که خروج نیروهای آمریکایی سبب ناامیدی و نگرانی مسئولان اسرائیلی شده است. این در حالی است که آنها تلاش می‌کنند به صورت علنی از این تصمیم انتقاد نکنند.

یوسی میلمن تحلیلگر صهیونیست نزدیک به محافل امنیتی رژیم اسرائیل ضمن ابراز تردید در موفقیت سیاست‌های سابق رژیم صهیونیستی در انجام حملات مختلف در سوریه می‌نویسد: مقامات و فرماندهان اسرائیلی در اتاق‌های در بسته محافل امنیتی و ارتش اسرائیل به دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا ممکن است جلوی تمرکز نظامی ایران در سوریه گرفته شود و میزان موفقیت اسرائیل در تحقق این هدف چه مقدار است؟

میلمن در مقاله خود که در روزنامه صهیونیستی معاریو آن را منتشر کرده، می‌افزاید با وجود اصرار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ممانعت از حضور نظامی ایران در سوریه اما حادثه پیچیده و چند مرحله‌ای که روز یکشنبه گذشته در جولان اتفاق افتاد، تردیدها در خصوص میزان موفقیت اسرائیل در جلوگیری از موضع‌گیری نظامی ایران در سوریه را افزایش داده است.

دیدگاه‌های میلمن منطبق بر نظرات مایکل هرتسوک رئیس سابق بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در ارتش اسرائیل است که در مقاله‌ای که برای آکادمی سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن نوشته، تاکید کرده است که اعلام ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای این کشور از سوریه جنجال گسترده ای را در موسسات نظامی و امنیتی آمریکا، قبل از اسرائیل ایجاد کرده است.

هرتسوک می‌افزاید که این موضوع باعث ناامیدی و نگرانی مسئولان اسرائیلی شده است. در حالی که مسئولان اسرائیلی می‌دانند که موجودیت نظامی آمریکا در سوریه تا حد قابل توجهی نبوده است، اما این موضوع همه داستان نیست، بلکه نگرانی اسرائیل که تمرکز خود را در خصوص موجودیت نظامی ایران در سوریه قرار داده، این است که عقب نشینی آمریکا از سوریه به مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی آمریکا از تمام خاورمیانه تبدیل شود. چرا که آمریکا وابستگی ویژه‌ای به دریافت انرژی از این منطقه احساس نمی‌کند و تلاش دارد اولویت خود را در خاور دور متمرکز کند.

به نوشته این کارشناس اسرائیلی، مقامات رژیم صهیونیستی به این تصمیم ترامپ از منظر یکی از بزرگترین تهدیدات امنیت داخلی خود نگاه می‌کنند. به نوشته این سرتیپ اسرائیلی، مشکل اساسی در اقدام آمریکا این است که اسرائیل خطوط قرمز خود را در زمینه موجودیت ایران در سوریه ترسیم کرده و تلاش دارد از طریق عملیات نظامی مستمر خود آن را به اجرا بگذارد، عملیاتی که گر چه از دید این کارشناس صهیونیستی به صورت نسبی موفقیت‌آمیز بوده، اما خطر بروز جنگ میان ایران و اسرائیل را افزایش داده است.

این کارشناس مسائل امنیتی رژیم‌ صهیونیستی عوامل اصلی نگرانی اسرائیل از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه را در دو منطقه اساسی می‌دانند:

منطقه التنف که منطقه‌ای در جنوب شرق سوریه به طول 55 کیلومتر است و در مسیر استراتژیک بین بغداد و دمشق قرار دارد. منطقه شبه مستقل کردها در شمال شرق سوریه. این منطقه نیز از شاخه‌های گذرگاهی است که ایران تلاش دارد از طریق آن خود را به دریای مدیترانه برساند.

این نظامی اسرائیلی می‌افزاید که اسرائیل باید خود را با شرایط جدید وفق دهد و اقداماتی را برای جلوگیری از تقویت موجودیت نظامی ایران در سوریه اتخاذ کند. وی همچنین خواستار تفاهم با مسکو در خصوص سوریه شده و می‌افزاید که تل‌آویو می‌تواند در نحوه اجرای عقب‌نشینی آمریکا نظیر جدول زمان‌بندی و استقرار یگان‌های آمریکایی در منطقه التنف و ادامه حملات هوایی آمریکا در این منطقه تاثیرگذار باشد. علاوه بر اینکه باید تضمین‌های امنیتی بیشتری از آمریکا دریافت کند که شامل به رسمیت شناختن ارتفاعات جولان برای اسرائیل خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها