بازی اخر برکسیت: معامله بله یا خیر؟ /چرا ایرلند شمالی بریکسیت را پیچیده کرده؟ /معامله‌ی جدایی شامل چه مواردی می‌شود؟ /اگر پارلمان بریتانیا موافقتنامه را رد کند چه خواهد شد؟

کد خبر: 896324

بریتانیا در حال حاضر بخشی از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و یک بازار واحد است، اما هر دو را بعد از Brexit ترک خواهد کرد. این امر وضعیت مرز ایرلند را به مرز گمرکی، همراه با کنترل افزایش خواهد داد. علاوه بر ایجاد چالش‌های عملی و اقتصادی، این به لحاظ سیاسی و روانی برای بسیاری از کسانی که سال‌ها انجا زندگی می‌کنند غیر قابل تصور است.

بازی اخر برکسیت: معامله بله یا خیر؟ /چرا ایرلند شمالی بریکسیت را پیچیده کرده؟ /معامله‌ی جدایی شامل چه مواردی می‌شود؟ /اگر پارلمان بریتانیا موافقتنامه را رد کند چه خواهد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی فردا: ۱۴ نوامبر، نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، اعلامیه‌ی سیاسی در ارتباط اینده‌ی بریتانیا با اتحادیه‌ی اروپا را در کابینه اش مطرح کرد که پس از ۱۸ ماه مذاکرات با اتحادیه اروپا و پنج ساعت مناظره پیاپی در کابینه، امکان تحقق ان ایجاد شد؛ و کمتر از ۲۴ ساعت بعد از ان، چندین وزیر استعفا دادند، پوند سقوط کرد و اعضای پارلمان او را به باد انتقاد گرفتند.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

در رفراندوم ژوئن ۲۰۱۶، رأی دهندگان بریتانیا تصمیم گرفتند اتحادیه اروپا را با یک رای مرزی رها کنند.

در ماه مارس ۲۰۱۷، رسما بریتانیا قصد کشور خود برای خروج از اتحادیه را اعلام کرد. پس از نزدیک به ۱۸ ماه مذاکرات، طرفین در این هفته (۱۴ نوامبر) به توافق رسیدند.

معامله‌ی جدایی شامل چه می‌شود؟

توافقنامه خروج شرایط جدایی را فراهم می‌کند، و اطمینان حاصل می‌کند که طرفین آن را به صورت منظم انجام می‌دهند:

مسائل جداسازی: در موارد حفاظت از حقوق مالکیت، همکاری پلیس و قضایی در زمینه امور کیفری، امکان انتقال کالا در بازار به مقصد خود

حل و فصل مالی: حصول اطمینان از هر دو طرف، که تمام تعهدات مالی را که بریتانیا به اتحادیه اروپا داشته را به عنوان عضو اتحادیه اروپا انجام داده.

حقوق شهروندی: حفاظت از حقوق بیش از ۳ میلیون شهروند اتحادیه اروپایی در بریتانیا و بیش از ۱ میلیون نفر از شهروندان بریتانیا در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا.

ایرلند شمالی: حصول اطمینان از مرز سخت بین ایرلند و ایرلند شمالی و حفاظت از حقوق مندرج در توافق جمعه خوب.

پروتکل‌ها برای قبرس و جبل الطارق: محافظت از منافع قبرسی‌هایی که زندگی و کار میکنند در بوینس ایرس که و امکان همکاری نزدیک با اسپانیا در مورد حقوق شهروندانی که زندگی می‌کنند در جبل الطارق

چرا ایرلند شمالی بریکسیت را پیچیده کرده؟ و آیا آن قابل حل شدن است؟

شرایط منحصر به فرد ایرلند شمالی مانع مذاکرات شده است و هنوز هم می‌تواند معامله را متوقف کند.

U.K. در حال حاضر بخشی از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و یک بازار واحد است، اما هر دو را بعد از Brexit ترک خواهد کرد. این امر وضعیت مرز ایرلند را به مرز گمرکی، همراه با کنترل افزایش خواهد داد. علاوه بر ایجاد چالش‌های عملی و اقتصادی، این به لحاظ سیاسی و روانی برای بسیاری از کسانی که سال‌ها انجا زندگی می‌کنند غیر قابل تصور است.

در نتیجه، اتحادیه اروپامطرح کرده است: اگر لندن نتواند طرح‌های جایگزین دیگری را طراحی کند، ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

بعدا مواضع دولت بریتانیا در این مورد روش شد و جلوگیری از مرز سخت با ایرلند را متعهد شد ولی ترک اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی ایرلند شمالی را انجام می‌دهد، قرارداد خروج کنونی این مساله را به طور کامل حل نمی‌کند، بلکه آن را در دوره گذاری قرار می‌دهد.

در این توافق بریتانیا نمی‌تواند به طور یکجانبه عقب نشینی کند؛ یک کمیته مشترک شامل نمایندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا تشکیل می‌شود که به طور مداوم پروتکل‌ها را بررسی می‌کنند، و برای خروج باید یک درخواست از طرفین به این کمیته ارسال شود.

بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از ماه می‌این سند ۵۸۵ صفحه به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا فرستاده می‌شود، که متن باید توسط کمیسیون اروپا مورد مذاکره قرار گرفته شود و امضا کنند همچنین پارلمان بریتانیا هم باید این سند را مورد تایید قرار بدهد.

این فرایند باید قبل از اینکه Brexit در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ رخ بده، به نتیجه رسد.

در طی این مدت، اتحادیه اروپا از بریتانیا برخوردار خواهد شد، به شرط اینکه هنوز بریتانیا به تمام حقوق و مسئولیت‌ها خود پایبند باشد، مگر آنکه دیگر در روند تصمیم گیری مشارکت نکند.

اگر پارلمان این معامله را رد کند؟

اگر پارلمان بریتانیا موافقتنامه را رد کند، همه شرط‌ها از بین می‌رود.

احتمالات جدیدی که رخ می‌دهد عبارتند از: چالش رهبری در ماه می، انتخابات عمومی جدید یا رفراندومی دیگر

برخی تحلیل گران پیش بینی می‌کنند که پارلمان می‌تواند توافقنامه را در یک تلاش دوم تصویب کند، با اشاره به دست یابی به کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۸ (TARP، برنامه امداد رسانی مشکل)؛ و یا در نهایت بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون هیچ گونه توافق تجاری ترک کند و برگردد به قوانین تجارت جهانی (WTO)، که عوارض، تعرفه‌ها و هزینه‌های نظارتی مهم را اعمال می‌کند و همچنین به کنترل در مرز ایرلند شمالی بپردازد.

نویسنده:آماندا اسلوات-همکار ارشد - سیاست خارجی، در ایالات متحده و اروپا

ترجمه:سميه چيتي دانشجوي ارشد روابط بين الملل

منبع

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها