فتح: در روابط خود با حماس بازنگری می‌کنیم

کد خبر: 909768

عضو جنبش فتح فلسطین با طرح اتهاماتی علیه جنبش مقاومت فلسطین، گفت: این جنبش در روابط خود با حماس تجدید نظر می‌کند.

فتح: در روابط خود با حماس بازنگری می‌کنیم

خبرگزاری فارس: جنبش «آزادی بخش میهنی فلسطین» (فتح) اعلام کرد در روابط خود با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تجدید نظر می‌کند.

خبرگزاری «وفا» فلسطین دیروز به نقل از «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گزارش داد آنچه جنبش حماس در نوار غزه انجام داده، باعث خواهد شد که فتح در روابط خود با حماس به کلی بازنگری کند.

او جنبش حماس را به ضرب و شتم طرفداران و حامیان جنبش فتح در نوار غزه و ممانعت از برگزاری جشن‌های تأسیس این جنبش متهم کرد و گفت: «آنچه حماس انجام داد اقدامی نه ملی بود و نه می‌توان در این راستا گنجاند».

فتح دوشنبه این هفته پنجاه و چهارمین سالروز تأسیس این جنبش را در کرانه باختری جشن گرفت.

اتهام‌های فتح علیه حماس در حالی مطرح می‌شود که تشکیلات خودگردان فلسطین با همکاری صهیونیست‌ها، ماه گذشته به جشن سی و یکمین سالروز تأسیس حماس در کرانه باختری حمله کرد.

حسین الشیخ که در برنامه تلویزیونی «ملف الیوم» سخنرانی می‌کرد، گفت: «جنبش فتحی‌ها در غزه، شعله آغاز انقلاب را در خانه‌هایشان روشن کردند؛ چرا که جنبش فتح در دل‌های آن‌ها جا دارد».

او ادامه داد: «جنبش فتح بعد از رفتار‌های اخیر حماس، هرگز با رهبران آن دیدار نخواهد کرد و هرگز با آن‌ها گفتگو نخواهد کرد».

عضو جنبش فتح همچنین گفت که این جنبش به طرف‌های مصری و قطری و چند کشور دیگر پیام داده است که در صورتی که حماس، حامیان و طرفداران فتح را از برگزاری جشن سالرزو تأسیس این جنبش باز دارد، هرگز گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.

او تصریح کرد: «[پرونده]آشتی با حماس به بن‌بست رسیده و این مردم فلسطین است که بین آن‌ها باید داوری کنند و باید به صندوق‌های رأِ مراجعه کنیم».

اخیرا «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دبیر کل جنبش فتح مجلس شورای قانون‌گذاری فلسطین را بنا به درخواست دادگاه قانون اساسی این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام منحل کرد.

او رهبران حماس را به همگرایی با طرح آمریکا برای پایان درگیری در فلسطین موسوم به «معامله قرن» متهم کرد و گفت که جنبش حماس در مسیر اجرای معامله قرن حرکت می‌کند و با طرح «دولت غزه» منسجم و هماهنگ است.

عضو فتح مدعی شد که جنبش حماس به دنبال اجرای توطئه ایجاد «امارتی برای اخوان المسلمین» در نوار غزه است.

معامله قرن یا «توافق نهایی»، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه رژیم اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی-اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

حسین الشیخ گفت که هنگامی که آمریکا و برخی از کشور‌ها به دنبال تصویب قطعنامه «تروریستی خواندن حماس» در نشست عمومی سازمان ملل متحد بودند، محمود عباس این طرح را خنثی کرد، ولی حماس در مقابل او را رئیس غیرقانونی می‌خواند.

الشیخ ائتلاف‌های گروه‌های مقاومت در غزه از جمله حماس و جنبش جهاد اسلامی را «ائتلاف شیطانی» خواند و گفت که سرنوشت این ائتلاف همانند سایر جنبش‌ها و حرکت‌هایی خواهد بود که تلاش کردند فتح را از بین ببرند.

نوار غزه از سال ۲۰۰۶ که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات کرانه باختری و غزه به پیروزی رسید، از سوی رژیم صهیونیستی و با همکاری جنبش فتح به ریاست «محمود عباس»، در سخت‌ترین شرایط قرار گرفت و محاصره شد.

در انتخابات ۲۰۰۶، حماس موفق شد ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی را به دست آورد. ۴۳ کرسی به فتح رسید و ۱۳ کرسی به احزاب راستگرا و افراد مستقل تعلق گرفت.

به رغم اختلافات بین جنبش‌های فتح و حماسریال از سال ۲۰۰۶، این دو جنبش روز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ به توافقنامه‌ای تحت نظارت مصر در قاهره دست یافتند.

این توافقنامه بر اعطای تمامی مسئولیت‌های نوار غزه به دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری «رامی حمدالله» و نظارت گارد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بر گذرگاه‌ها به خصوص گذرگاه مرزی رفح تأکید دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها